(15.10 hodin)
(pokračuje Pejřil)
Tím by se navrhovaný odstavec změnil takto: "Vlastní radiopřijímač a televizor se obviněnému umožní používat po provedení kontroly technických parametrů ke zjištění, zda nebylo instalováno nežádoucí zařízení. Radiopřijímač a televizor napájený ze sítě se umožní používat na náklady obviněného jen v případě, že k tomu jsou ve věznici vytvořeny podmínky. Provedení kontroly zajistí na náklady obviněného správce věznice."
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Hlásí se někdo další do rozpravy? Není tomu tak. Podrobnou rozpravu končím. Nepředpokládám závěrečná slova pana ministra ani paní zpravodajky. Děkuji.
Skončili jsme projednávání bodu 40, druhé čtení.
Dostáváme se k bodu
41.
Vládní návrh zákona o Probační a mediační službě a o změně zákona č. 2/1969 Sb.,
o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce,
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
(zákon o Probační a mediační službě)
/sněmovní tisk 542/ - druhé čtení
Prosím ministra spravedlnosti Otakara Motejla, aby uvedl tento zákon ve druhém čtení.
Ministr spravedlnosti ČR Otakar Motejl: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, vámi projednávaný návrh zákona o Probační a mediační službě se váže k základním trestněprávním předpisům, kterými jsou trestní zákon a trestní řád. V našem trestním zákonodárství již byly zakotveny některé instituty, jež předpokládají uplatnění probačních a mediačních činností v souvislosti s ukládáním a výkonem trestů či jiných opatření justičních orgánů. Jde např. o podmíněné upuštění od potrestání podle § 26 trestního zákona, ukládání výkonu trestu obecně prospěšných prací podle § 45 a § 45a trestního zákona, podmíněné odsouzení k trestu odnětí svobody s dohledem podle § 60a trestního zákona, podmíněné zastavení trestního stíhání podle § 307 a § 308 trestního řádu a schválení narovnání podle § 309 až § 314 trestního řádu.
Vzhledem k tomu, že však není dosud uspokojivě právně upraveno postavení probačních úředníků včetně vymezení jejich působnosti, práv a povinností tak, aby měli dostatek kompetencí k účinnému působení při aplikaci těchto odklonů a alternativ v trestním řízení, byl předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu tento vládní návrh zákona o Probační a mediační službě.
V prvním čtení Poslanecká sněmovna přikázala projednání tohoto vládního návrhu zákona ústavně právnímu výboru, který ho projednal na své 49. schůzi dne 28. dubna letošního roku a svým usnesením z téhož dne doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila a současně přijala tyto změny a doplňky:
1. k § 10 odst. 1 - vypustit sova "po projednání s Radou pro probaci a mediaci",
2. k § 12 - § 12 vypustit a ostatní paragrafy přečíslovat,
3. k dosavadnímu § 17: v § 73 odst. 2 zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, se za slova "Vězeňské služby" vkládají slova "Probační a mediační služby".
Z těchto návrhů nemám žádné výhrady k bodu 3, neboť jde o úpravu, která byla jako jedna z alternativ zvažována v průběhu legislativního procesu, a i když se nakonec v návrhu neobjevila, jde o změnu, jež povede k upřesnění postavení zaměstnanců Probační a mediační služby.
Zásadní výhrady nemám ani k návrhům uvedeným v bodech 1. a 2. Přesto bych vás chtěl požádat, abyste tuto úpravu, jejíž podstatou je vypuštění ustanovení týkajících se Rady pro probaci a mediaci jako poradního a metodického orgánu, ještě zvážili.
Probační a mediační služba je vytvářena jako zcela nový orgán s rozsáhlou a důležitou činností navazující na trestní řízení, kde zejména na počátku, ale i v průběhu jejího rozvoje bude třeba koncepčně i metodicky usměrňovat a koordinovat činnost středisek Probační a mediační služby, vytvářet standardy a pravidla probačních a mediačních činností, a v tomto směru je zmíněná rada, byť jde o poradní orgán ministra spravedlnosti, nezastupitelná a velmi důležitá. Navíc v ní mají působit mimo úředníků Probační a mediační služby další pracovníci, zejména soudci, státní zástupci a další osoby, mající odborné znalosti a zkušenosti z oblasti probace a mediace, a proto je třeba pro jejich působení v takovém orgánu vytvořit vhodné institucionální prostředí.
Z toho, co jsem uvedl, vyplývá, že vámi projednávaný zákon o Probační a mediační službě je velmi důležitou součástí probíhající reformy trestního řízení, neboť směřuje k prohloubení a reálnému naplnění používání alternativních způsobů řízení i alternativních trestů. Proto vás žádám, abyste zákon v tomto provedení projednali a posléze schválili.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Návrh jsme přikázali k projednání ústavně právního výboru. Prosím zpravodajku výboru paní poslankyni Jitku Kupčovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Jitka Kupčová: Děkuji. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, ve své zpravodajské zprávě budu velmi stručná. Ústavně právní výbor projednal vládní návrh zákona o Probační a mediační službě a o změně zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, na své 49. schůzi dne 28. dubna letošního roku a přijal usnesení č. 115, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila, a to se změnami a doplňky, které jsou v tomto usnesení obsaženy a které jste obdrželi v tisku 542/1.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji paní poslankyni Kupčové. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Rozpravu končím a zahajuji rozpravu podrobnou, do které se přihlásil písemně pan poslanec Matulka.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, nebudu rozpravu dlouho vést, neboť mám jenom jeden pozměňovací návrh. Nebyl jsem přítomen rozpravě v ústavně právním výboru, takže by bylo nekorektní více pozměňovacích návrhů předkládat na plénu, nicméně jeden pozměňovací návrh považuji za potřebný, a to z § 4 vypustit odst. 6 a příslušným způsobem přečíslovat následující odstavce.
Odstavec 6 mluví o tom, že úkony probace a mediace, pokud nejsou zvláštním zákonem svěřeny do výlučné působnosti Probační a mediační služby, mohou vykonávat nebo se na nich podílet jiné osoby. Nenalezl jsem dále v textu ani v důvodové zprávě náležité upřesnění, kdo všechno může být tou jinou osobou. Je to univerzální zmocnění pro kohokoliv, pro kteréhokoliv občana, dokonce kteroukoliv právnickou osobu. Domnívám se, že to je napsáno špatně. Možná to má dobrý záměr a úmysl, ale v zákoně je toto ustanovení podle mého názoru nesprávné a je třeba jej vypustit. To je můj pozměňovací návrh. Domnívám se, že vypuštěním tohoto ustanovení se zákonu neublíží.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Matulkovi. Táži se, kdo další se hlásí. Paní poslankyně Kupčová.
Poslankyně Jitka Kupčová: Vážený pane předsedo, domnívám se, že je nutné, abych v podrobné rozpravě - byť formálně - připomněla pozměňovací návrhy, které přijal ústavně právní výbor a které jsou obsaženy v tisku 542/1.
***