(Jednání opět zahájeno ve 14.04 hodin.)

 

Předseda PSP Václav Klaus: Vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych zahájil ve 14.04 hodin dnešní odpolední jednání.

Dalším bodem programu je

 

20.
Vládní návrh zákona o ochraně veřejného zdraví a o změně
některých souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 538/ - druhé čtení

 

Předložený návrh z pověření vlády uvede ministr zdravotnictví Bohumil Fišer. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, Poslanecká sněmovna bude ve druhém čtení posuzovat vládní návrh zákona o ochraně veřejného zdraví - tisk 538.

Jde o návrh zákona, který byl vládou dopracován poté, co byl v červnu loňského roku v prvém čtení usnesením sněmovny vládě vrácen. Jak byl zákon dopracován, jsem již sněmovnu informoval v prvém čtení. Jen ve stručnosti připomenu, že vládní návrh byl zásadním způsobem změněn v části Státní správa, a to tak, že byla zachována stávající soustava orgánů a zařízení hygienické služby, což mimo jiné umožní i stanovení účinnosti zákona od poloviny rozpočtového roku. Vládní návrh zákona totiž nepřináší změny ani ve způsobu financování hygienických stanic, ani v pracovněprávních vztazích jejich zaměstnanců. Nepřináší ani nárůst nákladů státního rozpočtu na státní správu v oblasti ochrany veřejného zdraví.

V hmotně právní části vládního návrhu zákona se změny v zásadě dotkly jen podmínek ochrany zdraví zaměstnanců při práci. Úprava této oblasti byla zúžena s tím, že základní povinnosti zaměstnavatele jsou předmětem novely zákoníku práce, projednávaného v současné době v Senátu. Pravomoc a působnost orgánů ochrany veřejného zdraví nad touto oblastí však nadále zůstává v projednávaném návrhu zákona o ochraně veřejného zdraví.

Dále byla z návrhu zákona vypuštěna část, která navazovala na uvažované rozčlenění v případě privatizace laboratoří většiny okresních hygienických stanic. To je institut nestátních osob, provádějících ověřování zachování podmínek ochrany veřejného zdraví. Vzhledem k tomu, že se ve struktuře zařízení ochrany veřejného zdraví všechny laboratoře hygienických stanic zachovávají, stalo se zavedení tohoto institutu reálné. V ostatních částech nebyla hmotně právní úprava návrhu zákona zásadně změněna.

Dále mi dovolte k návrhu zákona ještě uvést toto. Návrh je kodifikací práv a povinností osob v ochraně veřejného zdraví a dále upravuje soustavu orgánů a zařízení státního zdravotního dozoru, jejich působnost a pravomoc. Vedle státní kontroly zákon svěřuje těmto orgánům ochrany veřejného zdraví i specifické úkoly na úseku podpory veřejného zdraví, včetně zdravotní výchovy a hodnocení zdravotních rizik. Projednávaný návrh je jedním ze zákonů, které nahradí zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.

Prováděcí předpisy, které vám byly v březnu loňského roku předloženy jako odborné návrhy, jsou v současné době projednávány ve vnějším připomínkovém řízení, tak aby mohly nabýt účinnosti spolu s předloženým zákonem.

V části týkající se vod pro lidskou spotřebu, tj. pitných vod, vod vhodných pro koupání, hraček, kosmetických prostředků, materiálů a předmětů přicházejících do přímého styku s potravinami a pokrmy a podmínek ochrany zdraví zaměstnance při práci je vládní návrh zákona aproximací práva Evropských společenství.

Oblast prevence infekčních onemocnění je připravena v souladu s doporučeními Světové zdravotnické organizace.

Termín účinnosti zákona je vládou navržen tak, aby bylo možné přijetí práva Evropských společenství v uvedených oblastech zohlednit i v hodnotící zprávě Evropské komise, která bude vypracovávána v polovině letošního roku.

Třetího května t. r. byl vládní návrh zákona projednán ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví Poslanecké sněmovny. Pozměňovací návrhy přijaté tímto výborem jsou v naprosté většině přijatelné, neboť znamenají další zpřesnění předloženého textu. Každý z těchto upřesňujících návrhů, kterých je přibližně 35, však s sebou nese úpravu souvisejících ustanovení, i když namnoze jen legislativně technickou, a proto celkový počet pozměňovacích návrh vzrostl na více než trojnásobek.

Nelze souhlasit s jediným z pozměňovacích návrhů přijatých výborem pro sociální politiku a zdravotnictví, a to s tím, který je uveden pod bodem 17 usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví číslo 123. Tímto pozměňovacím návrhem se doplňuje § 45 odst. 1 vládního návrhu zákona o text - cituji: "Náklady spojené s takovou činností, které nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění, hradí stát v rozsahu stanoveném v prováděcích správních předpisech."

Vládou schválené ustanovení § 45 odst. 1 ukládá zdravotnickým zařízením léčebně preventivní péče povinnost spolupracovat s orgány ochrany veřejného zdraví na úseku prevence vzniku a šíření infekčních onemocnění a provádět opatření stanovená zákonem nebo přijatá orgány veřejného zdraví. Citovaný pozměňovací návrh zasahuje do systematiky zákona o veřejném zdravotním pojištění a jeho prováděcích předpisů, je nepřímou novelou těchto právních předpisů, a je tedy z věcného i z legislativního hlediska nesprávný.

Ostatní pozměňovací návrhy přijaté výborem pro sociální politiku a zdravotnictví však přispějí k úpravě ochrany veřejného zdraví a souhlasím s nimi.

Věřím, že i vy, vážené paní poslankyně a páni poslanci, stejně jako garanční výbor, shledáte, že navržený zákon, který přináší aproximaci práva Evropských společenství, vyjasnění a zprůhlednění výkonu státního zdravotního dozoru a odstranění překážek volného obchodu, může být Poslaneckou sněmovnou schválen.

Já vám děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP