(Jednání opět zahájeno v 18.01 hodin.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené kolegyně a kolegové, prosím, abyste zaujali svá místa a snížili intenzitu hluku, kterou produkujete. Prosím o klid.

Slovo má předseda poslaneckého klubu KSČM Vojtěch Filip.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane předsedo vlády, paní a pánové, já jsem poměrně zneklidněl při vystoupení pana kolegy Chytky. Nakonec o přestávce jsem se přesvědčil, že to byl typicky demagogický projev využívající polopravd k tomu, aby zaměřil jinam pozornost poslanců této sněmovny.

Pokud jde o filologický výklad samotné navržené právní normy, u daně z reklamy je zřejmé, že je třeba, aby byly splněny dvě podmínky zároveň. To znamená, aby reklama, jak je popsána a jak ji zde citoval pan kolega Chytka, byla umístěna na pozemku nebo stavbě viditelné z veřejných prostor. Negativní vymezení také nechybí této právní normě. Nula až šest korun je také otázka uvážení. To znamená, že nemusí být placeno vůbec nic.

Pokud jde o ten trapný příklad s letákem, pochybuji o tom, že by kdokoli např. z Jihočeského divadla umisťoval plakát velikosti A4 na jakoukoli zeď viditelnou z veřejného prostranství. Pokud by někdo vytiskl např. 500 letáků oznamujících, jaké představení se bude hrát na otočném hledišti v Českém Krumlově, jistě je nevylepí na žádnou zeď ani je nedá na žádný pozemek, ale prostě je nechá naházet do schránek a nebude platit za tuto reklamu vůbec nic.

V tomto ohledu je zřejmé, že pan kolega Chytka měl zavádějící vystoupení. Ještě jednou se omlouvám, že jsem kvůli tomu zdržel o deset minut jednání Poslanecké sněmovny na poradu našeho klubu.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Myslím, že zcela logicky v souvislosti s tímto vystoupením požádal o slovo pan kolega Chytka. Já mu je uděluji.

 

Poslanec Radim Chytka: Vážené dámy a pánové, omlouvám se, že vystupuji, ale logicky musím reagovat se sdělením, že pan poslanec Filip se fatálně mýlí. Je mi líto, jestli za celou dobu např. v Praze nešel aspoň jednou jedenkrát kolem jakékoli výlepové plochy, kde byl měsíční program divadla. Pokud si toho nevšiml, je mi líto. Děkuji. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Myslím, že pan kolega Filip šel. Alespoň jednou. Má slovo.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Já si myslím, že je to trochu o něčem jiném. Je samozřejmé, že obce používají výlepových ploch k tomu, aby s nimi podnikaly, a to buď že je pronajmou nějaké firmě, a ta platí samozřejmě své poplatky. I jiným způsobem jsou obhospodařovány výlepové plochy. Bylo by nelogické, aby se cokoli dvakrát zdaňovalo, i když i k takovému nonsensu může za velmi podivných okolností dojít.

Já chci upozornit, že např. ten, kdo bude chytrý, může využít balonu, letadla či vozidla, které bude jezdit s reklamními letáky, bude viditelné ze všech veřejných prostranství, a přesto nepůjde o reklamu, která bude zdaněná, protože prostě nebude umístěna na pozemku, na žádném plakátu, na žádné zdi. On ten výklad je jistě věcí řekl bych správního uvážení orgánu, a to bude obec. Jsem přesvědčen, že norma je navržená správně.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Hlásí se ještě někdo do rozpravy v rámci třetího čtení? Žádnou přihlášku nevidím. Rozpravu končím.

Dávám možnost vystoupit se závěrečným slovem nejprve panu navrhovateli, kterým je ministr financí.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, na okraj bych řekl, že divadelní program skutečně není v žádném případě reklamou, z níž by se platila obecní daň ve smyslu tohoto zákona. Ale to jen skutečně na okraj.

Chtěl bych především ocenit práci výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a rozpočtového výboru za přípravu k projednávání tohoto zákona a za kroky, které vedly k přijetí celé řady kvalitních doplňkových nebo pozměňujících návrhů.

Vedle základního bloku návrhů - což je zejména blok, který je pod písmenem A - je nicméně mezi návrhy, které byly podány zejména v rámci rozpravy během druhého čtení, několik, které jsou problematické. Rád bych na ně upozornil.

První z nich je snaha vypustit infrastrukturní daň. Domnívám se, že v zákoně vymezená infrastrukturní daň a v souvislosti s tím vymezená infrastruktura v zastavitelném území obce je korektně v zákoně definována. Není zde problém nejasných formulací, spornosti výkladu apod. Trvám na tom, že zákon v tomto smyslu je dobře technicky připraven. Rozhodování o tom, zda infrastrukturní daň ano, nebo ne, by nemělo být schováváno za argument, že text zákona nedovoluje přípravu kvalitně definované daně a s ní kvalitně definované správy této daně. Domnívám se, že bude hlasováno v tomto bodě o tom, zda takovouto formu financování lokálních veřejných zájmů ano, nebo ne. Ale nemělo by být odkazováno na vady v přípravě tohoto zákona.

Dále bych chtěl, vážené dámy a pánové, upozornit na další dílčí pozměňovací návrhy. Zejména je to problém celé řady návrhů, které podali poslanci ODS - např. poslanec Beneš a další - kteří v podstatě berou rozhodující obsah celého návrhu. Kdyby toto mělo být schváleno, domnívám se, že to ohrožuje smysl návrhu jako celku.

Vedle toho se domnívám, že jsou zbytečné i některé další návrhy, které padly, jako návrh na vypuštění daně z výherních hracích přístrojů apod. Je to v rozporu s iniciativou poslaneckou, podle níž právě tento poplatek je účinný od 1. 1. 1998. Tedy to nebyl vládní návrh.

Tolik k nejproblematičtějším bodům. Některé další jsou tam technické, ke kterým se vyjádřím v průběhu před hlasováním o jednotlivých pozměňovacích návrzích.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní má slovo zpravodaj.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi navrhnout postup hlasování o předložených pozměňovacích návrzích, jejichž soubor je uveden v tisku 582/4.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP