(pokračuje Rujbrová)

K této části se podrobně vyjádřil pan ministr, nebudu ji zde blíže rozvádět. Opět dopředu avizuji některé pozměňovací návrhy, které ústavně právní výbor v této části přijal, a sama za sebe si hodlám v podrobné rozpravě osvojit upřesnění, které zde pan ministr k těmto pozměňujícím návrhům přednesl.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Rujbrové a nyní prosím zpravodaje výboru pro sociální politiku a zdravotnictví pana poslance Miroslava Ouzkého, aby se ujal slova.

 

Poslanec Miroslav Ouzký: Děkuji. Paní předsedající, vážená vládo, včera jsem zde již přečetl usnesení našeho výboru k této problematice. Protože obecná rozprava k oběma předlohám byla projednávána v našem výboru najednou, bylo k ní přijato jedno usnesení, které vám bylo rozdáno pod dvěma čísly, v tomto případě to bylo myslím 53/2.

Vládní návrh se jedinou novelou trestního zákona snaží řešit dva odlišné problémy, tj. přijímání úplatků a postih neoprávněného nakládání s orgány a tkáněmi. Tento problém se náš výbor snažil vyřešit formou pozměňovacího návrhu. Šlo v podstatě o stejný přístup jako k předchozí novele, vypustit z tohoto vládního návrhu odstavce, které se přímo dotýkají transplantací a nakládání s orgány a tkáněmi. A náš výbor neprojednával a nevyjadřuje se, tedy v podstatě schvaluje zbytek vládního návrhu, který se týká úplatků.

Jestli mi dovolíte, přečetl bych tedy pouze část usnesení, která byla označena bodem II a týká se jenom tohoto materiálu:

"Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví doporučuje Poslanecké sněmovně schválit vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, s těmito úpravami..."

A tyto úpravy bych měl zřejmě dle procedury přednést až v podrobné rozpravě, je to tak?

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ano.

 

Poslanec Miroslav Ouzký: Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Ouzkému a v této chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které je první přihlášen pan poslanec Zuna, připraví se pan poslanec Janeček.

 

Poslanec Milan Zuna: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové.

Chtěl bych říci několik vět k části návrhu zákona, který se týká úplatkářství.

Tento návrh zákona považuji za populistický a hlavně nesystémový. Vláda slibuje předložit do Poslanecké sněmovny návrh komplexní změny trestního zákona. V této předloze návrhu trestního zákona by mimo jiné měla být řešena i výše trestních sazeb, a to odstupňovaně podle nebezpečnosti spáchaných trestných činů. Vezměme to takhle: Pokud za přijímání úplatků má být horní sazba až 8 let, potom za předem promyšlenou brutální vraždu by musela být horní sazba, podle mne, minimálně 40 let, aby bylo prostě nějaká odstupňovanost.

Ale hlavně mám obavu z jedné věci. V novinách jsem si přečetl, že pan ministr Bašta v rámci akce "čisté ruce" bude chtít prosadit změnu § 163 o účinné lítosti, a to tak, že by z tohoto zákona vypadla slova "bez odkladu". Jistě si dovedete představit, co by to mohlo znamenat pro občany. Při avizované akci "čisté ruce" síti udavačských linek potom stačí, aby někdo obvinil občana, že před třemi, čtyřmi, pěti lety požádal o úplatek nebo snad přijal úplatek. Když by proběhlo vyšetřování, tak by se asi těžko něco takovéto dokázalo, ale pokud by to proběhlo médii, tak prostě takový občan by byl společensky a ekonomicky znemožněn.

To je věc, ze které mám obavu, a opravdu se domnívám, že trestní zákoník, který v podstatě je ještě poplatný době totality, kdy chránil zejména tehdy majetek v socialistickém vlastnictví, a adekvátně s trestními sazbami nepočítá s trestnými činy proti integritě člověka, kde občané se diví, že - znova řeknu - za brutální vraždu nebo znásilnění jsou vynášeny tak nízké tresty a obviněn je za to soudce, jenomže soudci za to mnohdy nemohou, protože se jedná o pachatele, který se třeba poprvé dopustil trestného činu a on odejde s 12 lety za brutální vraždu.

A teď si to dejte do souvislosti s osmi lety za přijetí úplatku, pokud se jedná o veřejného činitele. Proporcionalita tady prostě není.

Co se týče druhé části, tj. odběru krve atd. Tady se připojuji k tomu, aby to z této předlohy bylo vypuštěno. A domnívám se, že pokud u předchozího zákona jsme řekli vládě, že by zákon o zdraví lidu a všechny tyto zdravotní zákony měly být novelizovány do konce roku, tak do konce roku bychom to měli vydržet. A domnívám se, že pan ministr zdravotnictví David bude mít aspoň konečně nějakou smysluplnou práci a nebude se zabývat takovými věcmi, jako jsou tetované sestřičky apod. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Zunovi, slovo má pan poslanec Janeček, který je v tuto chvíli posledním přihlášeným do obecné rozpravy.

 

Poslanec Josef Janeček: Naváži na svého předřečníka. Byl bych také velmi rád, kdyby se ministerstvo zabývalo jinými tématy. Ale je zde prostě nějaký návrh, o kterém se mohu domnívat, jestli je lepší nebo horší, než byl návrh poslanecký, ale musíme si uvědomit, že se zde bavíme o dvou subjektech, které vstupují do tohoto problému, tj. nejen ten, kdo orgán či tkáň odebírá, ale ten, kdo daruje. A tento parlament, abych tak řekl, se rozhodl, že nebude chránit zájmy dárce, nebude je chránit tím, že pokud budou jeho zájmy abych tak řekl pošlapány, že zde bude trestní sankce.

To je stanovisko parlamentu, které tento parlament přijal při projednávání poslaneckého návrhu zákona.

Odmítám z jakýchkoliv politických důvodů a zvláště pak z důvodu toho, že se pan ministr zabývá tetováním sestřiček, nepodpořit tento návrh zákona, který se zabývá ochranou dárců tkání a orgánů. Je mi hrozně líto, že si parlament neuvědomuje tuto zodpovědnost, přestože již v prvním čtení bylo upozorňováno na to, že tento organizovaný zločin sem prostě proniká, že zde zakořeňuje a my se budeme zabývat tím, zdali náhodou někde by nebylo zbytečně zahájeno nějaké soudní jednání.

Kdybychom k tomu takto přistupovali, potom zrušme trestní zákon, protože soudce se může vždy zmýlit a může přijmout nějaké špatné rozhodnutí. Ale uvědomme si, že pokud má občan České republiky mít důvěru v naše zdravotnictví, pokud máme přijmout zákony, které zabrání organizovanému zločinu, musíme se k tomu postavit tak, že budeme podporovat návrh zákonů, které budou tuto problematiku řešit, a to bez ohledu na to, kdo je předkládá.

Čili říkám, že podpořím návrh, jehož předkladatelem je pan ministr Motejl, i když si myslím, že byla velká chyba, že poslanecký návrh zákona byl odročen. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do obecné rozpravy k tomuto návrhu? Do obecné rozpravy se již nikdo nehlásí, končím tedy obecnou rozpravu.

V tuto chvíli si přeje vystoupit předkladatel tohoto návrhu pan ministr Motejl.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP