(9.10 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám v tuto chvíli jedinou písemnou přihlášku, a to pana poslance Václava Franka, kterému uděluji slovo.

 

Poslanec Václav Frank: Pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte, abych v rámci obecné rozpravy předložil víceméně několik poznámek k tomuto návrhu zákona.

Předložený návrh zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, tak jak bylo řečeno i panem ministrem i zpravodajem, upravuje schvalování technické způsobilosti vozidel k provozu na pozemních komunikacích, technické podmínky pro provozování vozidel na pozemních komunikacích včetně problematiky kontrol technického stavu vozidel, měření emisí a nově upravuje i podmínky registrace vozidel.

Rád bych se v rámci obecné rozpravy zastavil u tří podle mého názoru velice závažných aspektů, které mohou mít zásadní vliv na proces projednávání a schvalování tohoto zákona.

Za prvé. Předložený návrh zákona - a pan ministr to naznačil - je posledním ze tří zákonů, spolu se zákonem č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změně některých zákonů, a zákonem č. 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, a tyto zákony tvoří věcně jeden celek, protože nově upravují jednu relativně samostatnou oblast výkonu státní správy, která byla až dosud pro občany vykonávána dopravními inspektoráty Policie ČR.

Za druhé. Celá tato oblast výkonu státní správy má být k 1. lednu 2001 převedena z působnosti Ministerstva vnitra a Policie ČR na Ministerstvo dopravy a spojů a okresní úřady. Z tohoto pohledu vnímám předložení návrhu zákona k projednání Poslaneckou sněmovnou jako velmi opožděné s ohledem na skutečnost, že na přípravu a zajištění samotného převodu dopravně správních činností již dnes prakticky nezbývá čas. Požadavky na převod dopravně správních činností z Ministerstva vnitra a Policie ČR na Ministerstvo dopravy a spojů a okresní úřady jsou přitom naprosto jasné a jednoduché: zajistit kontinuitu a kvalitu výkonu státní správy s minimalizací požadavků na státní rozpočet.

A za třetí. Řešení této situace by mohlo představovat možná i stanovení pozdějšího data nabytí účinnosti navrhovaného zákona a v návaznosti na toto rozhodnutí i odložení začátku účinnosti v úvodu mnou citovaných již schválených zákonů. Důvodem pro současné odložení účinnosti obou již schválených zákonů je, že věc bychom měli posuzovat v kontextu reformy státní správy. Z tohoto důvodu považuji za rozumné odložit účinnost předmětných zákonů o 12 měsíců.

Představa, že by došlo k převodu řízení autoškol, zkušebních komisařů, vydávání řidičských průkazů a evidence řidičů apod. na okresní úřady a zbývající části dopravních inspektorátů by vedly evidenci vozidel včetně návazných činností, které by byly o rok později stejně převedeny na okresní úřady, je pro mne představa nejenom nepřijatelná, ale i naprosto iracionální. Nikdo by totiž nemohl a možná ani neuměl zajistit návaznosti při výměně informací a posuzování kompetencí v tak citlivých věcech, jako je pátrání po vozidlech, zábrany v obchodování kradenými auty, evidence přestupků a ochrany majetku a zdraví občanů v provozu na pozemních komunikacích.

V návaznosti ve výkonu státní správy ve smyslu odborného výkonu, časové návaznosti jednotlivých úkonů a hospodárného přístupu jsem přesvědčen, že by vzaly nepochybně zasvé. Spíše by s naprostou jistotou bylo možné předpokládat vznik nedorozumění a chaosu, což si myslím, že je pro výkon státní správy naprosto nepřípustné.

Proto podporuji, aby návrh zákona byl projednán a byly vytvořeny předpoklady pro jeho schválení, ale současně také podporuji myšlenku, aby účinnost všech tří zmíněných zákonů byla stanovena k 1. lednu 2002. Jenom tak totiž bude možné provést patřičnou přípravu a zajištění reformy státní správy v této oblasti po stránce organizační, tvorby nových dokumentů a dokladů, ale i materiálního zabezpečení a přípravy stávajících pracovníků a výchovy nových pracovníků v registru a informační podpory výkonu státní správy. Jsem hluboce přesvědčen, že nemá smysl pouštět se do reformy státní správy, která není řádně připravena a zajištěna, a nebylo by to ku prospěchu ani České republiky ani občanů.

Čili nestavím se proti projednávání zákona, nepodám ani návrh na vrácení nebo zamítnutí. Ale upozorňuji pana ministra a Poslaneckou sněmovnu, že využiji svého práva v rámci druhého čtení, kde předložím některé pozměňující návrhy k předloženému zákonu, včetně případného návrhu na stanovení odložení účinnosti tohoto a již obou schválených zákonů o 12 měsíců.

Signalizuji to i proto, že moje sdělení je i shodné s důvodovou zprávou tisku č. 738, kde jde o vládní návrh zákona o Policii ČR, o ochraně utajovaných skutečností a zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a stávajícího návrhu zákona, který je tomuto jednání Poslanecké sněmovny rovněž předložen.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má pan kolega Miroslav Beneš.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane místopředsedo, členové vlády, dámy a pánové. Stejně jako pan poslanec Frank i pan ministr a pan zpravodaj jsem si velmi dobře vědom navrhovaného termínu a možnosti či nemožnosti dostát vlastně materiálem navrhovaného termínu vstoupení zákona v platnost.

Já jsem chtěl upozornit ale na něco jiného. Tady velmi silnou funkci nově získává okresní úřad. Vezmu si teď, aby tento paradox byl více vidět, byť vím, že pan ministr o termínu také sám pochybuje, jestli je to to správné, ale vezmu si ten paradox, že 1. 1. 2001 na okresní úřady bude převedena tato funkce v době, kdy vláda bude projednávat materiál, co s funkcemi okresních úřadů v nejbližších dvou letech. Nepřipadá nám to paradoxní? Mně to připadá velmi paradoxní a prosil bych vládu, aby zvážila, zda převádět kompetence na okresní úřady, když druhou částí svých úst říká, že okresní úřady bude rušit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP