(10.50 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Kdo další se hlásí do rozpravy? Pan kolega Bláha.

 

Poslanec Jan Bláha: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, mnohdy běží diskuse o tom, jestli vládní návrh nebo poslanecký návrh splňuje nějaké předpoklady tak, aby prošel touto sněmovnou. I když se nám často stává jako v předchozím hlasování, že věci které by mohly být přijímány, které by mohly být upravovány v dalších čteních, se často zamítají, tak tady já v tomto případě se vyslovuji pro propuštění - zdůrazňuji propuštění - do prvního čtení a propuštění do dalšího jednání především proto, že jsem nucen vnímat tuto snahu, byť nemusím souhlasit s konečnými čísly, jako snahu, aby se zohlednili i naši podnikatelé, kteří v zájmu toho, že provádějí a nakupují výrobky, které splňují podmínky EURO 2 a budoucí EURO 3, aby se mohli i oni pohybovat v zahraničí, nejenom u nás, a provádět transport zboží, že i na ně by se mělo hledět jako na ekologicky vyváženou záležitost. A myslím, že to je návrh pro diskusi a že je to o tom, abychom se v dalším bavili, jestli ty slevy navrhované jsou o těchto slevách, nebo řekněme o jiných. Osobně se přimlouvám za to, aby mohl být tento návrh projednáván. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče, další návrh nevidím. Obecnou rozpravu končím. Ptám se, zda navrhovatel chce vystoupit se závěrečným slovem. Ne. Zpravodaj také ne. Nicméně zpravodaje bych poprosil, aby shrnul rozpravu a předkládal nám jednotlivé návrhy hlasování.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: V právě proběhlé rozpravě zazněla podpůrná i odmítavá stanoviska k tomuto návrhu zákona. Zaznamenal jsem návrh na zamítnutí této předlohy a poté návrh na zkrácení lhůty pro projednávání o 20 dnů. Čili navrhuji, abychom nejprve hlasovali o návrhu na zamítnutí.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Prosím všechny poslance, kteří mají v úmyslu zúčastnit se nadcházejícího hlasování, aby doputovali do jednacího sálu, neboť v následujícím hlasování, a to hlasování pořadové číslo 389, rozhodneme o návrhu usnesení, kterým Poslanecké sněmovna zamítá předložený návrh. Odhlašuji vás. Prosím, abyste se zaregistrovali svými registračními kartami.

 

Já v tuto chvíli zahajuji hlasování s pořadovým číslem 389. Ptám se, kdo je pro návrh na zamítnutí. Kdo je proti?

Z přítomných 170 pro 53, proti 92. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Jiný návrh nevidím.

 

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 390. Ptám se, kdo je pro, přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Kdo je proti?

Z přítomných 175 pro hlasovalo 167, proti 1, návrh byl přijat.

 

Poslední návrh, o kterém rozhodneme hlasováním, je návrh na zkrácení lhůty projednávání o 20 dnů.

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 391. Ptám se, kdo je pro předložený návrh. Kdo je proti?

Z přítomných 174 pro návrh 113, proti 40. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru a že jsme zkrátili lhůtu jeho projednávání o 20 dnů.

 

Dalším bodem je

 

93.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb.,
o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 306/ - prvé čtení

 

Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 306 a z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy a spojů Antonín Peltrám. Jen drobnou chviličku, pane ministře. Vyčkáme ještě na zklidnění atmosféry v jednacím sále. Prosím všechny kolegy a kolegyně, kteří nehodlají sledovat vystoupení ministra dopravy a spojů, aby opustili jednací sál.

Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Antonín Peltrám: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych jménem vlády předložil návrh novely zákona o silniční dopravě; sleduje především úpravu provozování silniční motorové dopravy, práva a povinnosti subjektů v této oblasti a pravomoci a působnosti orgánů státní správy na tomto úseku, včetně taxislužby. Základním cílem předkládané novely zákona je zapracování směrnic Evropského společenství týkajících se silniční dopravy tak, aby pokračoval proces zajišťování slučitelnosti naší legislativy s komunitárním právem.

Dalším cílem bylo vyjít vstříc praxi při odstraňování problémů, které dneska mají při současné právní úpravě v této oblasti zejména okresní úřady a dopravci.

K návrhu bylo vysloveno velké množství připomínek, podle kterých byl návrh postupně přepracován, a tím byly ze zákona vyjmuty některé instituty, které návrh původně obsahoval a které požadovali především dopravci. Domnívám se, že nelze zabránit tomu, abychom se k některým věcem potom dále nevrátili.

Návrh byl zaslán kromě všech oficiálních připomínkových míst také Magistrátu hlavního města Prahy a vybraným okresním úřadům, sdružením dopravců, představitelům odborů. Předpokládáme, že vydáním této novely zákona o silniční dopravě se nejen přiblížíme v oblasti silniční motorové dopravy směrnicím Evropských společenství, ale usnadníme i podnikání.

Dovolil bych si upozornit na některé věci, které pokládám za zásadní, například s ohledem na vývoj v současném Rakousku. Upravujeme podmínky pro podnikání tak, aby byly v souladu s Evropským společenstvím, protože jsou jasné symptomy při dvoustranných jednáních s mými kolegy, že jinak se pokusí neliberalizovat přístup našich dopravců na jejich trhy. To říkají zcela jednoznačně.

Zavádíme instituci, o které může být řeč, ale která je zásadní. Na základě nařízení Rady z roku 1990 se navrhuje cosi jako možnost vyhlášení nouzového stavu v silniční dopravě, kdy je střednědobě samoneodstranitelný převis nabídky nad poptávkou, pokud jde o kapacity, a kde je také výrazný nedostatek kapacit u pozemních komunikací. Je to instituce, která se začíná - i když nařízení vyšlo v roce 1990 - postupně uplatňovat, nebo připravuje se postupné uplatnění v právu sousedních států a domnívám se, že bychom nedostatečně chránili naše dopravce, kdybychom tuto normu nezapracovali také. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím o vystoupení zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Karla Sehoře. Prosím diskutující kolegy, zda by mohli své diskuse přenést mimo jednací sál. To platí i pro předsedy poslaneckých klubů, i pro ministry. Já bych poprosil pana kolegu Kühnla a Kasala. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP