(17.30 hodin)

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Jako další se přihlásil pan místopředseda Ivan Langer s interpelací na ministra vnitra Stanislava Grosse ve věci výběrového řízení na koordinátora v krajích. Poté se připraví paní poslankyně Páralová.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážený pane místopředsedo, pane ministře, jak jste si jistě všimli, já přicházím bez připravené interpelace, protože částečně ji položil můj kolega Tomáš Kvapil a já jsem bedlivě naslouchal odpovědi ministra vnitra. Přitom jsem si vzpomněl na dva klasiky. Jeden se jmenoval Freud a druhý se jmenoval Parkinson.

Na Freuda jsem si vzpomněl, když se pan ministr bezděky vrátil k onomu označení této funkce, která se zřizuje, jako krajského zmocněnce, nikoliv koordinátora. Tím se jasně potvrzuje, co mělo ministerstvo na mysli a že tím obchází vůli Poslanecké sněmovny. Na Parkinsona jsem si vzpomněl, když pan ministr obsáhle povídal o tom, co a koho vlastně bude tento zmocněnec koordinovat. Zjistil jsem, že 14 těchto zmocněnců bude koordinovat 14 úřadů, navzájem se budou koordinovat mezi sebou a všechny bude koordinovat pan ministr vnitra.

Chci se jen zeptat, kolik to všechno bude daňové poplatníky stát.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane místopředsedo. Slovo má opět ministr Stanislav Gross.

 

Ministr vnitra Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, pane místopředsedo, jsem rád, že pan místopředseda Langer se nezmohl na nic jiného než na řečnické cvičení s tou jedinou otázkou, to znamená, kolik to bude stát.

Odpověděl jsem v předchozí interpelaci, že těchto 14 úředníků, pardon, 14 krát 2 úředníků, tedy 28 úředníků, kteří budou zaměstnanci Ministerstva vnitra, navíc z hlediska kapitoly Ministerstva vnitra nás nebudou stát nic, neboť těchto 28 míst ušetříme v jiných částech působnosti Ministerstva vnitra. Tudíž navíc tyto prostředky nebudou třeba.

A ostatní věci - Freud, Parkinson - mám pocit, že je to strašně laciné, v tuto chvíli cokoliv dodávat k tomu, že obcházíme vůli Poslanecké sněmovny, když je zcela zřejmé, že neobcházíme, neboť Ministerstvo vnitra je ze zákona v okresních úřadech zodpovědné za koordinaci výkonu státní správy na okresních úřadech. V materiálu, který byl na vládní úrovni projednáván, což byl materiál s názvem Teze reformy ústřední státní správy - a tento materiál nebyl rozporován - je Ministerstvo vnitra zodpovědné i za koordinaci výkonu státní správy v regionech.

To jsou dva důvody, proč Ministerstvo vnitra tyto úkoly musí plnit. Pokud uznáte, že jsme vázáni rozhodnutím vlády, a pokud uznáte, že jsme vázáni zákonem, tak tyto funkce musíme zabezpečovat. Je to prosté.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Doplňující otázku má pan místopředseda Langer.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážený pane ministře, nechci se navzájem trumfovat, kdo předvádí řečnická cvičení. Moje otázka zněla, kolik to bude stát, nikoli, jak říkáte vy, kolik to navíc bude stát. Můj předběžný odhad je, že přinejmenším na platy a běžné provozní prostředky přijdou tito koordinátoři resort Ministerstva vnitra na 10 milionů korun. Já osobně se domnívám, že by bylo lepší využití těchto prostředků, kdyby skončily ve vaší rezervě, resp. kdyby skončily na obvodních odděleních policie, např. tam, kde stále ještě tlučou do psacích strojů z roku 1960.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane místopředsedo. Pan ministr Gross.

 

Ministr vnitra Stanislav Gross: Páni místopředsedové, já žasnu nad tím úžasným populismem. Kdybych pokračoval v tomto duchu, musel bych se zeptat vysokého reprezentanta ODS, proč já jsem přišel na resort Ministerstva vnitra po jeho šestiletém spravování touto politickou stranou v situaci, že na obvodních odděleních policisté klepou do psacích strojů z roku 1960. To není mé dědictví, ale s tím dědictvím si poradíme, pane místopředsedo.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Jako další se s interpelací přihlásila paní poslankyně Alena Páralová. Bude interpelovat místopředsedu vlády a ministra práce a sociálních věcí Vladimíra Špidlu ve věci nedostatků zjištěných na Ministerstvu práce a sociálních věcí při kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu.

 

Poslankyně Alena Páralová: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře práce a sociálních věcí, v posledním Věstníku NKÚ je mimo jiné i závěr z kontrolní akce 99/25 týkající se hospodaření s prostředky státního rozpočtu a prostředky zahraniční pomoci určené na státní politiku zaměstnanosti.

Provedenou akcí byli na Ministerstvu práce a sociálních věcí, v jehož čele, pane ministře, stojíte, zjištěny závažné nedostatky při hospodaření s těmito prostředky v letech 1998 a 1999. Ze závěru kontroly NKÚ plyne, že vaše ministerstvo neoprávněně poskytlo a nesprávně vynaložilo finanční prostředky aktivní politiky zaměstnanosti, dále nezabezpečilo účtování všech případů na účtu "dlužníci v evidenci" a konečně nezabezpečilo, aby ve státním závěrečném účtu kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí byly vykázány správné skutečnosti o prostředcích zahraniční pomoci PHARE a PALMIF.

Ráda bych se vás, pane ministře, zeptala, jaká opatření jste provedl k nápravě těchto závažných pochybení svého ministerstva a zda z nich hodláte vyvodit důsledky i vzhledem ke své osobě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní kolegyně. Slovo má pan ministr Vladimír Špidla ve věci nedostatků zjištěných při kontrole NKÚ na Ministerstvu práce a sociálních věci.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Vážený pane místopředsedo, vážená paní poslankyně, dovolte, abych reagoval na přednesenou interpelaci.

Dovolte, abych upozornil na určité neporozumění problému, protože Ministerstvo práce a sociálních věcí přímo neřídí aktivní politiku zaměstnanosti. Z toho vyplývá, že ona kontrola se netýkala úzce Ministerstva práce a sociálních věcí, nýbrž se týkala resortu jako takového, zejména oblasti Správy služeb zaměstnanosti.

Paní poslankyně Páralová se dotkla těch záležitostí, které byly vytknuty ve zprávě NKÚ. Musím konstatovat, že k většině těchto nálezů je možné zaujmout určitá vysvětlující stanoviska. Musím také zdůraznit, že při projednávání tohoto kontrolního nálezu včera ve vládě pan prezident Voleník zdůraznil, že aktivní politika zaměstnanosti se z hlediska NKÚ jeví jako vysoce efektivní. To považuji za klíčové.

Nyní k věci samé.

Prvním problémem, který vytkl NKÚ, byl problém, který se týkal aktivní politiky zaměstnanosti v souvislosti s investičními pobídkami, jejichž právní režim se stabilizoval po poměrně dlouhou dobu, v průběhu dvou let, a práce byly završeny zákonem o investičních pobídkách. Jsem přesvědčen, že zákon o investičních pobídkách vytvořil právní prostředí, které problém staví do zcela jiné situace. Jsem přesvědčen, že tím byl vytvořen základní krok k tomu, aby k případným pochybením nedocházelo.

Uvedu jen jeden z problémů, o který šlo.

Vládní nařízení, resp. vládní usnesení nebyla bezpečně definovaná v oblasti, kdo je adresátem této pomoci. Výsledkem bylo, že NKÚ považoval za porušení zákona, překročení hranic zákona, situace, kdy pobídka byla poskytnuta akciové společnosti a byla poté směřována do dceřiné společnosti této původní akciové společnosti, což souvisí s některými dalšími našimi zákony.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP