(19.00 hodin)
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolím si být v tomto případě poměrně stručný. Důvodem je především určitá menší aktuálnost tohoto materiálu. Do sněmovny již byla z vlády odeslána zpráva za první pololetí a v ní je celá řada dalších dat, která doplňují to, co je v předložené zprávě a co už koneckonců sněmovna, resp. alespoň rozpočtový výbor má k dispozici.
Za prvé bych chtěl říci, že výsledky, které se týkají prvního čtvrtletí letošního roku, jsou primárně ovlivněny dvěma faktory.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Pane ministře, musím vás přerušit, je mi to líto, omlouvám se vám, ale nemusím to dopovídat dál. Každý ví, proč vás přerušuji… Prosím.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Za prvé je to makroekonomický vývoj v prvním čtvrtletí letošního roku, kdy to bylo páté čtvrtletí za sebou, kdy v České republice pokračovala recese. Průběh této recese byl ostřejší, než bylo známo či předpokládáno v době schvalování návrhu státního rozpočtu. A proto především výběr inkasa daní, ale také růst některých výdajů na výdajové straně spjatých s obsluhou procesu recese byly negativnější, než jak bylo počítáno.
Druhou skutečností je reakce Ministerstva financí, resp. vlády. Vláda a Ministerstvo financí se rozhodly v prvním a stejně tak ve druhém čtvrtletí regulovat výdajovou stránku rozpočtu tak, aby alespoň do jisté míry kompenzovaly negativní vývoj příjmů státního rozpočtu opatrností na výdajové straně v míře, která by na straně jedné znamenala větší rovnováhu veřejných rozpočtů, na straně druhé přesto stále představovala určité rozvojové impulsy a stabilizaci poptávky. Domnívám se, že se to v určité míře povedlo. Možná až příliš opatrní jsme byli v oblasti kapitálových výdajů, které za první čtvrtletí dále klesaly v hospodářství jako celku, včetně státního sektoru, a byly možná až zbytečně nízké.
Dodal bych navíc to, co ve zprávě není. A to je stejně obecné vystoupení k vývoji za druhé čtvrtletí letošního roku a za následující období. Dochází tam k určité stabilizaci hrubého domácího produktu a k růstu zahraniční i domácí poptávky, což je základním důvodem zlepšení inkasa.
Myslím si, že to jsou základní věci, které měly být řečeny. Jinak bych do jisté míry opakoval diskusi, která tady proběhla při hlasování o návrhu státního rozpočtu, resp. v rozpravě a v úvodním slově před diskusí a rozpravou o státním rozpočtu v rámci této schůze Poslanecké sněmovny. Rozhodující část makroekonomické analýzy, která je obsahem této zprávy, a analýzy vývoje rozpočtu byla přítomna i v těchto materiálech.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády a ministrovi financí panu Pavlu Mertlíkovi.
Předloženou zprávu projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 276/2. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj tohoto výboru pan kolega Vlastimil Tlustý. Prosím.
Poslanec Vlastimil Tlustý: V tomto tisku je uveden návrh usnesení, kterým rozpočtový výbor po projednání tisku 276 navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby tento tisk vzala na vědomí. Přesně toto usnesení zní: "Poslanecká sněmovna Parlamentu bere na vědomí zprávu vlády o plnění státního rozpočtu České republiky za první čtvrtletí 1999."
Děkuji.
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji zpravodaji kolegovi Vlastimilu Tlustému.
Otevírám nyní všeobecnou rozpravu. Hlásí se do ní někdo? Ne, uzavírám všeobecnou rozpravu.
Kolegové, prosím o trochu bystřejší reakce, a omlouvám se, že se to snažím možná příliš rychle uzavřít. Proto své prohlášení o uzavřené všeobecné rozpravě beru zpět a v ní vystoupí pan kolega Gongol.
Poslanec Jaroslav Gongol: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, je potěšitelné, že zprávu vlády o plnění státního rozpočtu České republiky za první čtvrtletí t. r. neprojednáváme, jak bývá zvykem, s ročním zpožděním, ale jen s půlročním. Je to jistě pokrok. Účinnost našich opatření, pokud vůbec nějaká budou v této sněmovně přijata, bude totiž zase nulová. Koneckonců ani vláda žádné opatření nepřijala, i když vývoj ekonomiky za první čtvrtletí je více než znepokojivý. Vždyť propad hrubého domácího produktu ve výši 2,7 % ve srovnání s rokem 1998 alespoň mne, ale i občany této země nenechával lhostejným.
Lhostejná zůstane bohužel tato sněmovna, neboť podle mých zkušeností z minulých let se přikloní k návrhu vlády, který nám předkládá v tisku 276, tj. že Poslanecká sněmovna schvaluje zprávu o plnění státního rozpočtu České republiky za první čtvrtletí 1999. Teď jsme slyšeli, že usnesením rozpočtového výboru je, že bere zprávu na vědomí.
Míním se proto zabývat logickými vývody o špatném stavu ekonomiky, ale i plnění státního rozpočtu. Chci vaši pozornost obrátit na přílohu této zprávy, která je nazvána "Přehled o vývoji daňových a nedaňových nedoplatků u příjmů státního rozpočtu a rozpočtů okresních úřadů a obcí". Zde se uvádí, že nedoplatky všech daní, cla a pojistného v absolutním vyjádření dosáhly ke konci března 137 miliard korun a v porovnání s koncem minulého roku se zvýšily o 9 % a ve srovnání se stejným obdobím minulého roku dokonce o 25 %. Pokud se jedná pouze o nedoplatky v absolutním vyjádření, u daně z přidané hodnoty stouply oproti stejnému období loňského roku o 22 %, u spotřebních daní o 33%, u daně z příjmů právnických osob o 47 % a u daně z příjmů fyzických osob o 34 %.
Mohl bych přirozeně pokračovat v dalších negativních výsledcích výběru daní, v jejich stále rostoucí výši a tím ochuzování státního rozpočtu. Proto se ptám: Pane ministře, co vláda dosud udělala nebo hodlá udělat pro to, co slíbila ve svém programovém prohlášení, aby se zlepšila platební kázeň u výběru daní?
Z tohoto důvodu navrhuji toto doprovodné usnesení: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby do konce února roku 2000 předložila souhrn opatření ke snížení daňových nedoplatků."
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Pane kolego, v tuto chvíli mám akorát pocit, že tento návrh by měl zaznít v podrobné rozpravě. Pokud nikdo nebude namítat, požádal bych vás, abyste v podrobné rozpravě jenom odkázal na své vystoupení, budou-li námitky, tak jej znovu přednesete s tím, že zdůvodnění zaznělo.
Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do všeobecné rozpravy. Není tomu tak.
Pane zpravodaji, jestli se nepletu, pan kolega Gongol nedal návrh, abychom v tuto chvíli mohli o něčem hlasovat ve všeobecné rozpravě, a proto přistupujeme k rozpravě podrobné, kterou otevírám. Prosím tedy kolegu Jaroslava Gongola, aby proceduře učinil zadosti.
Poslanec Jaroslav Gongol: Zopakuji svůj návrh: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby do konce února roku 2000 předložila souhrn opatření ke snížení daňových nedoplatků."
Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Ne. Podrobnou rozpravu uzavírám.
Prosím v tuto chvíli, chce-li se vyjádřit místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík, má příležitost. Je tomu tak. Prosím, pane místopředsedo.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, shodou okolností jsem včera v Bruselu podepsal s komisařem Evropské komise pro finance a ekonomiku panem Pedrem Solbesem dokument, který se jmenuje "Společné hodnocení střednědobé hospodářské strategie České republiky v rámci přípravy jejího vstupu do Evropské unie". Je to asi 40stránkový dokument, který je výtahem hlavních bodů ze zhruba stostránkové hospodářské strategie, kterou vláda projednala na jaře. Od tohoto okamžiku je to zavazující dokument jak pro Evropskou komisi, tak pro českou vládu.
Říci za této situace, že vláda neučinila nic pro to, aby se změnil hospodářský vývoj České republiky, a trpně přihlížela hospodářskému vývoji, tak jak to řekl v úvodu svého vystoupení pan poslanec Gongol, mně - dovolte mi to trošku silné slovo, která jinak nepoužívám - připadá jako nehoráznost. Možná až si tento materiál pan poslanec přečte, tak se z něj dozví, jaké kroky v oblasti hospodářské politiky vláda chystá, a dovede si jistě zalovit v paměti a udělat si čárky tam, kde už je uskutečnila. Řada z nich měla podobu zákonných návrhů, které prošly touto sněmovnou. Například v této schůzi bych upozornil na zákon o investičních pobídkách a na řadu dalších.
***