(pokračuje Ivo Svoboda)

Věcné změny - to je vše mimo změn sazeb spotřebních daní a zmíněných pozměňovacích návrhů - byly projednány v meziresortním připomínkovém řízení a v tomto návrhu jsou i eventuální další připomínky zohledněny. Návrh změn sazeb daní spotřebních vychází z potřeb státního rozpočtu, a proto nebyl zvlášť projednáván s ohledem na jednoznačnost předloženého návrhu. U pohonných hmot a cigaret navrhujeme zvýšení sazeb tak, aby se dosáhlo zvýšení příjmů státního rozpočtu. Zároveň tak učiníme další krok v rámci postupného přibližování se minimálním sazbám, platným v Evropské unii.

Zdůrazňuji, že ani navrhované zvýšení sazeb spotřebních daní neznamená, že tímto zvýšením dojde k plnému vyrovnání sazeb platných v České republice s minimálními sazbami Evropské unie. Dopad věcných změn navržených v tomto zákoně, aditivace, předmět spotřební daně a duty tax obchody nelze vyčíslit. Bude sice pozitivní, ale jeho výše nebude rozhodující. Nezanedbatelná však je skutečnost, že zrušením výhod při obchodování v tzv. obchodech typu duty tax se vyrovnávají podmínky, které svým způsobem zvýhodňují určitý okruh obchodníků. Kromě těchto změn jsou v návrhu novely zákona o daních spotřebních uplatněny některé dílčí legislativní změny, které vycházejí z aktuálního stavu poznatků získaných při uplatňování zákona o spotřebních daních v praxi a usnadňují tak jeho fungování.

Vzhledem k tomu, že tento zákon je předkládán opakovaně, mám za to, že není třeba ho dále zdůvodňovat, a doporučuji jeho propuštění do prvého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Josef Ježek.

 

Poslanec Libor Ježek: Já se omlouvám, ale já jsem zpravodajem tohoto zákona v prvém čtení a moje jméno je Libor Ježek, takže se ptám, zda nejde o záměnu jména.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Nevím, pane poslanče. V prezidiálce jste určen jako zpravodaj k tomuto návrhu, takže já jen postupuji podle toho, co připravila Kancelář sněmovny. Takže potom - Libor Ježek. Omlouvám se, pane poslanče. Chyba nebyla způsobena mou nepozorností.

 

Poslanec Libor Ježek: Pokud se jedná o moji osobu, pak je to v pořádku. Vážený pane předsedající, páni předsedové vlády a sněmovny, vážení kolegové a kolegyně. Po tom úvodním faux pas se zabývejme sněmovním tiskem č. 80, který vláda předložila a který se týká změny zákona o spotřebních daních, o dani z přidané hodnoty a zákona o lihu. Tento vládní návrh, tak jak uvedl pan ministr, vychází ze sněmovního tisku č. 35, který jsme projednávali koncem loňského roku, a je doplněn o většinu schválených pozměňovacích návrhů k tomuto sněmovnímu tisku č. 35, mimo pozměňovacího návrhu pana poslance Krásy, kde se jedná o zvětšovače obrazu pro tělesné postižené, a návrh paní poslankyně Horníkové, který byl též schválen, není v tom zahrnut. Jedná se o výpočet koeficientu u pohonných hmot. U cigaret a tabákových výrobků vláda navrhuje u jednotlivých sazeb maximální hodnoty, které zazněly v pozměňovacích návrzích, které k sněmovnímu tisku č. 35 zazněly.

Tento návrh zákona především zvyšuje spotřební daň u pohonných hmot, cigaret a tabákových výrobků a zvyšuje tak výdaje konečného spotřebitele, tzn. občana této republiky. Já doporučuji Poslanecké sněmovně, aby v prvním čtení tento vládní návrh zákona zamítla.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane zpravodaji. Kolegyně a kolegové, do všeobecné rozpravy v rámci prvního čtení mám tři přihlášky. První je přihlášený pan poslanec Jaroslav Gongol. Uděluji mu slovo. Připraví se pan poslanec Radim Chytka a po něm poslanec Oldřich Vojíř.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedající, dámy a pánové. Ve velmi krátké době se tato sněmovna už podruhé zabývá novelou zákona o spotřebních daních a o dani z přidané hodnoty a o lihu. Obecně lze říci, že v pravomoci vlády je opakovaně předkládat návrhy na novely zákonů, a to zejména v souladu se svým volebním programem. Uznávám, že chce-li vláda posílit výdajovou část státního rozpočtu, musí posílit i část příjmovou. Není však asi - podle mého názoru - nejlepším řešením zvyšování příjmů pomocí nepřímých daní a nebylo to asi ani v programu této vlády.

V zásadě mohu říci, že nevidím jako problematické zvýšení spotřebních daní u cigaret a tabákových výrobků. Koneckonců, pokud by zvýšená cena vedla ke snížení spotřeby cigaret, mohlo by to mít další synergický efekt ve formě zlepšení zdravotního stavu obyvatel, ale především samotných kuřáků. Tímto názorem jsme se nikdy netajili, což asi neví, nebo spíše nechce znát redaktor Práva pan Hanák, který nás - jako ostatně vždy - pokáral za to, že jsme tento zákon nepodpořili, a tím podporujeme kuřáky.

Musím rovněž souhlasit s tím, že dosavadní výše spotřebních daní u těchto komodit je minimální a při případném vstupu do Evropské unie by se pak ceny musely zvýšit skokem. Poněkud jiná situace je u zvýšení spotřebních daní u maziv a u uhlovodíkových paliv. Zde se může očekávat nepříznivý dopad na růst cen u dalších výrobků, neboť se bude jednat o zvýšení vstupu do jejich výroby. Podle našeho názoru schází tam možná i zvýšení spotřebních daní u luxusního zboží, které bychom samozřejmě přivítali.

Obava z nastartování dalšího zvyšování cen byla příčinou zamítnutí tohoto zákona, když neprošlo naše doprovodné usnesení směrem k vládě, aby zajistila kontrolu růstu cen, zejména pak nesprávným zvyšováním obchodní marže. Již dnes totiž vzrostla cena cigaret pro údajné zvýšení vstupů, ale i zvýšení ceny benzinů, například v okolí Brna, přestože Česká rafinérská snížila cenu za tunu pohonných hmot dodávaných do maloobchodní sítě o 150 Kč. Prodejci u čerpadel však svůj krok - zcela nepochopitelný - zdůvodňují tím, že když zdražili konkurenti, tak musí změnit - tj. zvýšit, ceny - i oni. Je to nejen proti logice zákona tržního hospodářství, ale je to zároveň i signál pro to, že mohou při zvýšení spotřební daně opět zcela nelogicky zvýšit i cenu marže, ačkoliv pro to neexistují rozumné důvody. Přesto že tento zákon je předložen v jednoduché formě, zřejmě bude značně rozšířen právě v části DPH o pozměňovací návrhy.

Přes tyto výhrady doporučuji zákon propustit do druhého čtení a uložit projednání rozpočtovému a hospodářskému výboru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Uděluji slovo panu poslanci Radimu Chytkovi, připraví se kolega Oldřich Vojíř.

 

Poslanec Radim Chytka: Vážený pane předsedo, vážený předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové. V poměrně krátkém časovém úseku jsme obdrželi již podruhé návrh novely zákona o spotřebních daních, o dani z přidané hodnoty a o lihu, tedy sněmovní tisk č. 80. Oč v této předloze jde? V této předloze jde o zvýšení sazeb spotřebních daních u pohonných hmot, tedy benzinu a nafty. Chtěl bych vás krátce informovat o tom, jaká je současná situace.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP