(11.10 hodin)

(pokračuje Benda)

Protože tento návrh zákona je předložen a protože se domníváme, že vzhledem k mezinárodní situaci a k debatám o čase našeho vstupu do Evropské unie bychom neměli takovéto rozhodování blokovat, doporučujeme tento návrh zákona přijmout, ale s jednou podstatnou změnou.

Návrh zákona, tak jak byl předložen, předpokládá, že referendum by bylo možné vypsat na návrh menšiny poslanců, resp. menšiny senátorů. Klub ODS je přesvědčen o tom, že referendum o Evropské unii nemá být otázkou vnitropolitické hry, kdy nějaká z menšin ve sněmovně nebo v Senátu si zrovna v pro ni vhodnou chvíli vymyslí konání referenda o Evropské unii, ale že referendum o Evropské unii má být otázkou širokého souhlasu všech demokratických a proevropsky orientovaných stran v Poslanecké sněmovně a Senátu, aby toto bylo předloženo občanům země k rozhodnutí právě v té chvíli, kdy budeme také vědět, co takový vstup obnáší, jaké jsou jeho podmínky a kdy bude možné věcně argumentovat, a ne slibovat snad nesplnitelné, případně hrát různé demagogické kampaně.

Proto se domníváme, že by tam neměla být zachována tato možnost menšinového vynucení referenda k Evropské unii, a doporučujeme, aby čl. II odst. 3 návrhu zákona zněl: "Prezident republiky vyhlásí referendum na základě souhlasného návrhu třípětinové většiny všech poslanců a třípětinové většiny přítomných senátorů." To je stejné kvorum, které je zapotřebí k přijetí ústavního zákona v Poslanecké sněmovně a v Senátě, a domníváme se, že to je právě ona vhodná podoba, která vyjádří široký souhlas proevropsky orientovaných demokratických stran na určení času, kdy se referendum k Evropské unii má konat.

Přijetím tohoto pozměňovacího návrhu je také podmíněno naše hlasování. Nechceme, aby se referendum o Evropské unii stalo hrou menšin ať už ve sněmovně, nebo v Senátu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Bendovi. Hlásí se někdo dále do podrobné rozpravy? - Nehlásí, podrobnou rozpravu tedy uzavírám.

V tuto chvíli se táži, jestli mé konstatování, že nezazněl ani návrh na vrácení k novému projednání do výboru, ani návrh na zamítnutí, je správný. Pane zpravodaji, je správný? (Poslanec Koudelka: Ano.)

V tuto chvíli můžeme tedy skončit druhé čtení tohoto návrhu a pozměňovacími návrhy se budeme zabývat v rámci třetího čtení. Děkuji jak zástupci navrhovatelů panu poslanci Svobodovi, tak zpravodaji ústavně právního výboru panu kolegovi Koudelkovi.

Přicházíme nyní k bodu číslo

 

13.
Vládní návrh zákona o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv
/sněmovní tisk 181/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona odůvodní ministr vnitra Václav Grulich. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr vnitra ČR Václav Grulich: Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych stručně uvedl vládní návrh zákona o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv, jejichž uvedením mě pověřila vláda České republiky.

Vládní návrh zákona o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv byl projednán v Poslanecké sněmovně v prvním čtení a přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru. Ústavně-právní výbor jej projednal 17. června 1999 s tím, že doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby jej schválila, a dále doporučil, aby přijala k tomuto návrhu některé změny a doplňky.

Především doporučil doplnit § 2 odst. 1 o vyhlašování sdělení Ústavního soudu, jestliže Ústavní soud o jejich vyhlášení rozhodne.

Dále doporučil vložit nový § 12, kde bude uložena povinnost Ministerstvu vnitra zveřejňovat způsobem umožňujícím dálkový přístup stejnopis Sbírky zákonů, vydávané po 4. květnu 1945, a Sbírky mezinárodních smluv. Tato doporučení z hlediska působnosti Ministerstva vnitra jsou realizovatelná a zveřejňování stejnopisů Sbírky zákonů způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to počínaje již 4. květnem 1945, však vyvolají určité finanční nároky v rámci Ministerstva vnitra, spojené se zabezpečením jejich elektronické podoby tak, aby mohla být od nabytí účinnosti zákona dálkově přenášena. Předpokládá se samozřejmě, že na internetu.

Další tři doporučení jsou legislativně technického charakteru. Se všemi doporučení ústavně-právního výboru Poslanecké sněmovny mohu vyjádřit souhlas.

Legislativní odbor Parlamentu České republiky navrhl legislativně technické připomínky k § 8 odst. 4 a k § 13 odst. 3.

V § 8 odst. 4 mají být v poslední větě za slova "rozsáhlých příloh" vložena slova "mezinárodních smluv a". Jde o zpřesnění textu a s tímto zpřesněním vyjadřuji souhlas.

V § 13 odst. 3 má být text doplněn tak, že za slova "právní předpisy" se vloží čárka a slova "nálezy Ústavního soudu". A dále za slova "právní předpisy" se vloží čárka a slova "nálezy Ústavního soudu". Jde rovněž o zpřesnění textu a s těmito návrhy rovněž vyslovuji souhlas.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu ministr vnitra ČR panu Václavu Grulichovi.

Vládní návrh zákona jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru. Jeho usnesení bylo rozdáno a je označeno jako sněmovní tisk 181/1.

Nyní prosím, aby se ujala slova zpravodajka tohoto výboru, v jedné osobě též předsedkyně tohoto výboru, paní kolegyně Jitka Kupčová.

 

Poslankyně Jitka Kupčová: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážení členové vlády, dámy a pánové, ústavně-právní výbor projednal návrh zákona o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv, sněmovní tisk č. 181, na své 21. schůzi dne 17. 6. 1999. Přijal usnesení č. 47, které jste obdrželi jako sněmovní tisk č. 181/1, ve kterém ústavně-právní výbor doporučuje Poslanecké sněmovně tento návrh zákona schválit ve znění přijatých pozměňujících návrhů, které jsou v tisku obsaženy.

Změny, které ústavně-právní výbor doporučuje Poslanecké sněmovně schválit, nejsou nijak rozsáhlé a týkají se následujících oblastí.

Za prvé. Doplnění o povinnost vyhlašovat ve Sbírce zákonů sdělení Ústavního soudu, jestliže o jejich vyhlášení Ústavní soud rozhodne.

Druhá změna se týká účinnosti právních předpisů. Zde ústavně-právní výbor dospěl k názoru, že je nutné v zákoně deklarovat potřebnost legisvakanční lhůty, a doporučuje v podstatě dosavadní právní úpravu.

Třetí navrhovaná změna se týká § 11 návrhu vyhlášení tiskové opravy, kde ústavně-právní výbor doporučuje vypuštění věty, která stanoví, že vyhlášením opravy tiskové chyby zůstávají právní poměry do té doby vzniklé nedotčeny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP