(11.50 hodin)

(pokračuje Buzková)

Prosím o klid.

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 476/5. Senátor Jiří Vyvadil je mezi námi.

Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil ministr spravedlnosti Otakar Motejl.

 

Ministr spravedlnosti ČR Otakar Motejl: Vážená paní předsedající, vážená Poslanecká sněmovno. Musím přiznat, že po průběhu předcházejících hlasování, zejména po tom hlasování o zákonu o soudních exekutorech, předstupuji před tuto Poslaneckou sněmovnu s mírně sevřeným hledím a s určitými obavami. Jakkoliv jsem nabyl…

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Promiňte, pane ministře. Já ještě jednou prosím o klid všechny, včetně předsedy klubu sociální demokracie. Promiňte, pane ministře, já do té doby, dokud páni poslanci zde v předních lavicích nepřestanou diskutovat… (zvuk zvonku). Děkuji. Pane ministře, můžete mluvit.

 

Ministr spravedlnosti ČR Otakar Motejl: Já se konečně díky tomuto intermezzu zbavím určitého patosu ve svých výrazech a vrátím se na půdu reality.

S určitou nadsázkou přece jen se domnívám, že práce, která byla odvedena ve všech stadiích legislativního procesu na novele obchodního zákoníku a doprovodných řekl bych předpisech, je práce legislativně úctyhodná a byla podle mého pohledu na věc prosta jakýchkoliv vášní a spekulací. A bylo by skutečně škoda, kdyby tento produkt měl být zpochybněn spekulativními či skupinovými zájmovými průniky do formování průběhu a výsledku hlasování. Jakkoliv jsme se pyšnili v té předkládací zprávě, že zde vytváříme normu plně kompatibilní s právem Evropské unie, jsem byl a jsem i nadále přesvědčen, že mnohem výraznější a větší význam pro tyto dny, ale i pro dlouhodobou budoucnost nás, co jsme vytvořili normu, která zejména v právu obchodních společnosti dává jasný a srozumitelný základ pro existenci, vznik, život a zánik obchodních společností tak, aby byl provozně použitelný pro upevnění a formování právního vědomí v této delikátní oblasti.

Slouží také ke cti, zejména po tom procesu v Poslanecké sněmovně a Senátu, že se v této normě podařilo v těch doprovodných novelách jakýmsi způsobem zinventovat výsledky dílčích novel některých zákonů, které se vzhledem k rozdílné účinnosti ocitaly do jisté míry bez logické návaznosti, nebo dokonce v určitém rozporu. Atmosféru, kterou zažila Poslanecká sněmovna při projednávání této osnovy, včetně četnosti a převládajícího konsensu s navrženými pozměňovacími návrhy, atmosféru, která doprovázela podobným způsobem za účasti zástupců Poslanecké sněmovny projednávání této novely v Senátu, kde opět převládl ten konsensus z hlediska těch komplikací nebo potíží legislativně technických, které při vší úctě a pečlivosti k pozměňovacím návrhům vznikly v předcházejícím procesu, bych doporučoval, abyste si zrekapitulovali v okamžiku, kdy budete hlasovat. A proto v plném rozsahu navrhuji a doporučuji senátní verzi této novely obchodního zákoníku a doprovodné novely dalších zákonů, které pro ekonomický rozvoj a ekonomický život tohoto státu mají zásadní význam pro současnost i pro budoucnost.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministrovi Motejlovi. Ptám se zpravodaje ústavně právního výboru pana poslance Zuny, zda si přeje se vyjádřit k pozměňovacím návrhům Senátu. Je tomu tak. Pan poslanec Zuna má slovo.

 

Poslanec Milan Zuna: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové. Doporučuji sněmovně přijmout senátní verzi novely obchodního zákoníku. Základním důvodem pro přijetí návrhu novely obchodního zákoníku ve znění pozměňovacích návrhů přijatých Senátem je skutečnost, že by jinak mohlo dojít ke značným výkladovým problémům a některá ustanovení obchodního zákoníku by se mohla stát neaplikovatelnými, event. by došlo k zániku určitých povinností ukládaných dosud nenovelizovaným zněním obchodního zákoníku.

Jde zejména o to, že návrh novely obchodního zákoníku schválený Poslaneckou sněmovnou navrhoval vypustit část první, hlavu IV. - Účetnictví podnikatelů. Tato problematika měla být řešena v novele zákona o účetnictví. Tím, že novela zákona o účetnictví byla odmítnuta a v obchodním zákoníku by byla vypuštěna pasáž týkající se účetnictví podnikatelů, zanikla by povinnost akciových společností ověřovat účetní závěrku auditorem a rovněž by zanikla povinnost fyzických osob účtovat v soustavě podvojného účetnictví, neboť tyto povinnosti ukládá zatím výlučně obchodní zákoník v ustanoveních, která měla být zrušena.

Určitá pikantní situace nastala tím, že sněmovna neschválila zákon o exekutorech, protože novela obchodního zákoníku rovněž obsahuje některá ustanovení, která se týkají exekutorů. Jediné řešení je takové, že by tato ustanovení, která zůstanou v obchodním zákoníku, byla neúčinná a byla by prakticky neúčinná do doby, dokud by někdy v budoucnosti sněmovna nepřijala nový zákon o exekutorech.

Dalším důvodem je dosažení plného souladu novely obchodního zákoníku s požadavky evropského práva a odstranění vnitřního rozporu mezi novelou obchodního zákoníku a zákona o přestupcích.

Přijetím pozměňovacího návrhu § 13a, což je pozměňovací návrh k bodu 16, se dostal požadavek na obsah listin a obchodních dopisů do rozporu s požadavky 1. směrnice tím, že byl vypuštěn údaj o rejstříku a o čísle zápisu v tomto rejstříku. Navíc se novela obchodního zákoníku a novela zákona o přestupcích dostaly do rozporu, neboť v novele zákona o přestupcích zůstalo ustanovení, podle něhož je přestupkem neuvádění údajů o rejstříku a o čísle zápisu, avšak v hmotně právní úpravě § 13a obchodního zákoníku by taková povinnost podnikatelům nebyla uložena.

Třetím důvodem je skutečnost, že i přes veškerou snahu se nepodařilo odstranit některé nepřesné odkazy a sjednotit terminologii. Převážná většina pozměňovacích návrhů Senátu jsou návrhy legislativně technického charakteru, které tyto nepřesnosti odstraňují a tím přispívají k větší srozumitelnosti a lepší aplikovatelnosti novely obchodního zákoníku.

Důvodem je rovněž zpřesnění právní úpravy některých právních institutů, zejména zpřesnění úpravy ve vztahu k ovládající a ovládané osobě tak, aby nebyl tento pojem neúměrně široce vykládán, a upřesnila se i povinnost řídící osoby hradit ztrátu při uzavření smlouvy, což přispěje k vyšší míře ochrany věřitelů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP