(18.00 hodin)

(pokračuje Tomíček)

Byly porušeny postupy pro účtování a opatření Federálního ministerstva financí, byl porušen zákon 576, byl porušen zákon 199, byl porušen zákon 266/1994 a zákon 2/1990.

Domnívám se, že abychom mohli skutečně zodpovědně rozhodnout, jak České dráhy transformovat, musíme je donutit, aby plnily to, co je běžné u každého občana v této zemi, a to dodržování zákonů této republiky. Pokud se to nenaučíme dodržovat ani u nás doma, nevím, jak s tím chceme jít do Evropy. Z toho důvodu nejsem přesvědčen o tom, že tato transformace to vyřeší, a domnívám se, že je to jenom krycí prostředek na zakrytí nešvarů, které přetrvávají v Českých drahách.

Proto navrhuji zamítnout tento zákon v prvním čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Tomíčkovi. Nyní vystoupí pan poslanec Kalousek, připraví se poslední písemně přihlášený pan poslanec Hojda.

Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, nechci zdržovat tím, že bych opakoval argumenty řady svých předřečníků, a neobávejte se, nebudu vám číst ani Sborník Nejvyššího kontrolního úřadu.

Chtěl jsem jenom vznést zdvořilý protest proti korektnosti argumentu, který tady uvedl pan premiér, a sice argumentu, že pokud tento zákon neprojde v prvním čtení, bude Poslanecká sněmovna odpovědna za to, že Česká republika nebude moci čerpat podporu ze zemí Evropské unie ve výši čtyř miliard korun.

Mám za prvé silné pochybnosti o pravdivosti tohoto argumentu, tak jak padl.

Za druhé, i kdyby to skutečně tak pravda byla a nepřijetím tohoto zákona v prvním čtení dnes by byla tato strukturální podpora z Evropské unie zablokována, pak tvrdím, že plnou odpovědnost za tento stav nenese Poslanecká sněmovna, ale nese ho vláda tím, že nevěnovala dostatečnou pozornost nalézt dohodu a nalézt formulace, které by byly pro tuto sněmovnu přijatelné.

Tento návrh zákona je návrh značné důležitosti a jsem přesvědčen, že drtivá většina z nás je přesvědčena o nezbytnosti transformace Českých drah, ale dostatečný časový prostor, který zde byl k dispozici, nebyl využit. Myslím, že bylo dostatek jasných signálů o vůli jednat s vládou a nalézt východisko, nalézt dohodu, nalézt znění zákona, který by měl dostatečnou podporu v této sněmovně. Ze strany jednotlivých politických klubů tato vůle byla zcela jednoznačná, ze strany vlády jsme ji nezaznamenali.

V této formě tento zákon není přijatelný, podpoříme návrh na vrácení k dopracování. Pokud by nebyl tento návrh přijat, podpoříme návrh na zamítnutí.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Kalouskovi. Posledním písemně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Pavel Hojda. Prosím ho, aby přistoupil k řečništi.

Chci upozornit pana poslance Koudelku, že podle jednacího řádu má vyhrazené své místo k sezení.

Nyní bude hovořit pan poslanec Pavel Hojda.

 

Poslanec Pavel Hojda: Vážený pane předsedající, vážená vládo, milé kolegyně, vážení kolegové, vládní návrh zákona o transformaci Českých drah a o změně zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, je zvláštním zákonem pro zajištění privatizace Českých drah. Jednoznačným a dle mého názoru asi jediným důvodem je privatizace, i když nejprve se stoprocentním podílem státu v akciové společnosti.

Vláda pokračuje v myšlence předchozích vlád, tj. že privatizace je samospasitelná a státní vlastnictví a podnikání je nejhorším možným způsobem hospodářské činnosti. Za současné ekonomické a politické formace toto platí pro některá výrobní odvětví, určitě je to poplatné pro drobné a střední podnikání, ale podle mého názoru je naprosto nevhodné pro obory a odvětví nosné pro českou ekonomiku a pro odvětví, kde je nutné a nadále to bude nutno, aby se stát podílel na zajišťování - jak populárně prohlašují představitelé sociální demokracie - trvale udržitelného rozvoje naší republiky.

Jednou z těchto činností je jistě zajišťování a upřednostňování veřejné železniční dopravy a železniční nákladní dopravy s minimálním negativním dopadem na životní prostředí a v neposlední řadě dopravy, která by v konečném důsledku měla být ekonomičtější než doprava silniční. Je nad slunce jasné, že železniční doprava nemůže v některých případech nahradit dopravu silniční, ale právě stát by měl garantovat rozvoj železniční dopravy tak, aby zajistil její celkovou efektivnost a zlepšování životního prostředí a ekonomiky.

Návrh zákona neřeší otázku, zda zůstane akciová společnost pouze společností se státní účastí. Není zde řešena žádná blokace ztráty majority, rovněž není blokována možnost postupného zeštíhlování dráhy o jednotlivé regionální části, které se jeví pod státní kuratelou jako nehospodárné. Toto ostatně potvrdil ve svém vystoupení i ministr dopravy pan Peltrám.

Vlastnictví státu ale není v tomto případě hlavním důvodem nehospodárnosti. Hlavním důvodem nehospodárnosti je špatné řízení a postoj všech předchozích vládnoucích stran po listopadu 1989 k vlastnictví státu. Tento postoj se projevoval především tím, že za každou cenu se dokazovalo, že vlastnictví státu je daleko horší než vlastnictví soukromé, a to i za cenu trestuhodné nečinnosti, za cenu úplné rezignace na kontrolu managementu, za cenu obrovských ekonomických ztrát. Jediným opatřením nakonec vždy bylo odvolání vrcholového managementu a astronomické příspěvky ze státního rozpočtu na udržování totálního bordelu, což je trochu nadnesený výraz. Tím se ovšem nechci dotknout desetitisíců poctivých pracovníků na dráze, kteří mnohdy s obrovským úsilím zajišťovali v tomto bordelu alespoň základní chod Českých drah. Návrh zákona -

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane kolego, marně přemýšlím, jestli bordel je sprosté nebo neslušné slovo, ale každopádně by bylo možná dobré v zájmu kultury jednání používat poněkud jemnějších výrazů. Vím, že stejnou připomínku jsem měl adresovat minulý týden.

 

Poslanec Pavel Hojda: Ano, děkuji. Opravuji slovo bordel na nepořádek. Prosím zaprotokolovat.

Návrh zákona, tak jak je připraven, pokládám za špatný a v průběhu dalšího čtení podle mého názoru by bylo nutné provádět poměrně značné zásahy a velmi prakticky úplnou změnu navrhovaného zákona.

Z uvedených důvodů se připojuji již k předchozím návrhům, které podali mí předřečníci, a navrhuji zamítnutí zákona v prvém čtení. V případě, že neprojde tento návrh, navrhuji vrátit zákon k přepracování.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Hojdovi. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy v prvém čtení. Ne. Rozpravu končím.

V tuto chvíli bych požádal, zdali chce se závěrečným slovem vystoupit ministr dopravy a spojů České republiky pan Antonín Peltrám. Je tomu tak. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Antonín Peltrám: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych především v úvodu říci, že na legislativě dopravy, která by byla kompatibilní s Evropskou unií, mohlo začít toto Ministerstvo dopravy v srpnu. To bývají dovolené. A dokončeny návrhy základních zákonů byly do března.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP