(16.40 hodin)

(pokračuje Langer)

Konstatuji, že jsme rozhodli o tom, že členové vyšetřovací komise budou voleni volbou veřejnou.

V tuto chvíli je přerušena rozprava k jednotlivým kandidátům do doby předložení písemného návrhu usnesení pana kolegy Škromacha.

 

Dalším bodem je

 

129.
Návrh na ustavení stálé komise Poslanecké sněmovny pro bankovnictví

 

Stanovili jsme, že tato komise bude ustavena podle zásady poměrného zastoupení, a určili jsme, že bude mít 13 členů. Prosím, aby se slova opět ujal předseda volební komise.

 

Poslanec Jan Vidím: Pane předsedající, vládo, dámy a pánové, ve stanovené lhůtě předložily poslanecké kluby tyto návrhy na složení stálé komise Poslanecké sněmovny pro bankovnictví:

poslanecký klub ČSSD - poslanec František Brožík, poslanec František Chobot, poslanec Břetislav Petr, poslanec Miroslav Máče, poslanec Milan Urban;

poslanecký klub ODS - poslanec Michal Doktor, poslanec Vladimír Doležal, poslanec Martin Kocourek, poslanec Tomáš Teplík;

poslanecký klub KSČM - poslanec Svatomír Recman, poslanec Pavel Hojda;

poslanecký klub KDU-ČSL - poslanec Pavel Šafařík;

poslanecký klub US - poslanec Ivan Pilip.

Návrhy byly zaslány všem poslaneckým klubům na vědomí 7. července.

Způsob ustavení komise podle zásady poměrného zastoupení upravuje článek 5 odst. 7 volebního řádu. Podle něho předkládám návrh na ustavení volební komise Poslanecké sněmovny. Pokud Poslanecká sněmovna předložený návrh potvrdí, je komise ustavena. Pokud Poslanecká sněmovna nepotvrdí ustavení komise, požádám poslanecké kluby, aby se věcí znovu zabývaly a předložily do stanovené lhůty nové návrhy.

Požádal bych o zahájení rozpravy.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Nikdo se do ní nehlásí, rozpravu končím.

Prosím předsedu volební komise, aby zopakoval kandidátku, a přistoupíme k hlasování.

 

Poslanec Jan Vidím: Budeme hlasovat en bloc o předložené kandidátce členů stálé komise Poslanecké sněmovny pro bankovnictví, tak jak je navržena volební komisí. Zopakuji jména: poslanec František Brožík, poslanec František Chobot, poslanec Břetislav Petr, poslanec Miroslav Máče, poslanec Milan Urban, poslanec Michal Doktor, poslanec Vladimír Doležal, poslanec Martin Kocourek, poslanec Tomáš Teplík, poslanec Svatomír Recman, poslanec Pavel Hojda, poslanec Pavel Šafařík, poslanec Ivan Pilip.

Je možné zahájit hlasování o ustavení této komise.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 308 a ptám se, kdo je pro předložený návrh. Kdo je proti?

Z přítomných 179 pro 165, proti 4. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že stálá komise Poslanecké sněmovny pro bankovnictví byla ustavena.

 

Dalším bodem je

 

120.
Návrh na zřízení dočasné komise Poslanecké sněmovny pro otázky vnitřního trhu

 

Písemný podklad byl rozdán před 25. schůzí a na této schůzi byl rozdán návrh usnesení. Předložený návrh by měl odůvodnit navrhovatel poslanec Ladislav Korbel. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Ladislav Korbel: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, rád bych vás předem seznámil s důvody, které mě vedly k žádosti o zřízení této komise.

Zhruba před rokem jsem byl osloven zástupci petice za obchod bez pašovaných výrobků. Nepřikládal jsem této žádosti velký význam, ale přesto jsem se rozhodl tuto žádost prověřit a následně případné drobné nesrovnalosti vysvětlit. Při podrobném zkoumání podkladů jsem však musel konstatovat, že tito lidé mají pravdu, a to ještě neměli informace, které se dostaly do mých rukou. Ta pravda byla mnohem horší.

Na základě zjištěných poznatků jsem postupně kontaktoval jednotlivé resorty, svazy, asociace a podařilo se mi dát dohromady v průběhu devíti měsíců skupinu odborníků, kteří především měli zájem se touto problematikou zabývat. Tato skupina pracovala neformálně až do doby, kdy jsme zjistili, že potřebujeme pro další činnost oporu v zákonodárném sboru. Dodám, že touto problematikou se zabývaly různé komise, které byly zřízeny různými resorty, ale byly neúčinné, neschopné komunikace, motivace zástupců na vyřešení situace nebyla žádná.

Po zjištění těchto údajů jsem se rozhodl předložit sněmovně žádost o zřízení dočasné parlamentní komise pro otázky vnitřního trhu.

Nyní bych přednesl návrh usnesení k návrhu na zřízení dočasné komise Poslanecké sněmovny pro otázky vnitřního trhu:

Poslanecká sněmovna

I. zřizuje podle § 47 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, do konce třetího volebního období dočasnou komisi Poslanecké sněmovny pro otázky vnitřního trhu za účelem koordinovat přípravu legislativních prací k vytvoření rovnocenných podmínek pro podnikatelské subjekty na vnitřním trhu v České republice.

II. Určuje počet členů této komise na 14, a to

5 poslanců

1 zástupce Ministerstva financí,

1 zástupce Ministerstva průmyslu a obchodu,

1 zástupce Ministerstva spravedlnosti,

1 zástupce Ministerstva vnitra,

1 zástupce Generálního ředitelství cel,

1 zástupce České obchodní inspekce,

1 zástupce Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu,

1 zástupce České obuvnické asociace,

1 zástupce Svazu obchodu.

III. Stanoví, že uvedená komise bude volena většinovým způsobem.

Zdůvodnění: Ve významném segmentu spotřebního zboží probíhá vysoce organizovaná nelegální obchodní činnost, která ve svých důsledcích významně poškozuje stát, spotřebitele a následně producenty a korektní obchodníky v daných komoditách. Z původního typického tzv. stánkového prodeje dnes tato činnost přešla do ovládnutí distribučních uzlů, zahájila průnik do tzv. kamenných obchodů, které v důsledku jejích aktivit procházejí úpadkem, a nezbytně musí zahájit získání mocenských pozic pro udržení a legalizaci majetku. Signály některých orgánů státu přitom svědčí o propojení těchto nestandardních obchodních praktik s legalizací peněz z trestné činnosti.

Konkrétní působení a dopady. Rozhodující komodity, které jsme zkoumali: spotřební elektronika, hračky, textil, obuv, zemědělské produkty a další.

Formy činnosti a dopady. Jedná se především o dovoz podhodnoceného zboží, dovoz textilu jako odpadu a následný prodej obyvatelstvu, prodej ze stánků, prodej plagiátů. Dopady na stát jsou především v úniku cla, DPH, daně z příjmů a poškozování pověsti státu. Dopady na spotřebitele jsou hygienická rizika, ohrožení zdraví, podvádění spotřebitelů.

Obecně přitom platí, že použitý systém obchodování má pro organizátory řadu výhod:

operativní přesun obchodu do míst s malým rizikem a z míst ohrožených kontrolními orgány,

snadná motivace orgánů samosprávy, kdy příjmy obecních rozpočtů jsou dotovány organizátory této činnosti, zatímco zdroje pro obec ze státního rozpočtu jsou v důsledku daňových úniků omezovány,

naprostá absence řádných dokladů o průběhu podnikání a správnosti přiznání daně z příjmu a DPH,

naprostá cenová výhoda proti korektním podnikatelům, která v možných únicích reprezentuje nejméně 50 % v ceně zboží; tento dumping je neřešitelný formou úspory ostatních nákladů korektních obchodníků,

možnost používat cesty k legalizaci příjmů z trestné činnosti.

Obecné důsledky této činnosti jsou:

únik daně z příjmu, DPH a výběru cen;

dumpingové působení na korektní výrobce, obchodníky a dovozce, které vede k zániku jejich podnikatelských subjektů;

negativní dopad na obyvatelstvo, a to zejména

a) nemožnost adresně uplatnit reklamace,

b) rizika hygienická, bezpečnostní, kvalitativní,

c) ztráty pracovních příležitostí;

omezení příjmů státního rozpočtu;

růst bohatství a následně moci osob v procesu nekorektního dovozu a prodeje,  který vede mimo jiné ke korupci a následnému ovlivňování orgánů státní správy a samospráv;

s rostoucím objemem obratu zřejmé propojení nekorektních dovozů a prodeje spotřebního zboží s legalizací peněz z trestné a nelegální činnosti;

ohrožení pozice České republiky v mezinárodním obchodu.

Kvantifikace přímých ztrát z uvedené činnosti není v této fázi možná, protože chybějí další informace, které nebylo možno získat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP