(16.50 hodin)

(pokračuje Šojdrová)

Odst. č. 3. Příslušným orgánem k využití předkupního práva je Ministerstvo financí.

Odst. č. 4. Osoba, která zcizuje majetek uvedený v odstavci 1 tohoto článku, je povinna o tom informovat Ministerstvo financí a nabídnout využití předkupního práva, jinak je zcizení tohoto majetku neplatné.

Odst. č. 5. Ministerstvo financí převede majetek získaný postupem podle tohoto článku na občanská sdružení podle čl. 2 odst. 3 části b) tohoto zákona.

Odst. č. 6. Náklady spojené s odkoupením majetku podle tohoto článku budou kryty z výtěžku likvidace fondu, případně dalších rozpočtových prostředků.

Stávající články 3 a 4 se navrhuje přečíslovat.

Dovolte mi jen krátce zdůvodnit. Jedná se tedy o návrh nového článku č. 3, který bude muset být hlasován společně jako jeden návrh, tedy o všech odstavcích tohoto článku budeme muset hlasovat společně. K jeho předložení mě vede konkrétní případ zkrachované společnosti CKM, v níž měl FDM své akcie a jejímž majetkem byly i objekty sloužící dětem a mládeži. Konkrétně se jedná o objekt v Kolovratech, sloužící skautům, a protože dnes je CKM v konkursu a o zlatou akcii státu fond vlastní vinou přišel, hrozí, že skauti o tento objekt přijdou. Uvádím tento konkrétní případ, protože patří mezi známější kauzy, ale dá se předpokládat, že v souvislosti s likvidací celého majetku fondu může nastat situace, kdy se zpětně bude stát, potažmo likvidátor dožadovat majetku neprávem zcizeného, který by mohl a měl sloužit dětem a mládeži.

Jsem si vědoma spornosti této právní úpravy, kterou právník psal a s jinými právníky byla konzultována, a bylo mi doporučeno návrh podat. Přijetím návrhu by se zvýšila šance dosud nedobytný a především nekale získaný majetek vrátit zpět organizacím dětí a mládeže.

A nyní mi dovolte, abych přikročila k třetímu okruhu pozměňovacích návrhů. Navrhuji nové znění části první. Místo "Změna zákona o Fondu dětí a mládeže" navrhuji nadpis, která má znění "Převod části majetku ve správě Fondu dětí a mládeže".

Navrhuji nové znění článku 1: "Ke dni účinnosti tohoto zákona přecházejí pozemky ve vlastnictví České republiky a stavby ve vlastnictví ČR na nich postavené ve správě Fondu dětí a mládeže (dále jen fondu), uvedené v příloze tohoto zákona, do vlastnictví osob uvedených v příloze. Osoby, které se na základě tohoto zákona stávají vlastníky majetku uvedeného v příloze, mohou tento majetek dále uplatnit či bezúplatně převést do vlastnictví jiné osoby nebo k němu zřídit zástavní právo pouze s předchozím písemným souhlasem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Bez tohoto souhlasu jsou přechod vlastnického práva nebo zástava od počátku neplatné."

Tolik citát nového ustanovení čl. 1. Příloha, která se v tomto ustanovení zmiňuje, byla rozdána v písemné podobě všem poslancům na lavice. Využívám tedy možnosti, kterou nám dává jednací řád, abych zbytečně neztrácela čas všech poslanců čtením velmi dlouhého pozměňovacího návrhu, neboť se jedná o výčet objektů, které by po schválení zákona přešly do vlastnictví nových nabyvatelů.

V čl. 3 navrhuji doplnit nový odst. 1 ve znění: "V zákoně č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže, ve znění zákona č. 307/1997 Sb., se § 2, 5 a 6 zrušují". Ostatní odstavce se přečíslují.

Vážené kolegyně a kolegové, dovolím si stručně zdůvodnit tento návrh, který jistě vyvolá polemiku. Znění článku 1 odpovídá usnesení, které přijal podvýbor pro mládež. Nedávám vám tedy k dispozici nic, co by vznikalo nějak nahodile nebo neuváženě, ale po dlouhé diskusi v podvýboru pro mládež bylo toto znění přijato. Uplatnění tohoto návrhu by znamenalo doplnění návrhu kolegy Pícla o výčet 86 nemovitostí, pozemků a staveb organizací, které již v těchto objektech provozují svou činnost. Upozorňuji, ne ve všech, ale ve většině případů. V čl. 1 se rovněž dávají podmínky pro případ, že by nový nabyvatel chtěl objekt prodat nebo dát do zástavy.

Proč se výbor neshodl na takovémto seznamu, proč výbor nepřijal toto usnesení jako společné usnesení poslanců tohoto výboru, a to přesto, že většina poslanců s výčtovou metodou na výboru souhlasila? Je to z těch důvodů, které tady už někteří z kolegů uvedli, protože se objevily pochybnosti o úplnosti seznamu, o objektivním výběru nových nabyvatelů. Chci vás všechny upozornit na to, že tento seznam vznikal déle než jeden rok ve spolupráci organizací, které jsou členy České rady dětí a mládeže a Kruhu, a je výsledkem jejich shody, a to, na čem se neshodly, v seznamu není.

Ptám se tedy vás, kolegů, kteří nesouhlasíte s tímto výčtem převáděných nemovitostí, jestli si skutečně myslíte, že je užitečné, aby znovu tyto organizace se ucházely o tyto objekty ve veřejné soutěži. Seznam vznikal pod kontrolou výboru Fondu dětí a mládeže a pod kontrolou Ministerstva školství, které garantuje technické údaje nutné k převodu výčtem v zákoně. Není to tak dávno, co jsme výčtovou metodou převedli majetek ČR na kraje. Pro vaši orientaci uvedu, že se jedná o 10 organizací, na něž přechází více než jeden objekt, a o 10 organizací, na které přechází pouze jeden objekt. Jedná se o subjekty, které dlouhodobě pracují s dětmi a mládeží a od Ministerstva školství dostávají příspěvky na svoji činnost. Nejsou to tedy žádosti vzniklé nahodile, neplánovaně, naopak se jedná o záležitosti, které mají své opodstatnění a mají svůj vývoj.

Zeptám se těch, kteří se bojí rozhodnout o tomto seznamu, zeptám se jich, jestli budou v jednodušší situaci, když budeme mít před sebou návrh vlády a budeme jako Poslanecká sněmovna muset rozhodnout o stejné věci, to znamená o převodu výčtem na jednotlivé organizace. Domnívám se, že mezitím znejistíme ty, kteří si po letech práce dělali naději na vyjasnění vlastnických vztahů, a naopak umožníme výboru či exekutivě fondu dále uzavírat nevýhodné nájemní smlouvy. Upozorňuji kolegy, kteří se domnívají, že odvoláním výboru fondu něco vyřeší, že exekutiva fondu může dál uzavírat nájemní smlouvy.

Poslanci, kteří se o další osud majetku ve správě fondu obávají, by měli vážně uvažovat o tomto řešení, to znamená o převodu majetku ze zákona, tak jak zde je navrženo, jako o nejrychlejší cestě. Každý z poslanců školského výboru a podvýboru se mohl seznámit s těmi, kteří o objekty projevili zájem, mohli se seznámit s objekty, o které se zde bude nyní jednat. Ostatně více než 2/3 objektů ve správě Fondu dětí a mládeže i po uplatnění tohoto návrhu dále bude nabídnuta ve veřejné soutěži, pokud se nám podaří návrh schválit tak, jak zde bylo předneseno kolegou Píclem.

Upozorňuji, že všechny tři okruhy pozměňovacích návrhů jsou doplňujícími k návrhu, který zde přednesl zpravodaj kolega Pícl.

Děkuji za pozornost a za podporu těchto návrhů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP