(14.30 hodin)

(pokračuje Gross)

Prosím, abyste se znovu zaregistrovali hlasovacími kartami.

 

V hlasování pořadové číslo 44 rozhodneme o procedurálním návrhu pana poslance Brožíka tak, jak jej přednesl.

Takže toto hlasování zahajuji a ptám se, kdo je pro jeho návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Z přítomných 133 poslanců a poslankyň bylo pro 90, proti 31 poslanců. Návrh tedy byl přijat.

 

Rozumím-li tomu správně, a jsem přesvědčen že ano, v tuto chvíli se budeme zabývat bodem č. 29.

V souladu s rozhodnutím Poslanecké sněmovny zahajuji projednávání bodu

 

29.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 263/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona odůvodní ministr průmyslu a obchodu ČR pan Miroslav Grégr. Prosím pane ministře, zaujměte pozici u řečnického pultu, neboť vám za malou chvíli udělím slovo. Hovoří tedy ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení hosté, dovolte mi několik úvodních slov k navrhované novele zákona o živnostenském podnikání, kterou nyní projednáváme ve druhém čtení.

Živnostenský zákon je základním veřejnoprávním předpisem upravujícím základní podmínky podnikání pro převážnou většinu právnických a fyzických osob. Vládní návrh novelizace živnostenského zákona byl připraven po obsáhlé diskusi s resorty, s hospodářskou komorou a s podnikatelskými svazy a sdruženími i s živnostenskými úřady. Je značně obsáhlý a předpokládá řešení řady problémových okruhů. Zaměřuje se na odstranění nejzávažnějších nedostatků stávající právní úpravy, které by měly být řešeny co nejrychleji, a na jejich postupné přizpůsobení právu Evropského společenství s tím, že zásadní koncepční změny by měly být řešeny až zcela novou právní úpravou.

Z velkého množství změn a doplňků bych chtěl upozornit především na ty nejdůležitější.

Zpřísňují a zpřesňují se požadavky na bezúhonnost podnikatele, aby se účinněji zamezil přístup do podnikání osobám odsouzeným pro závažné trestné činy. Na závadu bezúhonnosti by měl napříště být nejen trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání, ale každý úmyslný trestný čin, za nějž byl uložen nepodmíněný trest odnětí svobody v délce více než jeden rok.

Zpřísňují se podmínky podnikání zahraničních fyzických osob na území ČR. U těchto osob, pokud zřizují na území ČR podnik, se pro vydání živnostenského oprávnění vyžaduje povolení k pobytu na území ČR za účelem podnikání na dobu povoleného pobytu a na tuto dobu se omezuje i platnost živnostenského oprávnění. Tato zpřísnění se s ohledem na asociační dohodu nevztahují na občany členských státu Evropské unie. Navrženou úpravou by se měla odstranit značná část problémů spojených se spekulativním ohlašováním živností za účelem získání pobytu nebo maskování pracovněprávních vztahů.

Návrh dále upravuje provozování regulovaných živností, které vedle příslušného odborného vzdělání podmiňuje i požadavkem na odbornou praxi, definovanou v souladu s přístupy Evropské unie. Současně zavádí regulaci vybraných, potenciálně rizikových činností, které byly dosud živnostmi volnými. Zvyšuje se tak důraz na odbornost výkonu jednotlivých regulovaných činností jak z pohledu kvality vykonávané činnosti, tak z hlediska ochrany veřejných zájmů, zejména zdraví a bezpečnosti zaměstnanců, ale samozřejmě také a především spotřebitelů. Odbornou způsobilost pro provozování živností bude možno nově získat i příslušnou rekvalifikací, absolvovanou v rámci aktivní politiky zaměstnanosti.

Vydáním seznamu oborů volných živností a stanovením obsahových náplní jejich činností se upřesní informace o podnikání a současně se také zvýší právní jistota podnikatelů.

Důraz na odborné provozování živnosti se zvyšuje tím, že se podnikateli ukládá povinnost zajistit, aby vybrané živnosti byly provozovány výhradně osobami odborně způsobilými. Toto řešení se vztahuje především na činnosti neupravené zvláštním právním předpisem a mělo by zabránit nekvalifikovanému a neodbornému výkonu takových činností, které by mohly ohrozit především zdraví spotřebitelů. Dosud je stav takový, že u regulovaných živností, u nichž zákon požaduje určitou odbornou způsobilost, jde pouze o odbornou způsobilost podnikatele nebo jím ustanoveného odpovědného zástupce a konkrétní zaměstnanec poskytující službu již nemusí být vůbec odborně způsobilý. To přináší samozřejmě určitá rizika pro zákazníky.

Návrh dále upřesňuje i povinnosti podnikatele v souvislosti s provozováním živností, kde například ukládá povinnost vydávání dokladů o prodeji zboží nebo o poskytnutí služby. Toto řešení by mělo napomoci jak spotřebitelům, zejména při reklamaci zakoupeného zboží, tak kontrolním orgánům, které by ve spojení s doklady o původu zboží mohly účinně kontrolovat skutečný výkon příslušných činností.

Návrh zpřesňuje úpravu místní příslušnosti živnostenských úřadů, která by se napříště měla řídit místem trvalého pobytu nebo sídlem podnikatele.

Návrh dává možnost zrušit více než dva roky nevyužívaná živnostenská oprávnění. Toto řešení by mělo napomoci řešení problému dlouhodobé registrace podnikatelů, kteří fakticky živnost neprovozují. V současné době je v živnostenských rejstřících evidováno více než 1,5 mil. držitelů živnostenských oprávnění, resp. více než 2,5 mil. živnostenských oprávnění.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, já vás na chvíli přeruším. Přestože je jednací síň poloprázdná, domnívám se, že hladina hluku je nad hranicí únosnou. Poprosil bych všechny z vás, kteří zde - ať již po mé levici, nebo po mé pravici - hlasitě diskutujete, abyste tak nadále nečinili. A pokud potřebujete něco projednat, abyste hovořili mimo tuto jednací síň.

Prosím, pane ministře.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Skutečně totiž však podniká méně než polovina registrovaných subjektů.

Podstatnou část návrhu tvoří novelizace příloh živnostenského zákona, kde se na návrh věcně příslušných resortů i podnikatelských institucí navrhuje regulace řady dalších potenciálně rizikových živností.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP