(9.30 hodin)

(pokračuje Mertlík)

Co se týče oné základní diskuse o struktuře veřejných výdajů, myslím si, že jednání o rozpočtu, které proběhne v příštím týdnu, takovou vhodnou příležitostí je. Další vhodnou příležitostí, a to již v rámci této schůze, je jednání o průběžné zprávě o plnění státního rozpočtu.

A konečně bych chtěl říct jednu věc, která není bezprostředně pro mě asi výhodná jako pro ministra financí a není výhodná pro vládu, ale myslím, že je poctivé ji říci. V ČR dochází k tomu, že jsou bouřlivé diskuse o návrhu státního rozpočtu, zatímco projednávání státního závěrečného účtu, a to je příležitost pro zhodnocení stavu veřejných financí, bývají podstatně skromnější, a víme, že v řadě vyspělých demokracií tyto dva akty jsou přinejmenším stejně významné.

Suma sumárum - je v rámci činnosti Poslanecké sněmovny celá řada příležitostí věnovat se koncepčnímu problému definice a tvaru veřejných financí jako celku. Další příležitost vznikne v okamžiku, kdy vláda schválí materiál, který dokončilo v těchto dnech Ministerstvo financí, byť ještě neprošel poradou vedení, kterým je návrh dalšího rozvoje veřejných financí především z hlediska modernizace daňové soustavy, tak jak jsem o tom hovořil asi před měsícem či dříve v rámci rozpravy o státním rozpočtu, která tehdy skončila pro vládu neúspěšně. Sliboval jsem určité termíny, termíny nebyly dodrženy, ale nebylo to důsledkem zlé vůle, bylo to prostě proto, že ty práce jsou velmi složité. Ale dnes už jsme se k tomuto finále přiblížili a je samozřejmé, že v okamžiku, kdy tento materiál projde připomínkových meziresortním řízením, obdrží jej vláda, schválí jej a bude postoupen Poslanecké sněmovně.

Chtěl bych nicméně říci ještě jednu skeptickou věc. Dvě poslední zprávy o průběžném stavu státního rozpočtu byly projednávány v této sněmovně v situaci, kdy sál byl méně než poloprázdný a pozornost poslanců byla velmi nízká. To také o lecčem svědčí. Nicméně dovolte mi opět závěrečnou větu - a doufám, že sněmovna bude v tomto případě respektovat návrh vlády i stanovisko rozpočtového výboru a propustí tento návrh do třetího čtení.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády a ministrovi financí panu Pavlu Mertlíkovi. Nyní vystoupí zpravodaj se svým závěrečným slovem, pan kolega Kocourek.

 

Poslanec Martin Kocourek: Děkuji. Chtěl bych říci, že pořád mám pocit, že tento návrh má i druhou polohu, a to je ta poloha, že při platnosti součastných rozpočtových pravidel, při platnosti současných postupů a minulých, co se týkalo uhrazení ztráty Konsolidační banky, je potřeba dosavadní praxi zachovat a nyní je neměnit. Zdůvodňuji to tím, že o Konsolidační bance výhradně a výsadně rozhoduje vláda, a já jí toto právo neupírám. Nicméně na druhé straně tento nový model by znamenal, že rozhodovat bude vláda a tuto ztrátu, respektive náklady spojené s tímto rozhodováním, bude hradit Poslanecká sněmovna formou zvyšování státního dluhu.

Souhlasím s tím, že Konsolidační banka a Fond národního majetku jsou transformační instituce, a potom bych tedy jako další logický návrh viděl určité propojení podílení se Fondu národního majetku na hospodaření, resp. na financování výsledků, tedy ztráty Konsolidační banky. To, aby se zvyšoval státní dluh prostřednictvím Konsolidační banky, mně nepřipadá teď vhodné a myslím si, že by bylo lepší hledat řešení v rámci spolupráce a většího propojení mezi Fondem národního majetku a Konsolidační bankou. Myslím, že Fond národního majetku má ve svém zákoně doložku, že má právo se podílet ze svých výnosů na financování činnosti Konsolidační banky, a myslím, že je škoda, že toto ustanovení zákona o Fondu národního majetku nebylo využito.

Takže neustále trvám na stanovisku oponentní menšiny, aby tento návrh zákona byl zamítnut a bylo hledáno jiné řešení.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Budeme tedy hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu zákona. Gonguji.

V hlasování pořadové číslo 137 rozhodneme o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu zákona. Hlasování zahajuji a ptám se, kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Z přítomných 182 pro 89, proti 70, návrh nebyl přijat.

 

Končím tím tedy druhé čtení a u tohoto tématu se sejdeme v rámci čtení třetího.

Teď vidím faktickou, prosím. Kolega Doktor bude hovořit. Má procedurální návrh.

 

Poslanec Michal Doktor: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dovolte abych vystoupil s návrhem na změnu pořadu jednání. Navrhuji zařadit bod č. 47, což je návrh poslanců Vojtěcha Filipa, Michaela Kuneše a Aleny Svobodové na vydání zákona o Horské službě České republiky, za bod č. 52, kterým je vládní návrh zákona o krizovém řízení a integrovaném záchranném systému. Považuji za logické, aby tento návrh zákona, tisk pod pořadovým číslem 47, byl z věcných důvodů a z důvodu řady společných průsečíků projednáván právě v takovém pořadí, aby případný změněný rytmus projednávání vládního návrhu zákona o krizovém řízení byl v souladu s rytmem projednávání zákona poslanců Vojtěch Filipa atd.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji. Je to zřetelný procedurální návrh o kterém rozhodneme hlasováním.

 

O procedurálním návrhu pana kolegy Doktora rozhodneme v hlasování pořadové číslo 138. To jsem zahájil a ptám se, kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Ze 182 přítomných pro 177, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Pan kolega Cabrnoch - také procedurální návrh.

 

Poslanec Milan Cabrnoch: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, navrhuji přeřadit body programu uvedené pod čísly 50 a 51 na čtvrtek 9. prosince. Dovolte mi krátce tento návrh odůvodnit. Důvody jsou v zásadě dva. První důvod je nejasná situace kolem ministra zdravotnictví. Ze sdělovacích prostředků se dozvídáme o plánované rezignaci ministra. Poslaneckou sněmovnu žádný člen vlády o tak závažné situaci dosud neinformoval. Jsem přesvědčen že ministr rozhodnutý rezignovat nemůže odůvodňovat návrh zákona v prvním čtení.

Druhým důvodem je ohled na nového ministra. Nejdůležitějším a prvním úkolem ministra či ministryně a možná, dámy a pánové, tu sedí mezi námi, bude obnovit komunikaci s Poslaneckou sněmovnou. Je nezadatelným právem nového ministra odůvodnit předložené návrhy zákonů, neboť bude jeho úkolem provést je sněmovnou a Senátem úspěšně. Proto vás, dámy a pánové, žádám o podporu přeřazení bodu 50 a 51 na čtvrtek 9. prosince. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Ano, registruji tento procedurální návrh. Ještě pan kolega Škromach? Ale můžeme jenom k proceduře. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Zdeněk Škromach: Dávám protinávrh, je-li to možné, v tom smyslu, aby to bylo v poslední jednací den této schůze.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Ano. Takže teď je otázka, zda kolega Cabrnoch stahuje po tomto svůj návrh. Stahuje. Takže jediné, o čem můžeme hlasovat, je návrh pana kolegy Škromacha. Ten zní, aby body 50 a 51 byly zařazeny jako první dva body posledního jednacího dne této schůze sněmovny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP