(19.50 hodin)

(pokračuje Ouzký)

Nehodlám vás tu zatěžovat výčtem jednotlivých podrobností tohoto technického zákona. Doufám, že výše uvedené argumenty jsou dostatečné, a připojuji se k návrhu zpravodaje na vrácení této normy k přepracování. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Hovořil pan kolega Ouzký. Pane kolego, k ničemu se nepřipojujete, protože jste mi teď zkazil radost. Návrh na vrácení v rozpravě nepadl, až v tuto chvíli, je to váš návrh.

Nyní se ptám, zda se někdo hlásí do rozpravy. Pan kolega Janeček.

 

Poslanec Josef Janeček: V tom případě se připojuji k tomu návrhu. Ale bylo zvykem v této sněmovně, že pokud padl návrh v rámci zpravodajské zprávy, tak se o něm normálně hlasovalo a byl považován za návrh předložený.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane zpravodaji, částečně vám musím dát za pravdu, protože ta věc není přesně řešena, ale přijali jsme zde určitý precedens a bylo by dobré na to pamatovat, že návrhy by měly zaznít v rozpravě. Možná v duchu kolegiality bych na to před ukončením rozpravy upozornil, ale teď mi ten problém odpadl.

Nyní uzavírám rozpravu, protože se do ní nikdo nehlásí. Přeruším nyní projednávání bodu 104. Děkuji jak panu zpravodaji Janečkovi, tak ministru zdravotnictví panu Davidovi. Přerušuji projednávání bodu 104 a hlasování o návrzích včetně závěrečného slova pana ministra, pokud si je nepřeje přednést v tuto chvíli… Pane ministře, chcete nyní, nebo před hlasováním přednést závěrečné slovo? Před hlasováním. Přerušuji projednávání bodu 104 a přecházíme k bodu 105. Tím je

 

105.
Vládní návrh zákona o telekomunikacích a o změně dalších zákonů
/sněmovní tisk 390/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy a spojů ČR pan Antonín Peltrám. Prosím, pane ministře, můžete hovořit.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Antonín Peltrám: Pane předsedající, dámy a pánové, předkládám návrh zákona o telekomunikacích, který by měl především stanovit podmínky pro podnikání v tomto oboru.

Definujeme - protože v této oblasti je privatizace zřejmá - formy státní regulace ve formě licence, generálního oprávnění a povolení k provozování vysílacích rádiových zařízení. Druhým důležitým úkolem i v tržním prostředí je zajistit, aby byla veřejnosti poskytnuta nabídka kvalitních telekomunikačních služeb, a to za cenu přijatelnou pro všechny občany v oblasti základních služeb, protože právo na základní telekomunikační služby pokládá Evropské společenství - a my směřujeme k harmonizaci v této oblasti - za součást základních sociálních práv občana Evropy.

Navrhujeme zřídit samostatný Český telekomunikační úřad, samostatný správní úřad, který bude nezávislý na provozovatelích telekomunikační činnosti a bude vykonávat státní správu v mezích stanovených návrhem zákona o telekomunikacích. Chtěl bych zdůraznit, že celý návrh je plně slučitelný s právem Evropské unie. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministrovi dopravy a spojů panu Antonínu Peltrámovi a prosím o vystoupení zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Zdeňka Švrčka. Dal jsem si záležet, pane kolego, abych tentokrát vyslovil jméno správně. Prosím, pane zpravodaji, ujměte se slova.

 

Poslanec Zdeněk Švrček: Dámy a pánové, účast ve sněmovně mě opravňuje, abych trochu ztlumil zvuk, ztlumil rétoriku a prostě svoji zprávu jen přečetl.

Návrh zákona o telekomunikacích, jakkoli je v předloženém stavu spíše zákonem o Českém telekomunikačním úřadu, což do jisté míry potvrdil i pan ministr, by měl být především normou o telekomunikačním prostředí, resp. o podmínkách podnikání v tomto prostředí a o jeho liberalizaci. Podle mých informací, protože sleduji vývoj tohoto zákona už od doby jeho vzniku, trpí návrh jistou rezistencí vůči návrhům odborné veřejnosti. Zůstalo tudíž asi pět základních okruhů témat, která budou nakonec vypovídat o tom, zda tato norma bude nebo nebude v praxi kvalitní. Jsou jimi tato témata:

Za prvé je to postavení, pravomoci a povinnosti regulátora. Zde mám pocit přílišných pravomocí, potažmo přílišné byrokracie a proti postavení zase přílišné nepostižitelnosti regulátora a nepřezkoumatelnosti jeho výroků.

Druhým okruhem témat jsou některé nepřesnosti, spíše však nedotaženosti v univerzální službě, hlavně v mechanismech přispívání a čerpání do fondu a z fondu univerzální služby.

Za třetí jsou tam nejasnosti v otevřeném přístupu k sítím, hlavně v oblasti zásad propojení, určování rozhraní sítě, práva volby provozovatele a přenositelnosti čísla, kde jde hlavně o lhůty.

Za čtvrté, další takovou řekněme nedotaženou oblastí je oblast cenové regulace, problém rebalancování cen, určení principu tvorby cen za propojení apod.

A posledním tématem je jisté nezvládnutí vztahu soukromého a veřejného sektoru hlavně při výstavbě sítí a jejich ochraně. Zde samozřejmě pomíjím některé drobnější věci jako chybějící definice a další.

Dovolím si vyřknout i tu kacířskou myšlenku, i když pan ministr tvrdil, že je to plně slučitelné s právem EU, že přesto možná při přepisu některých direktiv trpí tento návrh jistou řekněme dýchavičností. Na druhé straně je to však norma, na kterou se úpěnlivě čeká. Je to vlastně norma, která má za úkol realizovat slib České republiky světu, že liberalizovat v roce 2001 budeme. Toto už dnes dynamicky se rozvíjející prostředí u nás, a tudíž i v celém světě nám jaksi dává za pravdu v tom, že bychom to tak udělat měli a v příštím roce by měla tato norma tak jako tak platit, protože hlavně ve směru propojování, hlavně ve směru tvoření smluv k propojování by měli mít naši provozovatelé telekomunikačních služeb jistý čas na to, aby se do roku 2001 plně připravili.

Domnívám se proto a jsem přesvědčen, že řešením tohoto sporu duše s tělem je návrh, který bude znít propustit tuto normu, skrývající se pod číslem tisku 390, do druhého čtení. Za druhé si dovolím navrhnout prodloužení lhůty k projednání o 20 dní, poněvadž očekávám vzhledem k již dnes se hrnoucím připomínkám jisté těžkosti při projednávání spíš proto, aby tato norma byla připravena tak, aby celá veřejnost odborná i ostatní měla možnost se dohodnout na nějakých zněních, která budou všeobecně přijatelná.

A samozřejmě v souladu s rozhodnutím organizačního výboru přikázat projednání tohoto návrhu výboru hospodářskému, protože to je v podstatě logika věci. Děkuji zbytku vlády i zbytku sněmovny za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji zpravodaji pro prvé čtení panu poslanci Zdeňku Švrčkovi a otevírám rozpravu, do které nemám žádné písemné přihlášky. Hlásí se někdo z místa? Hlásí se pan kolega Zvěřina.

 

Poslanec Jaroslav Zvěřina: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, my jsme se ve výboru pro evropskou integraci s evropskou legislativou v oblasti telekomunikací setkali již tolikrát, dokonce jsme před několika týdny organizovali v této sněmovně speciální seminář ve spolupráci s bonnským Centrem pro studium evropské integrace, kde přednášel jistý univerzitní profesor, který tuto problematiku studuje. Mě tam zaujala jeho věta, že evropské komunikační právo je tak složité, že mu nerozumějí ani odborníci.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP