(17.10 hodin)

(pokračuje Gongol)

Dále se ptám, proč a kým byla takto nevýhodně uzavřena smlouva a proč vyřizování trvalo od zjištění, to je od října 1998, do července 1999, a to v době, když práce někdo povolil a pak znovu zastavil. Dovede si jistě představit, jak se práce na této stavbě prodražily. Vím, že dnes je financování znovu obnoveno a asanace opět začala. Chtěl bych však slyšet váš názor a vaše jednoznačné stanovisko, zda práce pro nedostatek financí nebudou opět zastaveny.

Mám v této souvislosti ještě jednu logickou otázku: proč nebylo pro toto území zpracováno územní rozhodnutí, podle kterého by bylo jasné, k jakým účelům bude toto území v budoucnu využito? Je přece rozdíl, jestli tam bude silnice, parkoviště, či mateřská školka. My se sice dnes chlubíme, že taková asanace je ve světě ojedinělá, ale málokdo se zamýšlí nad tím, zda takový stupeň asanace je z hlediska nákladů optimální. Hlavní je, že si zahraniční firmy přijdou na pěkné peníze.

O tom, že si z nás udělaly zahraniční firmy banánovou republiku, svědčí i informace z poslední doby, že v Mostecké uhelné společnosti bylo prodáno 49 % akcií vlastněných státem za 650 milionů Kč, ale dnes se tyto akcie prodaly za 3 miliardy Kč. Stát přišel o 2,3 mld. Kč. Před třemi týdny pan premiér Zeman zde v odpovědi na interpelaci mého kolegy řekl, že to byla maximální cena. Protože vy nejste prognostik, doufám, že se ve své odpovědi nebudete tak velice mýlit.

Na druhou otázku, jaká bude náprava a co bude učiněno pro to, aby se tento stav nemohl opakovat, jsem dostal odpověď: "Cílem učiněných kroků by mělo být projednání problematiky." Myslíte si, že to je odpověď? Jistě uznáte, že je to odpověď hodná věštkyně Pýthie, když svému králi odpověděla tak dvojsmyslně, že si vybral výklad, kterým pak zničil celou říši - ale tu svou.

Protože jsem často používal slovo logika, použiji ho i na konec. Vámi podepsaná odpověď nemá logiku. Doufám, že jste ale logicky nepočítal s tím, že se s ní spokojím.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Gongolovi. Ptám se, zda se někdo hlásí do rozpravy. Pan ministr financí Mertlík má slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji, paní předsedající. Budu se držet obsahu tématu interpelace. Trvám na tom, že zodpovězena byla úplně a v rozsahu, který odpovídal otázkám, které tam byly.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Mertlíkovi. Ptám se, zda se dále někdo hlásí do rozpravy k tomuto bodu. Není tomu tak. Pan poslanec Gongol se hlásí nebo nehlásí? Pan poslanec Gongol se tedy pravděpodobně hlásí. Žádám jej, pokud chce navrhnout usnesení k této interpelaci, aby tak učinil.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Je samozřejmé, že s takovou odpovědí nemohu souhlasit, ale vzhledem k tomu, že je nás tu asi jen polovina z přihlášených, je zcela zbytečné, abych dával návrh na nesouhlas s odpovědí. Proto se tohoto nesouhlasu zříkám.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Nikdo. Končím rozpravu. Vzhledem k tomu, že nebyl předložen žádný návrh usnesení, končím i projednávání této interpelace.

Místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík odpověděl na interpelaci pana poslance Filipa ve věci finanční výpomoci Okresnímu úřadu Tábor, resp. obci Opařany v souvislosti s přírodním neštěstím. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako tisk 352. Otevírám rozpravu a ptám se, kdo se do ní hlásí. Hlásí se pan poslanec Filip. Udílím mu slovo.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane ministře, vážená sněmovno, dovolte mi, abych velmi stručně řekl, co mě vedlo k mé interpelaci a požadavku na Ministerstvo financí, aby pomohlo Okresnímu úřadu v Táboře po katastrofálním krupobití, které postihlo některé obce okresu Tábor a Písek. Tato katastrofa byla srovnatelná - i když na menším území - s jinými přírodními katastrofami, kterých jsme byli svědky v letech 1997 a 1998. Můj požadavek na ministra financí zněl velmi jednoduše a logicky. Hodnota nejnutnějších prací nikoliv na majetku občanů v obci, ale na majetku obce, byla cca 5 milionů Kč. Obec ze svého daňového výnosu nemohla žádným způsobem tuto situaci řešit, protože konstrukce našeho daňového systému neumožňuje, aby obec tvořila takové prostředky, které by byly schopny řešit případný katastrofální stav při takové havárii.

Pokud jde o potřebu nejnutnějších prací, byla to oprava obecního majetku a odvoz suti. Požádal jsem tedy o to, jestli by nemohlo Ministerstvo financí z prostředků ve Všeobecné pokladní správě řešit tento problém přímou dotací okresního rozpočtu, který by prostředky převedl na obec Opařany.

Pan ministr financí mi odpověděl - já té odpovědi rozumím - že celková dotace do oprav bytového fondu, kterou poskytlo Ministerstvo pro místní rozvoj, činila 12,6 milionu Kč pro Okresní úřady Tábor a Písek. Já chápu, že Ministerstvo financí reagovalo podle požadavků okresních úřadů, ale v žádném případě to nebyla odpověď na moji interpelaci.

Já se tedy jen ptám pana ministra, jestli by nenašel ve Všeobecné pokladní správě 5 milionů Kč jako přímou dotaci, nikoliv jako půjčku pro ty dva okresy. Myslím, že by to bylo řešením té složité věci, která tam nastala a která podle místních kronik v celém okrese nebyla zaznamenána od roku 1903.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Filipovi. Ptám se, kdo se hlásí do rozpravy k tomuto bodu. Pan ministr financí Pavel Mertlík má slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, pokusím se odpovědět skutečně přesně na otázku, tak jak byla položena, ale ještě než přistoupím k tomuto pokusu, chtěl bych říci, že poděkování, které jsem rovněž zaslechl v příspěvku pana poslance Filipa, nepatří Ministerstvu financí, patří Ministerstvu pro místní rozvoj, které onen návrh předložilo do vlády, připravilo příslušnou agendu, tak jak je to v jeho kompetenci, a tedy tím, komu by to mělo být vyřízeno, je spíše pan ministr Císař, byť celá vláda potom tento jeho návrh opatření podpořila a schválila to jako samozřejmou věc.

Důvodů, proč nebyla uvolněna dotace, bylo několik. Za prvé Ministerstvo pro místní rozvoj navrhlo jinou cestu, ale co je důležitější, byl stav vládní rozpočtové rezervy. Vládní rozpočtová rezerva byla v návrhu státního rozpočtu na rok 1999 velmi výrazně snížena oproti vládnímu návrhu v podstatě do rozsahu, který znemožňoval rozsáhlejší akce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP