(14.50 hodin)

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Rozhodujeme o tomto návrhu v hlasování pořadové číslo 332. Ptám se, kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Z přítomných 129 pro 126, proti nikdo. Předseda vlády nehlasoval.

 

Poslanec Tomáš Teplík: V tuto chvíli budeme hlasovat o posledním předneseném návrhu, který přednesl pan kolega Zvěřina jako předseda výboru pro evropskou integraci. Pan ministr s přidělením k projednání tohoto návrhu do výboru pro evropskou integraci souhlasí, zpravodaj to nechává na vůli sněmovny.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Hlasujeme o tomto návrhu v hlasování pořadové číslo 333 a ptám se, kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Z přítomných 132 pro 92, proti 26. I tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že tento návrh zákona byl přikázán výboru hospodářskému a výboru pro evropskou integraci. Končím projednávání bodu 91. Děkuji panu zpravodaji Tomáši Teplíkovi.

 

V tuto chvíli přecházíme k bodu 99, kterým je

 

99.
Vládní návrh zákona o investičních pobídkách a o změně některých zákonů
(zákon o investičních pobídkách)
/sněmovní tisk 377/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu České republiky pan Miroslav Grégr. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl prvé čtení návrhu zákona o investičních pobídkách, který znamená vyvrcholení ročního úsilí.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, na chvíli vás přeruším, protože opět slyším nějaký hlahol z některých částí Poslanecké sněmovny. Prosím všechny, kteří potřebují nezbytně něco hlasitě vyřizovat, aby tak činili způsobem, kterým nebudou rušit ty, kteří chtějí pracovat. Prosím, pane ministře, pokračujte.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Ještě jednou bych se pokusil získat vaši pozornost k tomu, že předkládám vládní návrh zákona o investičních pobídkách. Tento vládní návrh zákona znamená vlastně vyvrcholení ročního úsilí o posílení investorského zájmu o českou ekonomiku a o vytvoření co nejvýhodnějších podmínek pro tuzemské a zahraniční investory.

Jeho příprava zohlednila všechny dosavadní zkušenosti s podporou investování, jakož i zkušenosti s fungováním obdobných systémů v zemích Evropské unie. Vzhledem k naléhavosti byla příprava zákona značně urychlena. To znamená, že zákon byl zpracován přímo v paragrafovaném znění. Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo předložený zákon ve spolupráci se všemi zainteresovanými resorty, a to zejména s Ministerstvem financí, Ministerstvem práce a sociálních věcí, Ministerstvem životního prostředí, Ministerstvem pro místní rozvoj, Ministerstvem zemědělství, Ministerstvem zahraničních věcí a dále s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Při tvorbě návrhu zákona jsme spolupracovali také s Hospodářskou komorou a Svazem průmyslu a dopravy. Konstruktivní připomínky řady poslanců zazněly na semináři hospodářského výboru Poslanecké sněmovny.

Přestože předmět zákona není součástí screeningu s Evropskou unií, byli jsme si vědomi toho, že při jeho vytváření je nezbytné respektovat pravidla Evropských společenství o poskytování veřejné podpory. Proto od počátku přípravy návrhu zákona o investičních pobídkách byla sledována vazba na principy obsažené v zákoně o veřejné podpoře. Za potvrzení snah o dosažení plné kompatibility s právem Evropských společenství lze považovat kladné hodnocení návrhu zákona o investičních pobídkách zástupci Evropské komise v Bruselu dne 19. července 1999.

Jak již bylo řečeno, předložený návrh zákona je odrazem pozitivních zkušeností získaných při dosavadní praxi v udělování investičních pobídek. Obsahuje výčet jednotlivých investičních pobídek, proces jejich udělování, kritéria pro investora, sankce v případě jejich nedodržení, jakož i přímé novely dotčených právních úprav v oblasti zaměstnanosti a daních z příjmů.

Mezi pobídky upravované tímto zákonem patří slevy na daních z příjmů, dále poskytnutí bezúročné půjčky na zřízení nových pracovních míst a na rekvalifikaci a dotace obcím na technické vybavení území pro příchozího investora. Současně jsou v zákoně uvedeny odkazy na investiční pobídky, které jsou již schváleny v jiných dokumentech, např. ve vyhlášce Ministerstva financí č. 313/1998 Sb., o osvobození strojů, strojních zařízení, přístrojů a nástrojů od dovozního cla. Proto také není tento nástroj uveden, jak pak zjistíte, v § 2 dotčeného návrhu.

Souhrnný přehled všech investičních pobídek bude v případě schválení zákona uveden v příslušných podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu a CzechInvestu. Zesílení účinku předkládaného zákona je zajištěno provázaností se dvěma doprovodnými programy - podporou subdodavatelů a podporou rozvoje průmyslových zón. První program má přispět ke zvýšení konkurenceschopnosti českých dodavatelů zprostředkováním informací mezi nimi a zahraničními investory. Realizaci základních technických a územních podmínek pro umístění investice umožňuje systém podpory rozvoje průmyslových zón.

Dovolte mi připomenout, že příliv zahraničních investic vyvolaný investičními pobídkami znamená prospěch v mnoha úrovních ekonomického a sociálního života státu. Jen namátkou lze jmenovat nové pracovní příležitosti, nová odbytiště pro české dodavatele, pozitivní participace na obchodní bilanci státu. Díky uplatňovanému systému investičních pobídek se příliv přímých zahraničních investic v roce 1998 dle údajů České národní banky meziročně zvýšil téměř dvojnásobně, tj. dosáhl výše 2,5 miliardy amerických dolarů. Podobně optimistické údaje poskytuje tatáž statistika o výsledcích za první a druhé čtvrtletí letošního roku, tj. že příliv přímých zahraničních investic dosáhl 1,3 miliardy amerických dolarů. Dle těchto výsledků lze předpokládat, že v letošním roce zaznamenáme pravděpodobně větší příliv přímých zahraničních investic než Maďarsko, které tento systém uplatňuje již řadu let.

Přejdeme-li ke konkrétním údajům, byly - jak jistě víte - v období do 20. října tohoto roku schváleny investiční pobídky pro 18 firem, které vedle významného objemu umístěných investic vytvářejí více než 6 000 nových pracovních příležitostí.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, za rok jsme si ověřili reálnost systému poskytování investičních pobídek a po zkušenostech docházíme k závěru, že je nezbytná zákonná úprava systému jejich poskytování. Vzhledem k nespornému pozitivnímu vlivu investičních pobídek na českou ekonomiku si vás opět dovoluji velice naléhavě požádat, abyste předložený návrh zákona o investičních pobídkách propustili do druhého čtení. Samozřejmě jsme připraveni v rámci druhého čtení posoudit všechny připomínky, uspořádat příslušný seminář a akceptovat vše, co povede ke zkvalitnění tohoto významného zákona.

Děkuji vám za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP