(11.50 hodin)

(pokračuje Plachý)

Nastal zřejmě čas, abychom přehodnotili celý systém podpory malého a středního podnikání, a to zejména se zřetelem na jeho účinnost a další možnosti rozvoje. Je všeobecně známo, že z koruny vybrané na daních, která projde rozdělením přes ústřední orgány státní správy, se značná část ztrácí. Tak dochází k paradoxu, že podnikatel musí státu zaplatit dvě koruny, aby z nich dostal jednu korunu podpory. Jinými slovy, stát mu minimalizoval ztrátu ze dvou korun na jednu korunu. Nebylo by lépe nahradit tuto podporu-nepodporu raději snížením daní? Jedině tak se ze zdrojů podniku přendáváním z jedné kapsy do druhé nic neztratí a navíc zdravým podnikům, které vytvářejí zisky, zdroje zůstanou a nebudou státní mašinérií přesouvány do často problémových neživotaschopných firem. Proč mají perspektivní podniky ze svých daní křísit ekonomické mrtvoly? Kde je potom nějaká hospodářská soutěž? Nebylo by lepší podporou podnikání zjednodušení daňové soustavy? Vím sice, že daňoví poradci se mnou souhlasit nebudou, ale všichni ostatní to určitě uvítají.

Další vhodnou formou podpory malého a středního podnikání je zlepšení dostupnosti úvěrů a snížení ceny peněz. Tím jsem se ovšem dostal k neuralgickému tématu, kterým je často necitlivá měnová politika České národní banky a její hrubý - doslova vulgární - zásah do naší ekonomiky v polovině roku 1996, který byl jistě jednou z hlavních příčin našich potíží. Vždyť odsají-li se peníze z ekonomiky, které jsou její krví, nesmíme se vzápětí divit, že ekonomika skomírá. Česká národní banka se nesmí chovat vůči ekonomice jako upír, ale spíše jako dobrovolný dárce krve.

Dámy a pánové, podívejme se však blíže, jak to vypadá s podporou malého a středního podnikání ve skutečnosti. Na této schůzi projednáváme vládní návrh novely zákona o mzdě a zákoníku práce. Vládou navrhované změny ve svém souhrnu zvyšují cenu práce a likvidují tak naši základní komparativní výhodu. Údajně všechny změny byly schváleny tripartitou. Obávám se však, že tento návrat k jakési odnoži socialismu nebyl konzultován s malými a středními podnikateli (výkřiky v sále), protože ti by ke své vlastní likvidaci nikdy souhlas nedali.

Vláda sociální demokracie a odborářských bosů tak na straně jedné pokrytecky podporuje malé a střední podnikání, na straně druhé zvyšuje mzdové náklady na úroveň likvidační pro řadu malých a středních podniků, protože stát za ně tyto náklady přece platit nebude. Ty musí být promítnuty do ceny produkce, což ovšem rozhodně nezvýší její konkurenceschopnost.

Vláda sociální demokracie ve spolupráci se čtyřkoalicí od poloviny loňského roku, v období hluboké recese naší ekonomiky, zvýšila spotřební daň z uhlovodíkových paliv, jejichž vysoká cena se promítá do veškeré produkce a činí ji opět méně konkurenceschopnou. Přitom vláda současně navrhuje v energetickém zákoně plnou liberalizaci elektroenergetiky až v roce 2007. Mimochodem, liberalizace energetického trhu v sousedním Německu přinesla snížení ceny energie.

Vláda sociální demokracie v projednávané novele zákona o účetnictví ukládá podnikatelům povinnost při počtu nad 10 zaměstnanců vést podvojné účetnictví. To ovšem vede při přechodu z jednoduchého na podvojné účetnictví k okamžitému zdanění zásob a nezaplacených pohledávek. Tyto prostředky zejména malí a střední podnikatelé nemají k dispozici, a proto budou muset ukončit svoji živnost. (Smích v sále, výkřiky.) Také vedení podvojného účetnictví nezvládne podnikatel sám a bude muset za tuto službu platit. Náklady dále stoupnou při odvodech DPH a daně z příjmu z dosud neuhrazených faktur.

Vláda sociální demokracie v novele zákona o účetnictví připravila malému a střednímu podnikání jeho definitivní konec.

Vláda sociální demokracie bloudí v bludném kruhu. Ráda by měla zlaté tele na placení svých socialistických experimentů (výkřiky v sále), ale neumí se o ně postarat. Jak známo, nejen zvířata, ale i lidé potřebují nejen občasný pamlsek, ale raději pravidelnou stravu a především svobodu.

Dámy a pánové, problém oživení ekonomiky je pro levicovou vládu velmi těžko řešitelný, pokud ovšem nepřehodí potichu výhybku a nezačne realizovat pravicovou politiku, např. tzv. třetí cestou evropské levice. ODS si byla dobře vědoma tohoto bludného kruhu, a proto koncem loňského roku navrhla parlamentním demokratickým stranám vytvoření vlády široké koalice, která by byla ze dvou třetin pravicová a která by měla jako jeden ze svých programových cílů oživení ekonomiky. (Smích v sále, výkřiky.) Poté kdy s navrženým modelem 6 + 6 + 3 + 3 souhlasila nejen ODS, ale i ČSSD, záleželo už jen na lidovcích a Unii svobody, zda pochopí svou odpovědnost -

 

Místopředseda PSP František Brožík: Pane poslanče, promiňte, že vás přerušuji, ale projednáváme bod programu "podpora malého a středního podnikání", a ne politickou situaci nebo povolební koalici či nekoalici. Já bych vás prosil, abyste se držel tématu.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Děkuji, pane předsedající. Vzápětí dokáži, že to, co říkám, úzce souvisí s podporou malého a středního podnikání.

Jmenované dvě strany své odpovědnosti za vývoj národní ekonomiky - a nejen jí - nedostály a nadřadily jí svůj zájem na vítězství ve volbách pod praporem jedině té pravé opozice. Díky čtyřkoalici tak byly zmařeny reálné šance na velmi rychlé oživení naší ekonomiky. (Smích v sále, výkřiky.)

Vláda sociální demokracie, která je konglomerátem politické strany a odborů, na řešení recese nemá žádný lék. Naštěstí se ekonomika řídí svými vlastními cykly bez ohledu na to, kdo vládne, a proto stačí, aby vláda neškodila příliš, a oživení nastane i bez ní. Mantinely, ve kterých se vláda může pohybovat, byly ostatně stanoveny tzv. tolerančním patentem a já jsem osobně přesvědčen, že pokud je vláda dodrží, oživení určitě nastane, nastane však zbytečně pomalu. (Protestní hlasy v sále, potlesk.)

Dámy a pánové, dovolte mi na závěr smutné konstatování. Nejlepší podporou malého a středního podnikání, ale nejen toho, by byla pravicová vláda, která by měla ve svém programovém prohlášení snižování daňové zátěže, reformu daňové soustavy směrem k jejímu zjednodušení, snížení byrokratické zátěže podnikatelů, zlepšení dostupnosti úvěrů, snížení úrokových sazeb a především liberalizaci všech oblastí podnikání, tedy minimum zásahů státu do ekonomiky.

Programy malého a středního podnikání by měly být pouze podpůrné pro oblasti, kde se přirozený start malého a středního podnikání nezdařil. Bohužel kvůli malým pravicovým a levostředým stranám se nám v tomto volebním období ustavit pravicovou vládu již nepodaří. Proto vyzývám všechny malé a střední podnikatele, aby své podnikání nevzdávali, ale vyčkali někdy i se zaťatými zuby do dalších voleb, ze kterých podle nového volebního zákona může vzejít pravicová vláda. Ta na ně určitě nezapomene, protože pravice velmi dobře ví, že malé a střední podnikání je jediným zdravým jádrem každé ekonomiky.

Dámy a pánové, malé a střední podnikání tu bylo před vládou sociální demokracie a bude tu i po ní! Děkuji za pozornost. (Hluk v sále, potlesk.)

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji panu poslanci Plachému. O slovo se přihlásil pan kolega Martínek, poté pan kolega Vávra.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP