(19.50 hodin)

(pokračuje Kühnl)

Přesněji diskutuje se tam, ale pouze urážlivě, zakuklené do konstatování, že byl zrušen příslušný vládní výbor. Vládní výbor pro integraci do NATO. Myslím, že sotva může být lepší ilustrace skutečnosti, že tato vláda nemá žádný zájem o tento první vskutku historický krok naší země za dobu samostatné existence.

A vláda ve svém sebevychvalování, ve svém sebeklamu skutečně nezná mezí. Zpráva má zjevně navodit dojem, že se všechno daří. Zdá se, že vláda chce o tom přesvědčit především samu sebe. Má k tomu ale trochu málo faktů, a tak si občas jednoduše nějaký vymyslí. Např. Ministerstvo financí se ohání tvrzením, že v oblasti deregulací - a to je citace - pokračuje proces nápravy cen do roku 2002. Je v tom zřejmě nějaká pro mě ne zcela pochopitelná marxistická dialektika, podle níž zastavení procesu, k němuž ve skutečnosti došlo, je vlastně nějakou jinou formou jeho pokračování. Možná že zastavení procesu je v tomto případě pokračováním ve srovnání s možností zpětného pohybu, před kterým s touto vládou jistě také nejsme zcela jistí.

Na jiném místě zprávy, zase věnovaném Ministerstvu vnitra, se vláda proslulá prudkým nárůstem celkového počtu zaměstnanců ve státní správě honosí tvrzením, že - opět cituji - je realizován požadavek programového prohlášení na eliminaci přebujelosti státní správy. Obávám se, že vláda neplní ani své vlastní programové prohlášení. Bylo by dobré, kdyby si v tomto směru alespoň nevymýšlela.

Otázka před závěrem, kterou si zde musíme položit, zní: je vůbec něco, čím může naše vláda této zemi prospět? Myslím si, dámy a pánové, že odpověď je poměrně jednoduchá. Ano, je. Rychlým odstoupením, uvolněním místa pro změnu a přemýšlením o tom, že příště se musí na vládnutí poněkud lépe připravit.

Poslanecké kluby Unie svobody a KDU-ČSL se rozhodly podat společný návrh usnesení sněmovny ke zprávě o činnosti vlády. Prosím vás o chvíli strpení, protože si myslím, že by nebylo fér tento návrh předkládat dříve, než bude mít kolega Kalousek možnost přednést stanovisko svého klubu. Dohodli jsme se proto, že jménem obou našich poslaneckých klubů podá on.

Dámy a pánové, toto je první zpráva o činnosti této vláda. Pokud naši zemi šťastná hvězda úplně neopustila, je to také její zpráva poslední. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji prvnímu vystupujícímu Karlovi Kühnlovi. Chci se zeptat, zda souhlasí s tím, aby podle zažité praxe se stal zpravodajem k tomuto bodu. Zpravodaj by měl sledovat průběh rozpravy, její obsah zachytit do své zpravodajské zprávy a s ní potom seznámit Poslaneckou sněmovnu. (Potlesk.) Dobře, potom buď tento nelehký úkol připadne na druhého vystupujícího, pokud i ten to odmítne, tak na třetího, nebo se sněmovna shodne hlasováním na osobě zpravodaje. Z náznaků pana kolegy Kalouska, který je druhým vystupujícím v rozpravě, soudím, že by se tímto zpravodajem mohl stát on.

Chtěl bych poprosit o jednu laskavost všechny kolegy, kteří chtějí v tuto chvíli vystupovat v rámci tohoto bodu. Jsem postaven před nelehký úkol, neboť se hlásí v tuto chvíli místopředseda vlády, předpokládám, že někteří páni ministři budou chtít také vystupovat, tudíž se jedná o osoby, které mají přednostní právo vystoupit. Byl bych velmi rád, kdyby existovala jakási shoda v tom, že si budeme vycházet vstříc a budeme se snažit toto řídícímu jednání nekomplikovat.

Chci se zeptat místopředsedy vlády Lánského, zda hodlá vystoupit. Nehodlá. Takže dávám slovo druhému písemně přihlášenému do rozpravy, kterým je pan kolega Kalousek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Není lehkých úkolů. Pokud nemá sněmovna námitek, rád převezmu roli zpravodaje.

Pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, vláda nám prezentovala faktografický výčet činnosti svých úřadů. Lze učinit závěr, že úřady úřadovaly. Jde však o to, jak, na základě jakých zadání a jakých priorit. Jistě lze vládě přiznat snahu o realizaci některých prorůstových opatření, zejména v investičních pobídkách či v návrhu na zkrácení odpisových lhůt. Jistě lze přivítat reformu soudnictví, jistě lze přivítat snahu o formulaci střednědobých koncepcí. Problémem je jistě kvalita těchto koncepcí, ale to může být předmětem různých názorů.

S čím nemohu souhlasit, je tvrzení o práci bez mediálních fanfár, zato s konkrétními a hmatatelnými výsledky. Jako příklad lze uvést tzv. akci čisté ruce, která je zatím pouze mediálním humbukem, bez konkrétních výsledků, nebo oslavné články, kterými se vláda chválila za dovoz náhradních dílů letecké techniky financovaných z dluhu ruské federace, který se jí podařilo na rozdíl od jejích neschopných předchůdců pro tento účel deblokovat. Rád bych, kdyby ministr obrany sdělil, co z náhradních dílů se mu zatím podařilo dovézt. Nebojte se, nezdrží vás, bude mu na to stačit jediné slovo.

Co je však zásadním problémem této zprávy, není ani tak to, co v ní je, ale to, co v ní není. Naprostá absence opravdových reforem, ať už reformy rozpočtové, daňové, reformy penzijního systému, systému sociálních dávek, reformy zdravotnictví atd. - nechci vás zdržovat výčtem těchto nezbytných kroků, kroků, bez nichž nastartování hospodářského růstu je nereálné, bez nichž nelze uvažovat o dlouhodobě udržitelném růstu. Pokud k němu na sklonku roku dojde, osobně se domnívám, že k mírnému oživení skutečně dojde, pak k němu dojde vlivem vnějších podmínek, nikoliv díky hospodářské politice vlády, ale hospodářské politice vlády navzdory.

V tomto smyslu vláda není schopna naplnit potřebu změny a projevuje stejně málo ochoty jako vlády minulé k těmto změnám. Je málo platné hovořit o chybách minulých vlád, pokud neexistují skutečné kroky k jejich nápravě. Chybějí k tomu vládě síly, schopnosti anebo vůle. Síly v každém případě. Jedná se o vládu menšinovou. Jakkoliv díky postoji kolegů z ODS její pozice je neotřesitelná, nemá dost sil na to, aby své legislativní návrhy prosadila ve sněmovně.

Necítím se oprávněn k tomu, abych hodnotil schopnosti jednotlivých členů vlády, nicméně názory odborné i laické veřejnosti na některé ministry jsou dnes bohužel více než známé.

Co se mi zdá nejhorší, je, že vládě k těmto krokům chybí vůle. Vůle nejen dohodnout se sama mezi sebou, ale vůle dohodnout se v Poslanecké sněmovně. Nechci teď vypočítávat jednotlivá usnesení, kterými Poslanecká sněmovna vyzvala vládu, aby předložila některé předlohy, ze kterých by mohla vzejít dohoda na zásadní reformní kroky, např. v oblasti rozpočtové, dluhové. Vláda tyto výzvy k seriózní diskusi, výzvy, ke kterým se sama zavázala, ignorovala. Tady si klademe otázku, zda se jedná skutečně o neschopnost, nebo o nevůli nebo pohrdání parlamentem.

Proto mi dovolte, abych z pověření poslaneckých klubů KDU-ČSL a Unie svobody předložil k tomuto bodu následující návrh usnesení.

Poslanecká sněmovna se seznámila se zprávou o činnosti vlády České republiky a

  1. konstatuje, že činnost vlády neprospívá České republice,
  2. žádá proto vládu České republiky, aby odstoupila. (Potlesk.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP