(18.30 hodin)

(pokračuje Švrček)

Vzhledem k tomu, že k § 22 odst. 1 přijal své usnesení hospodářský výbor, není třeba toto nyní číst.

Toto je vše do druhého čtení a já opět děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Já také děkuji, pane poslanče. Táži se, kdo se dále hlásí do podrobné rozpravy Pokud tomu tak není, končím podrobnou rozpravu. V rámci pozměňovacích návrhů nepadly návrhy na vrácení nebo zamítnutí, mohu tedy konstatovat, že končím i druhé čtení tohoto návrhu, a tím i bod č. 27.

Chtěl bych poděkovat panu ministru Mertlíkovi za projednání bloku jeho návrhů zákonů. Než přistoupíme k dalšímu bodu, který, věřím, bude již dnes poslední, dovolte, abych jako řídící schůze přednesl procedurální návrh, a to ve smyslu, že zítra sněmovna zahájí v 9.00 hodin odpověďmi na písemné interpelace, které, pro vaši informaci, jsou dvě, a dále budeme pokračovat v již schválených přeřazených bodech, tzn. body 15, 16, 17, které se týkají ministra zemědělství.

Přesto o zařazení odpovědí na písemné interpelace musíme hlasovat, a proto o tom nechám hlasovat neprodleně, jen co třikrát zazvoním.

 

Budeme hlasovat o programu zítřejšího dne. V 9.00 hodin začne sněmovna odpověďmi na písemné interpelace, poté budou následovat zákony 15, 16 a 17 schválené již přesunutím pana ministra Fencla.

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 71 z přítomných 161 poslanců bylo pro 111, proti nikdo, návrh byl přijat.

 

Dalším bodem je

 

21.
Vládní návrh o spolcích a o změně některých dalších zákonů (zákon o spolcích)
/sněmovní tisk 520/ - druhé čtení

 

Předložený návrh z pověření vlády uvede ministr vnitra Stanislav Gross. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr vnitra Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, základní principy nové právní úpravy tohoto tématu, resp. zákona o spolcích, byly již zmíněny v rámci prvního čtení, takže si nemyslím, že je zapotřebí, abych se vracel k základním motivům a principům, které vedly k předložení tohoto návrhu zákona.

Při projednávání tohoto návrhu zákona v prvním čtení a při projednávání ve výborech Poslanecké sněmovny však došlo k tomu, že byly vznášeny určité připomínky, které podle mého soudu vedly nebo mohly být chápány tak, že došlo do určité míry k nepochopení základního smyslu, který vládu vedl k předložení tohoto návrhu. Dovolte tedy proto, vážené paní kolegyně a vážení páni kolegové, abych velmi stručně připomenul a vyzdvihl stěžejní cíle tohoto vládního návrhu zákona.

Navržený zákon plně respektuje ústavní rámec svobody sdružování s tím, že na základě poznatků praxe stanoví přesnější pravidla pro fungování spolků a jejich zánik, a to především v zájmu ochrany třetích osob, v zájmu veřejném a také v zájmu členů těchto spolků. Dalším, neméně závažným úkolem nové právní úpravy je vyřešení otázky problematického zákona č. 116/1985 Sb., o podmínkách činnosti organizací s mezinárodním prvkem v ČSSR.

Přitom je třeba zdůraznit, že ani z hlediska osob podávajících návrh na registraci spolku či evidenci odborové organizace nebo organizace zaměstnavatelů, ani z hlediska existujících spolků zákon nepřináší žádné znatelnější zatížení. Naopak. Registrujícímu státnímu orgánu zákon ukládá v souvislosti se zavedením rejstříku spolků a evidence řadu nových povinností a prohlubuje systém soudní ochrany sdružovacího práva.

Jsem proto přesvědčen, že zpřesnění administrativního režimu, včetně žádoucího prodloužení dosavadních minimálních zákonných lhůt, je v daném případě jedině ku prospěchu dané problematiky. Nemohu se proto ztotožnit s návrhem výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu na zamítnutí tohoto návrhu zákona.

Rád bych v této souvislosti uvedl alespoň jeden markantní příklad svědčící o nezbytnosti přijetí nové právní úpravy v této oblasti.

Je třeba si např. uvědomit, že zánik sdružení není dle současné právní úpravy vázán na výmaz z rejstříku, tak jako tomu je u jiných typů právnických osob, a může k němu tudíž docházet v podstatě živelně bez provedení úkonů, které je třeba učinit ve vztahu ke třetím osobám, ať již jde o finanční úřady, nebo jde o problematické postavení věřitelů v tuto chvíli, nebo jiných subjektů, které mají smluvní vztahy s tím subjektem, jehož činnost končí.

Pokud jde o pozměňovací návrhy doporučované petičním výborem, mají převážně formulační nebo zpřesňující charakter a lze říci, že přispívají ke zvýšení kvality projednávaného návrhu zákona.

Chtěl bych poukázat pouze na dva pozměňovací návrhy, které je podle mého názoru třeba poměrně důkladně zvážit.

Za prvé jde o pozměňovací návrh č. 2, podle něhož by měl být navrhovaný text ustanovení § 3 zákona nahrazen čl. 20 odst. 3 Listiny základních práv a svobod. Je třeba vycházet z toho, že listinou stanovené důvody omezení sdružovacího práva nelze jen prostě do zákona opsat, ale že zákon musí tyto obecné důvody konkretizovat, a to ve smyslu principů vyjádřených v čl. 4 odst. 2 až 4 listiny. S odkazem na ustanovení čl. 4 odst. 2 listiny, podle něhož meze základních práv a svobod mohou být za podmínek stanovených listinou upraveny pouze zákonem, považuji za potřebné, aby bylo v zákoně zachováno ustanovení § 3 v původním znění.

Druhý takovýto příklad se týká pozměňovacího návrhu č. 3, který se týká úpravy § 4 odst. 2 návrhu zákona. Tento pozměňovací návrh považuji za vhodné upřesnit v tom smyslu, že návrh na registraci podávají nejméně tři fyzické osoby, tak aby zůstala zachována konstrukce, podle níž spolky mohou zakládat pouze fyzické osoby, samozřejmě s výjimkou Svazu spolků. Právnickým osobám je pak nutno umožnit stát se členy takovýchto spolků.

Dámy a pánové, doporučuji vám, abyste předložený návrh projednali v rámci druhého čtení, a pevně věřím, že v rámci tohoto druhého čtení dojde k jeho propuštění do čtení třetího, kde bychom se poté zabývali jednotlivými pozměňovacími návrhy, jak těmi, které vznikly z jednání výboru Poslanecké sněmovny, tak i těmi, které budou vzneseny v rámci podrobné rozpravy ve druhém čtení.

Takže, pane předsedající, já děkuji za pozornost a již dnes poněkolikáté se těším na rozpravu.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Tento návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání petičnímu výboru a výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Usnesení obou výborů byla rozdána jako sněmovní tisky 520/1 a 520/2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj petičního výboru pan poslanec Cyril Svoboda.

 

Poslanec Cyril Svoboda: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, petiční výbor na své 30. schůzi dne 4. května 2000 projednal vládní návrh zákona o spolcích a o změně některých dalších zákonů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP