(19.50 hodin)

(pokračuje Grulich)

V souvislosti s válečným konfliktem v oblasti Kosova je poskytováno občanům Kosova do 31. 12. 1999 dočasné útočiště. K 26. 5. 1999 bylo na území České republiky umístěno celkem 815 osob v sedmi humanitárních střediscích. Přestože v některých měsících roku 1998 - zejména říjen, listopad - přesáhl podíl občanů Svazové republiky Jugoslávie mezi nelegálními migranty 50 %, na začátku roku 1999 jejich zastoupení mezi nelegálními migranty pokleslo. Podíl v dubnu t.r. činil pouze cca 10 %. Pokles byl zaznamenán i po 24. březnu 1999, kdy byly zahájeny operace NATO.

Směr nelegální migrace, počet nelegálních přechodů státních hranic i doba pobytu běženců od vstupu na území ČR do jejího opuštění potvrzuje fakt, že ČR je pro většinu cizinců, a to i ze zemí, kde probíhají ozbrojené konflikty, stále spíše tranzitní zemí.

Obecně platí, že přibližně tři čtvrtiny zadržených běženců jsou bez cestovních dokladů a finančních prostředků, zdržují se na daném teritoriu různě dlouhou dobu při omezených možnostech získávání prostředků k obživě.

Narůstá počet cizinců využívajících k nelegálním přechodům státních hranic převáděčských služeb. Poznatky o převádění byly zjištěny v roce 1998 takřka u 10 000 osob a podle metodiky zemí Evropské unie hovoříme dokonce o 22 tisících převáděných osobách. V období od 1. 1. do 24. 5. 1999 se výskyt "pomoci" při nedovoleném překračování státních hranic znovu zvýšil. Asistence jiné osoby byla zjištěna u 26,4 % nelegálních migrantů, zatímco v roce 1998 to bylo cca 22 %.

Jako velmi znepokojivé hodnotím především to, že se jedná o organizovanou převáděčskou činnost. Převáděny jsou početně velké skupiny migrantů, ceny za služby jsou obrovské. Zvyšuje se počet cizinců, kteří si pobyt v ČR nelegalizují, což je patrné z počtu represivních opatření vůči cizincům. Na konci roku 1998 bylo evidováno cca 51 000 cizinců, jimž byl vysloven zákaz pobytu na území ČR. Převládajícím důvodem pro vyslovení zákazu pobytu v roce 1998 bylo u 15 500 cizinců právě porušování pobytového režimu. Tomuto zvýšení odpovídá i vyšší počet administrativně vyhoštěných cizinců, což je cca 1500 cizinců v roce 1998. Tato tendence pokračovala i v prvním čtvrtletí roku 1999. Při obrovské absenci cestovních dokladů a jiných dokladů totožnosti u nelegálních migrantů je velmi problematické zjišťování totožnosti. Nezjištění totožnosti cizince znemožňuje využívat správní postih, od zákazu pobytu až po jeho vyhoštění do země původu.

Státy Evropské unie poukazují na nárůst kriminality včetně organizovaného zločinu ve spojitosti s nelegální migrací. Popis trestné činnosti cizinců na území ČR je proto součástí předloženého materiálu, který máte k dispozici.

V roce 1998 se mírně zvýšil počet trestně stíhaných cizinců, bylo stíháno řádově 7 700 cizinců, což je přibližně 6 % ze všech trestně stíhaných osob v ČR. V prvním čtvrtletí 1999 bylo stíháno 1 900 cizinců, podíl na celkovém počtu trestně stíhaných osob zůstává takřka nezměněn.

Oblasti nejčastěji využívané při nelegální migraci přes Českou republiku vykazují současně i vysoký podíl trestně stíhaných cizinců. Potvrdit nebo vyvrátit údaje o tom, zda trestnou činnost cizinců připsat negativním dopadům nelegální migrace přes ČR, nebo zda trestnou činnost páchají cizinci s povoleným pobytem v ČR či turisté, bude možno nejdříve za rok 1999. Teprve v té době budeme mít k dispozici nově koncipované statistické údaje, které umožní situace vyhodnotit.

Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, situace v oblasti migrace se ani v roce 1998 výrazně nevychýlila od předchozích let. Česká republika zůstává převážně tranzitní zemí s narůstajícím počtem nelegálních migrantů a zdokonalující se sítí převáděčských organizací. K lepšímu zvládnutí řízené migrace by měla sloužit opatření přijatá v loňském a letošním roce, jako jsou koncepce modernizace vízového procesu a koncepce modernizace kontroly osob na hranicích, které obsahují konkrétní úkoly, jejich časový rozvrh a odpovědnost za provedení. Na migraci bude mít nepochybně vliv i další harmonizace vízové politiky s politikou států Evropské unie. Výrazně se změní i režim povolování vstupu a pobytu cizinců, který je obsažen v návrhu nového zákona o pobytu cizinců, který vám jako Poslanecké sněmovně byl předložen. Spolu s tímto zákonem byl vládou ČR schválen i nový azylový zákon, který reaguje na současnou situaci v uprchlické problematice a který také v současné době tato Poslanecká sněmovna projednává.

I když mé úvodní slovo bylo neobvykle široké, je to pouhý stručný výčet opatření a kroků, které mají působit na migrační situaci v ČR v příštích letech tak, aby byla potírána a omezována bezpečnostní rizika spojená s nelegální migrací, a jsou to opatření, která zároveň mají přiblížit Českou republiku systému, který pro vstup, pobyt a kontrolu uplatňují státy Evropské unie.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministru vnitra ČR pana Václavu Grulichovi.

Na návrh organizačního výboru informaci projednal výbor pro obranu a bezpečnost a usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 240/1. V tuto chvíli by se měl ujmout slova zpravodaj tohoto výboru pan poslanec Jan Klas, ale je zde změna. V tuto chvíli jsem se dohodl s předsedou tohoto výboru, když jsem v sále neviděl pana poslance Jana Klase, že to provede on, ale alespoň funguje spolupráce v tomto výboru tak, že kolega, který zde není, se dohodne s jiným kolegou. Přestože to není procedurálně zcela v pořádku, prosím v tuto chvíli, aby se ujal slova pan poslanec Tomáš Kladívko, který sehraje roli zpravodaje. A děkuji předsedovi výboru pro obranu a bezpečnost za ochotu ujmout se této role.

Hovoří pan poslanec Tomáš Kladívko, prosím.

 

Poslanec Tomáš Kladívko: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych byl ve své zpravodajské zprávě poněkud stručnější než pan ministr Grulich.

Vláda předložila Poslanecké sněmovně pravidelnou roční informaci o situaci v oblasti migrace na území ČR v roce 1998, která vám byla rozdána jako sněmovní tisk č. 240. Jedná se o materiál, který obsahuje řadu statistických dat, tabulek a grafů, které dostatečným způsobem vypovídají o problematice migrace, a to jak legální, tak i nelegální, včetně všech s tím souvisejících nežádoucích jevů, jako je např. kriminalita cizinců na území ČR apod. Závěry tohoto materiálu jsou shrnuty na str. 31 a 32 předloženého tisku.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP