(16.20 hodin)

(pokračuje Zeman M.)

Chtěl bych ale současně upozornit, že nestačí pouze novela tohoto zákona, ale že Česká republika dosud nemá takzvaný koncesní zákon. Koncesní zákon má ošetřit smluvní vztah mezi vlastníkem infrastruktury a soukromou společností, ať už je vybrána na základě výběrového řízení, nebo jakýmkoli jiným způsobem.

Je třeba si uvědomit, že tato smlouva je prognostikově srdci obzvlášť milá, protože se uzavírá na dobu 20 až 30 let. A soukromá společnost se zde zavazuje nejen zajišťovat provoz a údržbu, ale také obnovu a rozvoj infrastruktury, zdůrazňuji, na vlastní účet. A součástí tohoto vztahu musí být i přesná definice rozsahu a kvality zajišťovaných služeb a odměny soukromé společnosti za tyto služby.

Ministerstvo dopravy, jak vyplývá z jeho podkladů, považuje za výhodu tohoto smluvního vztahu především zvýšení efektivnosti provozování dálnice, za druhé snížení tlaku na státní rozpočet - která vláda by nezajásala, je-li snížen tlak na státní rozpočet - a konečně optimalizaci provozních a investičních nákladů při očekávaném zvýšení úrovně služeb. Mám zde i podrobný podklad čítající 20 stran, pane poslanče - ale neděste se, nebudu je číst, ale budete-li mít zájem, rád vám je předám - ke vstupu soukromých investorů při výstavbě dálnic, zpracovaný odborem vládní legislativy.

Vedle již zmíněných zákonů se také jedná o obchodní zákoník a o zákon o veřejných zakázkách, ale znovu opakuji - rozhodující jsou ony pozemní komunikace.

V § 9 odst. 1 první věty tohoto zákona je výslovně stanoveno, že vlastníkem dálnic a silnic první třídy je stát. Takže toto kogentní ustanovení zákona o pozemních komunikacích by mělo být změněno, a to je vlastně podstata této novely, a jak už jsem uvedl, Ministerstvo dopravy a spojů předpokládá přesně tuto novelu.

Závěrem přecházím k odpovědi na vaši třetí otázku. Oba dva nás zajímá urychlení výstavby dálnice D47. Rozdíl mezi námi je pouze ten, že v minulých vládách se tato dálnice spíše zpomalovala a nyní se urychluje, čehož dokladem - až se seznámíte s návrhem zákona o státním rozpočtu - je zvýšení příslušné rozpočtové kapitoly minimálně o 260 milionů korun k dokončení výkupu pozemků. Nehledě na minulé problémy při některých územních rozhodnutích bohužel ani tento výkup pozemků nebyl ještě kompletován, k čemuž dochází až nyní, včetně patřičného finančního podložení.

Pokud se realizuje uvedená smlouva s izraelským investorem, mělo by to znamenat zkrácení výstavby dálnice D47 o pět let, pane poslanče, tedy z roku 2010 na rok 2005, přičemž první úsek Ostrava-Hrušov by měl být dokončen do konce příštího roku. Tolik pokud jde o konkrétní akceleraci těchto investičních záměrů.

Závěrem mi dovolte ještě jednu poznámku. Nemůžeme bohužel ovlivnit výstavbu polské dálnice A1, třebaže se o to pochopitelně snažíme. A protože na polské straně dochází k určitému prodlení ve výstavbě této dálnice, hrozí nebezpečí - a já na ně reálně upozorňuji - , že onen úsek dálnice Ostrava-Hrušov bude na naší straně dokončen rychleji než odpovídající hraniční úsek polské dálnice A1. Byl bych proto rád, kdybychom překonali partikulární, respektive stranické zájmy a v našich kontaktech s polskou stranou jako poslanci, kteří byli oba zvoleni za severomoravský volební kraj, usilovali nejenom o zrychlení výstavby dálnice D47 na naší straně, ale také o odpovídající akce na polské straně.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane předsedo. Pan kolega Kořistka ještě využije své možnosti položit doplňující dotaz.

 

Poslanec Zdeněk Kořistka: Vážený pane předsedající, na úvod musím říci, že jsem spokojen s odpovědí pana premiéra, i když musím trošku kontrovat na úvod jeho repliky o 200 miliardách z Fondu národního majetku.

Pokud si vzpomínám, ve sdělovacích prostředcích jste sám uváděl (k předsedovi vlády), že z privatizace bude výnos až 300 miliard, takže já si myslím, že i kdyby prošel návrh Unie svobody, tak ještě 100 miliard nám zbývá do dopravní infrastruktury, což považuji za značnou částku.

Ještě bych zde řekl jednu věc - zahájení D47 vítám a chtěl bych vás seznámit s tím, že poslanci a senátoři v pondělí společně s vládním zmocněncem na severní Moravě diskutovali tuto věc a budou požadovat, aby příští rok nebylo zajištěno jenom 260 milionů na výkup pozemků, ale 1,2 až 1,5 miliardy ze státního rozpočtu nebo z fondu dopravní infrastruktury, což považujeme bez ohledu na stranickou příslušnost za zásadní věc.

Jinak jsem spokojen s tím, že se konečně zvažuje vstup zahraničních investorů - to nebyla výtka na vaši vládu, protože si myslím že v této věci byly i předchozí vlády bohužel příčinou toho, že dopravní infrastruktura dnes vypadá tak, jak vypadá. (Místopředseda Langer upozorňuje na uplynutí časové lhůty.) Jsem přesvědčen, že nevadí, když nebude tato dálnice v první chvíli napojena na Polsko, pro mne a nejen pro mne je prioritní, aby byla nejenom Ostrava, ale i ostravský region napojen na zbytek České republiky, aby přišli investoři. To považuji za prioritní.

Jinak děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego.

Prosím všechny interpelující, aby respektovali časový limit jedné minuty na položení doplňujícího dotazu.

Slovo má předseda vlády.

 

Předseda vlády ČR Miloš Zeman: Děkuji za poděkování panu poslanci Kořistkovi a přihlásil jsem se se svou reakcí pouze proto, že bych rád přispěl k upřesnění jeho informací.

Jestliže jsem uváděl, pane poslanče, celkový výnos z privatizace, pak jsem tím nikdy neřekl, že je to celkový výnos za jeden jediný rok. A prosím tedy, aby si pan poslanec Kořistka uvědomil, že mnou uváděný údaj je výsledkem několikaletého procesu. Po privatizaci bankovního sektoru - kde, jak známo, za minulých vlád banky rozkvétaly, takže výnos privatizace bude zajisté zářivý - bude následovat privatizace telekomunikací, potom bude následovat privatizace energetiky a celkový proces by měl být řádově uzavřen nikoli v roce 2000 nebo 2001, ale v roce 2002. Jestliže tedy nyní sterilizujete díky svému geniálnímu návrhu těch 200 miliard, tak budeme další dva roky čekat na příděly do fondu dopravy.

Mimochodem bych chtěl upozornit, že naše silničáře vůbec nezajímá, jestli ty peníze dostanou ze státního rozpočtu, nebo jestli je dostanou z fondu dopravy. Takže uvítám, že až se bude rozhodovat o fondu dopravy, pan poslanec Kořistka zdvihne ruku pro to, aby tento fond byl právě z Fondu národního majetku, a tedy z výnosu privatizace saturován, protože tím činy, a nikoli pouze slovy prokáže, že mu na dálnici D47 opravdu záleží a že se nejedná pouze o rétoriku před krajskými a senátními volbami.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji pane předsedo.

Třetím vylosovaným interpelujícím je pan kolega Tomáš Kvapil, a to ve věci pomoci klientům Pojišťovny Morava postiženým povodní.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP