(16.10 hodin.)

(pokračuje M. Zeman)

Ze zahraničí pak Maďarsko, Polsko, Rakousko, Slovensko, Slovinsko, Německo a jako pozorovatele na tomto Hexagrantu máme i zástupce Chorvatska, Rumunska, Švýcarska a Ukrajiny.

Toto je naprosto konkrétní soupis faktů, který jsem považoval za nutné stručně uvést podle známé německé zásady "Eine kurze Einführung in die Wirtschaftlehre in fünf Bänden".

Skončil jsem první díl a dovolte mi, abych přešel k dílu druhému.

V tomto druhém díle se, drazí kolegové, dozvíte, jak vypadá současný stav v oblasti civilní ochrany, kterou můžeme dekomponovat do prvků varování, evakuace, individuální ochrana, ukrytí a nouzové přežití.

Budu velice rád, jestliže i kolegové Kühnl a Nečas mě budou s napětím poslouchat, protože zejména varianta ukrytí a nouzového přežití by se i jim mohla někdy hodit.

Varování zahrnuje plánování, organizaci, technické zabezpečení a vlastní informování obyvatelstva. Havarijní a krizové plány obsahují způsob použití sirén, druhy varovných signálů, jejich význam, způsob využití veřejných médií pro varování a informování obyvatelstva a zajištění styku s veřejností při vzniku mimořádné události.

Poprosil bych Kancelář sněmovny, zda by mně sem za řečnický pult mohla přinést minerálku, pokud možno i se skleničkou, protože jakmile by mně vyschlo v hrdle, sněmovna by se nedočkala dobrodiní dalších informací. Zatím pokračuji.

Síť poplachových sirén je základním předpokladem pro bezprostřední veřejné varování obyvatelstva, a i pro mě bylo překvapením, že je tvořena celkem 4 352 poplachovými sirénami. Signálem sirén je zabezpečováno území v povodí ohroženém účinky průlomových vln vodních děl - tady se dostávám k další otázce pana poslance Maštálky - kolem vodních toků do hranice tzv. stoleté vody, v prostorách okolo jaderných energetických zařízení a v hustě osídlených aglomeracích. V případě ohrožení našeho státu v důsledku válečného konfliktu lze signálem sirén okamžitě varovat obyvatelstvo na 75 % území České republiky. Toto varování lze uskutečnit selektivně v příslušných ohrožených územích z místní, okresní, regionální a celostátní úrovně.

Varovný signál sirén, jimiž nemyslím mytologické postavy, je doplňován verbálními informacemi ve vysílání rozhlasových a televizních stanic nebo v místních prostředcích. Hlavní úřad Civilní ochrany České republiky má smluvně zajištěno vysílání informací prostřednictvím Českého rozhlasu na programovém okruhu Radiožurnál a s Českou televizí na programových okruzích ČT 1 a ČT 2.

Mimochodem, kolegové, s televizí NOVA se žádné podobné dohody dosud nepodařilo dosáhnout. Chápu, že vkládat mezi zprávy o mordech, dopravních nehodách, výbuších plynu apod. tyto nudné informace, by komerční televizi možná příliš nezajímalo.

Přecházím k bodu evakuace. Evakuace zahrnuje plánované a organizované přemístění osob z ohrožených prostorů do nových míst ubytování. Vím, že vám to poněkud připomíná definici Klause von Zillerguta, že ulice je prostor omezený dvěma chodníky, ale konstatuji, že toto je terminus technicus a z této definice i já vycházím.

Opatření k evakuaci se plánují v prostorách kolem jaderných energetických zařízení, v okolí objektů vyrábějících nebezpečné škodliviny, pro prostory pod vodními díly a pro další potenciální rizika. Havarijní a krizové plány obsahují zásady k provádění evakuace v daném místě, předpokládané počty evakuovaných, časové normy pro evakuaci, přehled míst ubytování a způsob zabezpečení evakuace.

Pokud jde o individuální ochranu, pak konstatuji, že prostředky individuální ochrany jsou určeny k ochraně civilního obyvatelstva před toxickými účinky bojových otravných, radioaktivních a biologických látek pro období válečného stavu. Prostředky individuální ochrany tvoří dětské ochranné vaky, dětské kazajky, ochranné masky pro děti a dospělou populaci a ochranné filtry k nim. V současné době disponuje stát 3 965 000 funkčních kompletů prostředků individuální ochrany pro cca 40 % obyvatelstva.

Zvláštní pozornost je věnována ochraně dětí do 15 let a osobám umístěným ve zdravotnických a sociálních zařízeních.

Pokud jde o ukrytí, rád bych sdělil, že k zabezpečení ukrytí obyvatelstva je k dispozici 5  205 stálých úkrytů a ochranný systém pražského METRA s celkovou kapacitou 1 275 000 osob, tj. 12 % populace České republiky. Dále je plánováno v havarijních plánech ukrytí obyvatelstva v úkrytových ochranných prostorách.

Přecházím k nouzovému přežití. Doufám, že pro politika je to velmi aktuální tematika.

Opatření nouzového přežití obyvatelstva zahrnují plánování, organizování a zabezpečení nouzového, tedy náhradního ubytování, nouzového zásobování potravinami, pitnou vodou a dalšími nezbytnými předměty k přežití. Havarijní a krizové plány obsahují seznam vybraných objektů na zpracovaném území a kontaktní spojení na odpovědné osoby, které umožní jejich zpřístupnění a zprovoznění, seznam sortimentů a množství disponibilních nezbytných předmětů, seznam vybraných služeb a další potřebné údaje.

Pokud vám tato terminologie připadá jako příliš suchá, pane poslanče Maštálko, uvědomte si, že je to vojenská terminologie a s výjimkou Svatopluka Machara ve vojenské službě nikdy nepracoval básník znalý českého jazyka. Omlouvám se tedy za tuto suchost v mých podkladech.

V působnosti Ministerstva obrany je začleněno 5 záchranných a výcvikových základen civilní ochrany jako centrální republikové prostředky určené a připravované k provádění záchranných prací a k poskytování humanitární pomoci v případě mimořádných událostí. Tyto základny jsou využívány v případech, kdy základní složky integrovaného záchranného systému v okresech nemohou zvládnout objem záchranných prací.

Pro informaci je možné uvést, že v souladu s usnesením vlády č. 53 z letošního roku k převodu výkonu státní správy ve věcech civilní ochrany z působnosti Ministerstva obrany do působnosti Ministerstva vnitra se předpokládá vytvoření Záchranného sboru České republiky, který bude komplexně zabezpečovat úkoly související s ochranou obyvatelstva za krizových stavů.

Závěrem lze konstatovat, že stav zajištění civilní ochrany v České republice je srovnatelný s vyspělými evropskými státy. V některých případech jde dokonce o nadstandardní stav, a to zejména v oblasti technického zabezpečení varování obyvatelstva, zabezpečení obyvatelstva, zejména dětské populace, prostředky individuální ochrany a v okamžité připravenosti centrálních sil řešit opatření v případě jakékoliv mimořádné události.

Vláda ostatně již v době svého nástupu, tzn. v době východočeských povodní, měla možnost se s fungováním tohoto systému seznámit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP