(19.50 hodin)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pokud jsem pochopila gesto pana poslance Černého, tak pan poslanec si přeje změnu ve stenozáznamu a hlasování nezpochybňuje. Ne, tak rozuměla jsem špatně gestu pana poslance. Já tedy prosím pana poslance, aby uvedl na mikrofon, co si přeje, protože... (Hluk v sále.)

 

Poslanec Karel Černý: Hlasování nezpochybňuji, pouze bych byl rád, aby bylo uvedeno, že jsem hlasoval NE.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Takže jsem chápala dobře, co se mi pan poslanec snažil naznačit. Omlouvám se, ale gesta nebyla dostatečně vypovídající a děkuji panu poslanci Černému. Omlouvám se v tuto chvíli panu ministru Peltrámovi, který již delší dobu čeká na to, aby mohl uvést návrh zákona - sněmovní tisk 210. V tuto chvíli prosím, aby se ujal slova a současně velice prosím velectěnou Poslaneckou sněmovnu, aby ztišila atmosféru v jednacím sále.

 

25.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách
/sněmovní tisk 210/ - druhé čtení

 

Ministr dopravy a spojů ČR Antonín Peltrám: Paní předsedající, dámy a pánové. Dovolte, abych vás požádal o projednání v druhém čtení návrhu novely zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách. Návrh novely sleduje několik základních cílů.

Chtěli bychom především zprůhlednit financování železniční dopravy a současně ho určitým způsobem decentralizovat. Předpokládáme pravidla pro dotace základní dopravní obsluhy, tak jak jsou všude obvyklá, a přesun těchto prostředků na nižší územní celky, zatímco celostátní problémy dopravy, celostátní dopravní obsluha, to, co je významné pro celý stát nebo mezinárodní společenství, by zůstalo v rukou státu a promítlo by se do státního rozpočtu. Předpokládáme vytvoření podmínek pro zajištění dopravní obslužnosti regionů. Chtěli bychom, aby železniční doprava tvořila jakousi součást integrovaných regionálních dopravních systémů a aby se v jejich rámci zlepšila koordinace veřejné železniční a silniční dopravy.

Předpokládáme samozřejmě postupně výběrová řízení, tak aby výkony zabezpečoval ten, kdo je nejlevnější. A současně sledujeme touto novelou zajištění souladu se současným stavem legislativy v EU z hlediska přitvrzení určitých podmínek vstupu na dopravní trh, protože nám chybějí některé kontrolní mechanismy; některé požadavky, které jsou závazné k tomu, aby organizace mohla provozovat železniční dopravu.

Návrh byl projednáván v hospodářském výboru. Připomínky jsme akceptovali. Prosím jenom o opravu dikce bodu 34 přijatých připomínek, kde namísto bodu 39d) - Ostatní dopravní obslužnost by mělo být správně napsáno bod 39e), protože takhle bychom měnili, resp. vyhazovali jeden bod.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Peltrámovi. Předložený vládní návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 210/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Miroslav Kapoun.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové. Pan ministr za mne splnil i tu moji část zpravodajskou, tzn. i to, co jsem měl uvést jako první. Přesto, aby to v záznamu bylo jako z hospodářského výboru, řeknu, že došlo při přepisování k chybě a bod č. 34, § 39 písm. d) - písmenko d) se mění na písmenko e). Je to chyba, ke které došlo při přepisu. Kdyby to zůstalo takhle, vypadl by celý jeden paragraf, to znamená, je to odstavec nový.

Jinak bych chtěl říci, že ten zákon po celkem hladkém projití v prvém čtení byl velmi podrobně projednáván v hospodářském výboru a po určitých dohadovacích jednáních bylo přijato usnesení č. 117 hospodářského výboru z 25. schůze dne 30. září 1999 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, tisk 210.

Hospodářský výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit tisk 210 s pozměňovacími návrhy, které navrhuje hospodářský výbor a byly předloženy písemně. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Kapounovi a nyní otvírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Hlásí se z místa pan poslanec Karel Sehoř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, vážení přítomní. Poslanecká sněmovna přijala zákon o dráhách v prvém čtení. Byl jsem také jedním z těch, kteří tento krok podpořili. Současně jsem ale také upozornil na určité nedostatky, které by bylo třeba ve druhém čtení odstranit.

Čtu-li si návrh střednědobé strategie dopravy z března tohoto roku, jsou zde uvedeny některé teze, se kterými naprosto souhlasím. Například se tu píše, že je nutno odstranit monopol a zvýšit působení motivace železničních společností. Mezi hlavními opatřeními se uvádí finanční nezávislost provozu železnic na státu, oddělení podnikání v oblasti infrastruktury od dopravní činnosti, zavedení konkurence různých dopravních podniků na téže síti. Dokonce se tu píše, že všechny druhy dopravy mají stejné podmínky ve spravedlivém tržním prostředí, a jsou zpracovávána ustanovení o veřejných řízeních na obecné výkony ve veřejném zájmu. Prostě - srdce liberála plesá při takovém čtení. Jak je tomu ale v praktickém návrhu zákona?

V první řadě se zachovává zvláštní zacházení s jedním provozovatelem - Českými drahami. Nepotřebují licenci, finanční způsobilost, nemusí se účastnit výběrových řízení na provozování tratě. Nemusí předkládat drážnímu úřadu stejné doklady jako jiný provozovatel. Předpokládá se opět unitární železnice se všemi nedostatky, které má i nyní. České dráhy mají automaticky právo na provozování tratě, a teprve když odmítnou, vypíše se výběrové řízení mezi dalšími provozovateli. Není nikde záruka a ani naděje, že se budou České dráhy chovat jinak než dnes. I v samotném již výše citovaném materiálu se hovoří o tom, že vysoká ztrátovost provozu Českých drah je způsobena osobní dopravou, která je zvýšena použitou kalkulační metodou. Tento problém je vyřešen tím, že jde pouze o respektování dalšího platného zákona o Českých dráhách, a pokud tento zvláštní zákon nestanoví jinak, budou i pro České dráhy platit stejná pravidla. Jinými slovy - nepřistoupilo se k současnému řešení problému, ale tato debata se odkládá na jednání o novele zákona o Českých dráhách.

V tisku se objevuje správná snaha dělit dotace na osobní dopravu nejen celostátně v zájmu státu, ale i na okresní úrovni v zájmu regionů. K tomu slouží definice dopravní obslužnosti. Každý okres si tedy smluvně zajistí svou obslužnost. Chybou návrhu však je, že České dráhy nemusí v každém okrese vynaložené peníze účtovat - já se omlouvám, ještě jednou.

Chybou návrhu však je, že České dráhy nemusí každým okresem vynaložené peníze účtovat a dokázat tak svoji ztrátovost na okrese.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP