(12.00 hodin)

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji, prosím paní poslankyni Rujbrovou, připraví se pan poslanec Šustr.

 

Poslankyně Zuzka Rujbrová: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, v obecné rozpravě zazněla alarmující čísla narůstající nezaměstnanosti. Zejména kolegyně Svobodová připomněla problém narůstající nezaměstnanosti absolventů škol všech stupňů, kteří ukončují své vzdělání, aby zjistili, že na ně nikdo nečeká a že jejich očekávaný vstup do života bude spojen s nezaměstnaností. Podobné zjištění je demotivující a v mnoha případech vede ke ztrátě motivace a velmi obtížnému získávání pracovních návyků i v případě, že tito mladí lidé později zaměstnání získají.

Nepokládám za frázi tvrzení, že v mládeži je i naše budoucnost, a i určitou formu řešení v rámci zákona a našich možností vidím v pozitivní diskriminaci této skupiny obyvatel na podobném principu, jakým zákon přistupuje k osobám se změněnou pracovní schopností. Podávám tedy k tisku 93 následující pozměňovací návrhy.

Za prvé - v § 1 odstavci dosud označeném jako odst. 1, který má být podle návrhu přečíslován jako odst. 3, se vkládá nové písm. b), které zní: b) právo na zajištění pracovního uplatnění při prvém nástupu do zaměstnání. Dosavadní písm. b) a c) se označují jako písm. c) a d).

Za druhé - v § 9 odst. 1 písm. a) zní: a) mladiství. Vynechává se písm. b), za § 9 se doplňuje nový § 9a, který zní: § 9a Při zajištění pracovního uplatnění při prvém nástupu do zaměstnání zabezpečuje příslušný úřad práce občanovi zaměstnání, pokud si je občan nezabezpečí sám.

Za třetí - za část čtvrtou se vkládá nová část pátá a další části a paragrafy se přečíslují, přičemž část pátá zní: Zaměstnávání občanů při prvém nástupu do zaměstnání.

§ 25 Občanem poprvé nastupujícím do zaměstnání je občan, který před dobou, která není delší jednoho roku, skončil povinnou školní docházku nebo absolvoval střední či vysokou školu a nebyl dosud zaměstnán.

§ 26 odst. 1: Pro občany poprvé nastupující do zaměstnání jsou zaměstnavatelé povinni

  1. hlásit vhodná pracovní místa a jejich obsazování
  2. vytvářet pracovní místa
  3. z pracovních míst vyhrazovat v součinnosti s příslušným odborovým orgánem odborové organizace a příslušnými družstevními orgány místa vhodná pro občany poprvé nastupující do zaměstnání a předkládat seznamy těchto míst s popisem pracovní činnosti úřadu práce
  4. přednostně obsazovat místa uvedená v seznamu volných pracovních míst vyhrazených pro občany poprvé nastupující do zaměstnání těmito občany a občany, které jako občany poprvé nastupující do zaměstnání doporučí úřad práce
  5. vést jejich evidenci.

 

(Předsednictví převzal místopředseda Langer.)

 

Odst. 2: Zaměstnavatel je povinen přijmout do zaměstnání občany poprvé nastupující do zaměstnání, které mu doporučí k přijetí úřad práce na volná místa pro tyto občany vyhrazená, až do výše povinného podílu na celkovém počtu svých zaměstnanců. Zaměstnavatel je také povinen přijímat na volná pracovní místa, vyhrazená pro občany poprvé zastupující do zaměstnání, pouze tyto občany, jestliže mu to stanoví úřad práce.

Odst. 3: Vláda se zmocňuje upravit povinnosti zaměstnavatelů a jejich zvýhodnění za zaměstnávání občanů poprvé nastupujících do zaměstnání a stanovit nařízením povinný podíl počtu občanů poprvé nastupujících do zaměstnání na celkovém počtu zaměstnanců zaměstnavatele s více než dvaceti zaměstnanci a okruh těchto zaměstnavatelů, jestliže to bude vyžadovat situace v umísťování občanů poprvé nastupujících do zaměstnání; tento povinný podíl nesmí být vyšší než 15 % zaměstnanců.

Za čtvrté - odst. 1 paragrafu označeného v návrhu jako § 25 zní: Na rozhodování ve věcech zabezpečování práva zaměstnání a povinného přijímání občanů se změněnou pracovní schopností nebo poprvé nastupujících do zaměstnání podle tohoto zákona se vztahují obecně závazné právní předpisy o správním řízení - pozn. 14.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní poslankyně. Dalším přihlášeným do podrobné rozpravy je pan poslanec Ladislav Šustr, připraví se pan poslanec Václav Krása.

 

Poslanec Ladislav Šustr: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v této složité problematice se bohužel neobjevuje také pasáž, která se týká dopravní obslužnosti. Proto bych si dovolil podat tři pozměňovací návrhy, které alespoň částečně - pokud je přijmeme, o což vás žádám - tuto oblast ošetří.

Zákon č. 9/1991 Sb. čl. 2 § 1 doplnit za odst. g) další odst. h), který zní: podporování veřejné přepravy osob v zájmu zajištění dopravy občanů do zaměstnání a zpět. To je v oblasti státní politiky zaměstnanosti.

Druhý pozměňovací návrh se bude týkat § 7 - spolupráce ve státní politice zaměstnanosti. Tedy v § 7 doplnit na konec odstavce text: k optimalizaci dopravní obslužnosti s ohledem na potřeby aktivní politiky zaměstnanosti.

A třetí pozměňovací návrh, který se týká působnosti úřadů práce. V § 12 za odst. 1, který končí slovy "účelně hospodařit s prostředky na zabezpečení zaměstnanosti", doplnit "finančně se podílí na zabezpečení optimální dopravní obslužnosti svého územního obvodu s ohledem na zjištěnou potřebu mobility pracovních sil (podrobnosti stanoví ministerstvo vyhláškou)".

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Uděluji slovo panu poslanci Václavu Krásovi, připraví se pan poslanec Zdeněk Škromach.

 

Poslanec Václav Krása: Vážený pane předsedající, vážený člene vlády, pardon, členové vlády, poněvadž jsou tu dva, dámy a pánové, v souladu s tím, co říkal pan poslanec Volák v obecné rozpravě, i se svou řečí předložím tři pozměňovací návrhy.

První pozměňovací návrh - bod 21 a 22 vládního návrhu zákona se vypouští.

Druhý pozměňovací návrh - za bod 22 se vkládá nový bod 22a, který zní: 22a. V § 17 odst. 8 se slova "1,5" nahrazují slovy "3" a slova "1,8" se nahrazují slovy "3,3". Pokusím se přiblížit, oč se jedná.

Především navrhuji vypustit zvýšení procentní podpory nezaměstnanosti a za druhé navrhuji, aby princip ekvivalence byl poměrně vysoký, to znamená, aby bylo možné dát vyšší podporu v nezaměstnanosti těm skupinám, které se výrazněji podílejí na naplňování sociálního pojištění.

Ještě bych si k tomu dovolil říci toto. Zaznělo tady, že podpora v nezaměstnanosti je v okolních státech podstatně vyšší než v naší republice. Ano, je to pravda, na druhé straně ale náš systém sociálního zabezpečení vlastně zaručuje, že nezaměstnaní dostanou, pokud jsou v evidenci úřadu práce, podporu ještě dalšími systémy, a to systémem státní sociální podpory, popř. systémem sociální péče, takže ta podpora je potom podstatně vyšší. Když to řeknu velmi surově, tak se domnívám, že dokonce ani na procentu ze mzdy při podpoře v nezaměstnanosti příliš nezáleží, protože pokud je nezaměstnaný v evidenci úřadu práce, tak vždycky ty peníze dostane z jiných systémů. Je to trošku paradox našeho sociálního zabezpečení a je to obecně - myslím si - špatně.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP