(17.40 hodin)

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane ministře, dámy a pánové, máme před sebou zákon, který by měl vytvořit jeden z dalších fondů, které v této republice již existují. Na úvod mi dovolte říci, že jsem si vědom toho, že samozřejmě takovéto strukturální fondy existují v západní Evropě. Nicméně naším problémem je, že máme Fond národního majetku, který je soběstačný z hlediska financování, máme zemědělský fond, který je také soběstačný z hlediska financování. Nedá se už přesně říci, že by z hlediska financování byl soběstačný Státní fond životního prostředí. Očekává se, že budou schváleny buď na tomto jednání, nebo v blízké budoucnosti další dva fondy - fond dopravy a fond bydlení.

Problémem je, že se v podstatě jedná o mimorozpočtové financování některých specializovaných záležitostí. Z pozice politika, který je v opozici, říkám, že jsem přesvědčen o tom, že v podstatě jediným nástrojem vlády je státní rozpočet. Je to jediný korektní nástroj, kterým vláda může ovlivňovat hospodaření, případně některé směry v republice. Tato vláda se vědomě vzdává této role. Státní rozpočet se stane pouze jakousi sumou na straně má dáti a na straně dal. Obligatorních výdajů z tohoto pohledu je takové množství, že se blíží 80 % dnešních veškerých příjmů státního rozpočtu.

Jsem si vědom toho, že v této Poslanecké sněmovně je nálada taková, že s největší pravděpodobností tento zákon bude přijat. Nicméně mi dovolte říci, že tento fond počítá s tím, že bude své výdaje krýt především příjmem ze silniční daně, z poplatků a zčásti ze spotřební daně z uhlovodíkových paliv a dále z příjmů Fondu národního majetku.

Já se domnívám, že první dvě oblasti jsou do jisté míry legitimní. Řekl jsem, že dojde k tomu, že se tato vláda vzdává rozhodování v této oblasti prostřednictvím státního rozpočtu a přenáší tuto rovinu do fondu, což znamená další instituci, další provozní výdaje, a bude to pouze dražší procedura.

Zásadně mi vadí, že v tomto návrhu je obsaženo i financování z Fondu národního majetku. Všichni, kteří se jen trochu zajímají o to, jaké jsou příjmy a výdaje FNM, musí konstatovat, že z hlediska potenciálních výdajů, které jsou na FNM připraveny, je dnes již evidentní, že jeho potenciální příjmy nebudou stačit pokrýt tyto záležitosti.

V této sněmovně se stává občas jakýmsi zaklínadlem, že když nejsou zdroje, sáhne se prostě na zdroje FNM. Domnívám se, že to není dobře a že alespoň jakýsi mírný ústupek by mohla tato sněmovna učinit, když už tento zákon chce přijmout, a mohla by podpořit můj návrh, který přednesu v podrobné rozpravě, kdy budu žádat o vypuštění jednoho bodu, a to bodu financování tohoto fondu Fondem národního majetku. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Vojířovi. Ptám se, zda se někdo dále hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak. Pan poslanec Kořistka se hlásí do obecné rozpravy. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Zdeněk Kořistka: Vážená paní předsedající, přednesu již avizovaný pozměňovací návrh k tomuto zákonu o Státním fondu dopravy.

1. Vypustit text nově navrhovaného § 3 odst. 3, tj. "o poskytnutí prostředků z fondu rozhoduje v souladu s tímto zákonem a prováděcím právním předpisem ministr dopravy a spojů (dále jen ministr), jehož rozhodnutí zveřejní ministerstvo ve Věstníku dopravy". Odst. 4 přečíslovat na odst. 3.

2. V § 8 odst. 1 se na konci úvodní věty slova "a navrhuje ministrovi" a písmena a), b), a c) zrušují.

Vkládá se nový text § 8 odst. 2 takto:

"Výbor schvaluje

    1. návrh rozpočtu fondu,
    2. návrh roční účetní uzávěrky fondu,
    3. návrh výroční zprávy fondu,
    4. časový plán příjmů a výdajů fondu,
    5. roční program vyhlašovaných výběrových řízení na realizaci investičních akcí podle zvláštního předpisu,
    6. uvolnění prostředků na investiční akce dle schváleného statutu fondu,
    7. kontrolní zprávy o postupu investičních akcí,
    8. vyúčtování investičních akcí.

4. Doplnit do textu § 8 nový odst. 3 takto: "Rozhodnutí výboru zveřejní ministerstvo ve Věstníku dopravy."

Původní odstavec 2 - "Výbor předkládá ministerstvu ke schválení návrh statutu" - vypustit. § 3 odst. 4 přečíslovaný na odst. 3 zde plně postačuje a zbylé odstavce 3 a 4 § 8 původního návrhu přečíslovat na odst. 4 a 5.

5. V § 10 odst. 2 upravit text nyní navrhovaný Ministerstvem dopravy a spojů takto:

"Ředitel zejména

    1. provádí rozhodnutí výboru o uvolnění prostředků fondu na akce dle § 2,
    2. provádí další opatření schválená nebo projednaná výborem,
    3. řídí činnost aparátu fondu."

To by byl pozměňovací návrh. Na závěr ještě přednesu doprovodné usnesení:

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR žádá ministra dopravy a spojů, aby ještě před schválením statutu Státního fondu dopravy, který bude řešit mimo jiné systém uvolňování prostředků na investiční akce, předložil tento statut podvýboru pro dopravu hospodářského výboru.

To jsou všechny mé pozměňovací návrhy i doprovodné usnesení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Nyní jsem trochu zmatená, pane poslanče, protože zatím byla stále ještě obecná rozprava. Já jsem vás vyvolala těsně před uzavřením obecné rozpravy. Rozpravu jsem neuzavřela kvůli vaší přihlášce. Došlo pravděpodobně k nedorozumění.

Ptám se ještě jednou, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím a zahajuji rozpravu podrobnou, do které je jako první přihlášen pan poslanec Vojíř. Připraví se pan poslanec Kalousek a poté registruji přihlášku pana poslance Kořistky.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Děkuji, paní předsedající. Pane ministře, dámy a pánové, přednesu dva pozměňovací návrhy. Jeden z nich jsem již avizoval.

Navrhuji, aby v § 4 - Příjmy fondu - odst. 1 byl vypuštěn bod a). Toto je jednoduchý návrh, který odpovídá tomu, co jsem řekl v podrobné rozpravě.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP