(18.00 hodin)

(pokračuje Rychetský)

Argumentoval doslova: "My jsme od roku 1992 vymýtili pojem národnost ze všech právních předpisů, které v České republice existují."

Musím pana poslance Payna upozornit, že se hluboce mýlí. V Listině základních práv a svobod je pojem národnost několikrát zmíněn a jde o základní lidské právo každého občana této země. Cituji čl. 3 Listiny práv a svobod odst. 2: "Každý má právo svobodně rozhodovat o své národnosti."

Chtěl bych říci, že tyto údaje nemohou být zneužity, jak jste se přesvědčili při přečtení zákona. Ale především bych chtěl říci, že jde o nepochopení smyslu zákona. Smyslem sčítání lidu není zjistit, kolik má pan poslanec Payne dětí nebo kolik uzavřel sňatků, ale kolik je v této zemi dětí, kolik z nich se narodilo v tom či onom období, v tom či onom regionu, v těch či oněch sociálních poměrech, tzn. zjistit základní, globální údaje o tom, jaký je demografický, vzdělanostní a jiný vývoj populace v této zemi. Jsou to údaje velmi významné, ale zdůrazňuji, že nikoli především pro vládu, ale především pro oblast podnikatelskou. Jsou to údaje, které se zveřejňují ve statistických ročenkách a pomáhají nejenom statistikům.

Jinak ještě jednou opakuji: děkuji za pozměňovací návrhy. Tam, kde pozměňovací návrhy nejsou kompatibilní s předlohou, nejsou realizovatelné - jde jen o několik výjimečných případů, např. musím říci, že těžko lze přijmout pozměňovací návrh rozpočtového výboru pod položkou A4. Považujeme za vhodnější pozměňovací návrh ke stejnému bodu pod položkou G12 pana poslance Chytky, který řeší totéž, ale vhodnějším způsobem.

Dále se nám pozměňovací návrh pod položkou A5 opět rozpočtového výboru nejeví vhodný, protože v závorce používá taxativní výčet na oblasti, který je přitom demonstrativní.

Musím říci, že i poslanecký návrh pana poslance Miloslava Kučery st., aby dotazovaní respondenti vyplňovali stupeň svého zdravotního postižení a jeho typ, je údaj, který by sice byl velmi užitečný, ale je to údaj, který nelze zjišťovat na základě subjektivního pocitu toho, kdo jej vyplňuje. Je to údaj, který lze velmi lehce zjistit z jiných úředních dokladů o tom, jak a kdy a komu orgán státní správy přiznal správním rozhodnutím toto zdravotní postižení.

To je zhruba vše, co jsem vám chtěl do úvodu říci. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu místopředsedovi Rychetskému za jeho vystoupení v rozpravě. Ptám se pana poslance Chytky, zda se hlásil do rozpravy či se závěrečným slovem. Do rozpravy. Pane poslanče, máte tedy slovo.

 

Poslanec Radim Chytka: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, mám jeden procedurální návrh, dvě legislativně technické opravy a jednu věcnou připomínku.

Za prvé procedurální návrh.

Za základ pro naše třetí čtení navrhuji vzít přílohu k tisku 108/3, tedy znění podle paragrafů. Domnívám se, že toto znění podle paragrafů je daleko přehlednější, logičtější, a hlavně vás upozorňuji, že rozhodně rychlejší.

Vážená paní předsedající, nechávám na vás, zdali o tomto návrhu budeme hlasovat.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Já si myslím, pane zpravodaji, že to bude rozumné, ale popravdě řečeno, nechám o něm hlasovat až po uzavření rozpravy ke třetímu čtení, až toto navrhnete jako proceduru k hlasování.

 

Poslanec Radim Chytka: Děkuji. Dále mám dvě legislativně technické opravy.

Za prvé: Nahradit v textu zákona zkratky ČSÚ textem Český statistický úřad.

Za druhé: U pozměňovacího návrhu B5 doplnit druhou závorku, která zní: "osoba pobírající důchod, děti, žáci, studenti, osoby v domácnosti" - tuto závorku doplnit textem "aj.".

Dále jedna věcná připomínka k pozměňovacímu návrhu D výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí: "Sčítací komisař a revizoři se při výkonu funkce podle tohoto zákona považují za veřejné činitele." Podle názoru legislativního odboru tento pozměňovací návrh je nehlasovatelný.

Odcituji zdůvodnění: Tento pozměňovací návrh nelze schválit, neboť § 89 odst. 9 trestního zákona definuje pojem veřejný činitel jednoznačně tak, že nelze sčítacího komisaře a sčítacího revizora považovat za veřejného činitele. Aby mohly být tyto osoby považovány za veřejného činitele, případně používat stejné ochrany, musela by být za tímto účelem provedena úprava v trestním zákoně formou jeho novely. Prozatím děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Ptám se, zda se dále někdo hlásí do rozpravy ke třetímu čtení. Není tomu tak, rozpravu končím a ptám se pana navrhovatele a pana zpravodaje, zda si přejí přednést svá závěrečná slova.

Pan místopředseda vlády již pravděpodobně přednesl své závěrečné slovo. Samozřejmě může hovořit dále.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP