(16.20 hodin)

(pokračuje Kapoun)

Chtěl bych, a dokonce jsem jim to slíbil, požádal je o to, aby dali svá písemná stanoviska, protože zastupují tu největší skupinu dopravců, malých i velkých. Chtěl bych říci, že nevím, co je velký a malý dopravce. Velký dopravce je ten, který má mnoho dopravních prostředků čili automobilů a třeba nedopravuje vůbec nic, anebo ten, který má málo a má stoprocentně využitá svoje vozidla? Který z nich je větší a který menší? Ale přesto přečtu záměrně jako první vyjádření Společenství autodopravců Čech a Moravy.

"Společenství autodopravců Čech a Moravy podporuje schválení novely zákona 111/1994 Sb., který byl vrácen Senátem. Jako zástupci malých a středních dopravních firem jsme požadovali platnost finanční způsobilosti již v roce 1994. Současně navrhovaná právní úprava výše finanční způsobilosti ale bude likvidovat právě tyto malé a střední firmy. Proto jsme na tuto skutečnost upozornili v průběhu legislativního procesu. Rovněž omezování některých podnikatelů v užívání reklamy na vozidle, omezení pro taxi je nesystémové a zaslouží si okamžitou novelu. Věřím, že mezi poslanci se najde nejen dostatečný počet hlasů pro přijetí novely výše zmíněného zákona, ale i dostatečný počet hlasů pro případné přijetí další novely, která napraví námi kritizované nedostatky." Podepsán Bedřich Danda, předseda.

Jako další se vyjádřil Svaz průmyslu a dopravy České republiky.

"Vážený pane poslanče, ihned po návratu z jednání podvýboru dopravy dne 5. května jsem informoval členy představenstva o průběhu jednání. K materiálu o přípravě projednávání a schvalování legislativních norem bylo rozhodnuto požádat vás o podporu stanoviska našeho svazu. Případné neschválení novely zákona o silniční dopravě je pro zaměstnavatelskou a podnikatelskou dopravní sféru zastupovanou naším největším profesním uskupením nepřijatelné. Rozhodnutí Senátu ze dne 6. 4. 2000 považujeme za nešťastné, protože svým nesouhlasem s návrhem na úpravu méně významné části dopravního podnikání zablokoval převážnou část prospěšných a již dlouhou dobu očekávaných úprav. Žádáme vás, abyste využil vlivu podvýboru dopravy a samotného hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky při obhajobě nutnosti schválení návrhu novely zákona o silniční dopravě Parlamentu České republiky ve znění, v jakém byl Senátem České republiky vrácen, s tím vědomím, že sporné pasáže musí být řešeny následnou novelou. Považujeme za prospěšné z hlediska nejen potřeby samotného podnikání v silniční dopravě, ale i z hlediska nenarušení dařícího se postupného plnění podmínek pro vstup do EU, aby novela zákona byla schválena. S pozdravem a důvěrou za zdravý rozum naší Poslanecké sněmovny Oto Slavík, předseda svazu."

Připomínka dopravního rozvojového střediska. Přečtu jen závěr, protože některé věci se týkají přímo pozměňovacích návrhů v případné novele a ty nejsou přípustné, takže s nimi nebudu zdržovat.

"Ustanovení, která do naší legislativní soustavy uvádějí předpisy EU, jednotu vzhledem k závazkům asociační dohody, která vstoupila v platnost v únoru 1995, je potřeba v návrhu zachovat."

Vyjádření TB Bohemia: "V návaznosti na projednávanou novelu zákona č. 111 ve znění zákona č. 304 dovoluji si touto cestou jménem Sdružení Bohemia zaslat následující zdůvodnění pro schválení novely, která byla dle našeho názoru ne zcela kompetentním způsobem zamítnuta Senátem České republiky. Uvedená novela zákona je plně v souladu harmonizačních podmínek vstupu České republiky do EU a odpovídá obecným pravidlům a zvyklostem na dopravním trhu Evropské unie, zejména záležitosti ve věci přístupu k profesi, tj. odborná způsobilost, finanční způsobilost stejně jako ochrana trhu před přebytky kapacit, které navazují na možnost vyhlášení krizového stavu v dopravě. Námitky Senátu, které Sdružení TB Bohemia považuje v rámci celého zákona za nejméně podstatné a vztahující se pouze k oblasti výkonu taxislužby, doporučujeme po schválení tohoto zákona novelizovat tak, aby celý rámec zákona, který čeká široká podnikatelská sféra, zejména v oblasti mezinárodní kamionové dopravy, ale i vnitrostátní kamionové dopravy, byla zachována.

V neposlední řadě připomínám, že na tvorbě zákona se podílely vyjma zástupců státní správy i rozhodující dopravní svazy v České republice. Navrhované projednávané znění vychází ze širokého sjednocení postojů všech dopravců, provozovatelů silniční dopravy. Nepřijetí tohoto zákona může mít nedozírné následky jak v oblasti harmonizace a začleňování České republiky do EU, tak i zvýhodňování postavení českých subjektů vůči zahraniční konkurenci a v neposlední řadě i do stále se zhoršujícího ekonomického prostředí v silniční dopravě.

Za zmínku rovněž stojí fakt, že  současné právní úpravy zákonů o silniční dani dle zákona č. 304 a zákona č. 302 nesjednocují kategorizaci vozidel a účinnost finanční způsobilosti dle stávajících právních norem není jednoznačně vysvětlována. Přijetím novely dojde i na tomto úseku k sjednocení a zavádění různých výkladů pro různé účely zákonů.

Prezidium Sdružení Trans Bohemia se obrací na všechny poslance bez rozdílu politické příslušnosti s apelem a se žádostí o zaujetí rozumného postoje a jednoznačné podpory při schválení novely zákona č. 111. Děkujeme vám všem za podporu při závěrečném hlasování. Ing. Antonín Prachař, prezident sdružení."

Jako poslední kromě těch, kteří se nevyjadřovali přímo ke schválení nebo neschválení zákona, je návrh pana Milana Houfka, předsedy sekce České hromadné dopravy. Pražáci ho jistě znají.

"Vážený pane Kapoune, zamítnutím návrhu novely zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, Senátem České republiky je navozen takový stav, kdy jeho případným neschválením také Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky by došlo k  maření dlouhodobého úsilí Sdružení dopravních podniků a Svazu zaměstnavatelů v dopravě směřujícího k nápravě některých nedostatků, k jeho potřebnému doplnění či potřebnému sjednocení znění v určitých částech se zákonem 266/1994 Sb., o dráhách a ve znění pozdějších předpisů.

Pro přiblížení si vám dovoluji předložit alespoň základní informaci, z které je patrný dopad případného zamítnutí novely zákona na řešení potřeb především integrovaných dopravních systémů, kterým v podstatě každý systém městské hromadné dopravy zajišťuje přepravní potřeby ve větších městech, obvykle kombinace autobusové drážní dopravy, trolejbus, tramvaj nebo metro. Zejména pro dopravce v rámci integrovaného dopravního systému by neschválení návrhu novely znamenalo nutnost řídit se dvěma zákony, které mají na uvedenou problematiku rozdílné pohledy. Tím hrozí zejména široké cestující veřejnosti nebezpečí, že v rámci jednoho integrovaného dopravního systému se bude muset řídit různými smluvními právními předpisy a různými tarify. Z hlediska plátců dotací do systému veřejné hromadné osobní dopravy, tj. státu a obcí, je potřebné nabízet cestující veřejnosti co nejvíce jednotný systém této dopravy bez zbytečného souběhu, který dnes nadbytečně existuje, zejména mezi autobusovou a železniční dopravou. K vytváření tohoto efektivního jednotného dopravního systému jsou nezbytné legislativní předpoklady. Konkrétně je třeba dosáhnout shodného či obdobného znění některých paragrafů zákona 266/1994 Sb., o dráhách, a zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě. Novela zákona o silniční dopravě obsahuje v důležitých ustanoveních o závazcích veřejné služby a o dopravní obslužnosti shodné či obdobné formulace jako zákon o dráhách, což umožní či usnadní prosazovat koordinovanou dopravní obslužnost, zlepší podmínky pro omezení souběžných dotací autobusové a železniční dopravy."

Záměrně jsem přečetl tyto příspěvky, protože jsem to kolegům dopravcům v silniční dopravě slíbil, pro ty, kteří ještě nejsou rozhodnuti anebo váhají, jak budou hlasovat pro tento zákon - vím, že někteří takoví poslanci tady mezi námi jsou - abych jim zdůraznil, že vlastně sami dopravci v silniční dopravě mají o to zájem, protože si myslí, že to zlepší jejich podmínky.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP