(15.50 hodin)

(pokračuje Cisár)

V předcházejících desetiletích se tento boj stal často zdrojem politických manipulací, na jeho účastnících byla napáchána řada křivd a síla myšlenky celonárodního odporu byla zcela popřena. Právě proto je naším cílem odstranění některých chyb a tím jasné vyjádření toho, že tato země si umí vážit svých hrdinů, že umí ocenit odvahu těch, kdo pro ni riskovali, a sklonit se před památkou těch, kteří pro ni položili život.

Napravit minulé chyby dnes již zřejmě nelze. Máme však šanci tyto chyby pojmenovat a vyjádřit svoji vůli tyto chyby již nikdy neopakovat. Svým postojem však nedáváme signál pouze těm, kteří již za tuto zemi bojovali, ale i generaci, která přichází dnes. Svým postojem ukážeme dalším generacím, že naše země si umí vážit svých hrdinů.

Navrhovaný zákon navazuje na zákon č. 39/2000 Sb., který poskytuje jednorázovou peněžní částku příslušníkům zahraničních armád. Při jeho projednávání jsme se zavázali, že domácí odboj nebude opomenut. Dnes svůj slib plníme a žádáme vás o podporu. Předkládaný návrh je logickým doplněním přijatého zákona o poskytnutí jednorázové finanční částky účastníkům zahraničního odboje. Částky předpokládané v našem návrhu odpovídají částkám v zákoně č. 39 a společně tak tvoří jednotný celek.

Jsme si vědomi drobných nedostatků, které náš návrh obsahuje. Většina z nich je vcelku přesně popsána ve stanovisku vlády. Žádný z nich však neznamená nedostatek zásadní a neodstranitelný. Jsme připraveni na veškeré připomínky vlády reagovat formou pozměňovacích návrhů ve druhém čtení. Rád bych vládě za tyto připomínky poděkoval a zároveň bych rád vládu i ostatní přítomné ujistil, že odstranění chyb, jež vláda pojmenovala, nám nečiní žádný problém a můžeme tak tedy být zcela ve shodě.

První připomínka se týká posuzování invalidity oprávněných osob. Tuto připomínku lze řešit změnou v § 3 odst. 2 následujícím způsobem: "Oprávněné osoby podle ustanovení § 4 odst. 3 předloží rozhodnutí o přiznání invalidního důchodu nebo přídavku k důchodu podle zákona č. 164/1946 Sb., o péči o vojenské a válečné poškozence a oběti války a fašistické perzekuce, nebo o přiznání plného nebo částečného invalidního důchodu v důsledku odbojové činnosti."

Druhá připomínka se týká formulace "zemřel na následky utrpěného zranění či nemocí způsobených v době účasti v odboji". Řešením je změna formulace § 4 takto: "Pokud manžel v boji padl…" atd. A dále je uvažováno v souladu s výše uvedeným prokazováním invalidity.

Třetí připomínka se týká nejednotnosti pojmů, a za tuto chybu se omlouváme, nicméně její odstranění je čistě technickým problémem.

Čtvrtá připomínka se týká předpokládaného rušení České správy sociálního zabezpečení a vzniku tzv. sociální pojišťovny. Jsme přesvědčeni, že nečiníme chybu, vycházíme-li z platného právního stavu, a že pro státní správu by nemělo být problémem reagovat na případné legislativní změny učiněné v budoucnosti. Problém je tedy podle našeho názoru řešitelný změnou termínu účinnosti zákona.

Dámy a pánové, vážené kolegyně, vážení kolegové, rád bych vás požádal o podporu našeho předloženého návrhu. Jedná se o morální gesto vůči lidem, jakých by tato země potřebovala více. Prosím vás, nenechme si ujít příležitost ukázat, že nám na nich záleží. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Cisárovi a nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro první čtení paní poslankyně Miroslava Němcová.

 

Poslankyně Miroslava Němcová: Děkuji, vážená paní předsedající, za slovo. Vážený pane místopředsedo vlády, vážený pane ministře, milé kolegyně a kolegové, domnívám se, že k tomuto útlému návrhu zákona ze strany předkladatele bylo řečeno všechno podstatné. Předkladatelé se domnívají, že přijetí tohoto zákona je nutné zejména proto, aby zde byla odstraněna nerovnost mezi některými skupinami dosud odškodněných účastníků odboje během druhé světové války, a domnívají se, že zde existuje skupina, která žádným způsobem nebo obdobným způsobem, jakým tomu bylo u skupin ostatních, odškodněna nebyla. To je motivem, proč předložili tento návrh zákona.

Bylo již předkladatelem uvedeno negativní stanovisko vlády. Myslím, že v tuto chvíli je ode mne jako zpravodajky nutno sdělit vám, vážené kolegyně a kolegové, že se domnívám, že vláda postupovala velmi korektně a zodpovědně, bez jakéhokoliv zlého úmyslu ublížit lidem, na něž se má tento nový zákon vztáhnout. Domnívám se tedy, že některé z námitek vlády, týkající se jak legislativně technických záležitosti, tak i věcných, jsou oprávněné. Pan předkladatel zde uvedl, že ony legislativně technické - a v tom jsme zajedno - nebude problémem odstranit. Opravdu je to záležitost několika málo pozměňovacích návrhů.

Obtížnější už ale bude zformulovat některé výtky, které vláda uvádí, zejména pokud jde o následky utrpěného zranění či nemoci, a poté také uvažované transformace České správy sociálního zabezpečení, která má být tím, kdo bude tyto mimořádné příspěvky vyplácet.

Přesto se domnívám, že v danou chvíli nemůžeme udělat nic rozumnějšího než postoupit tento návrh zákona do druhého čtení, byť stanovisko vlády je negativní.

Je pozoruhodné to, že se poslanci sociální demokracie se svou vládou nedokázali domluvit na jednotném postupu, že nenašli společnou řeč a postavili sněmovnu před takovéto podivuhodné rozhodování. Domnívám se proto, že - a teď trošku budu mluvit proti sobě, ale budu mluvit hlavou i srdcem - poskytuji dodatečný čas jak vládě, tak předkladatelům k tomu, aby se zamysleli nad touto normou a aby během doby, která uplyne, než se tímto návrhem budeme zabývat ve druhém čtení, našli schůdnou cestu, jak vyslovené připomínky vyřešit a odstranit.

Tímto si tedy ještě jednou dovoluji požádat ctěnou sněmovnu o propuštění tohoto návrhu zákon do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Němcové a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Radim Turek.

 

Poslanec Radim Turek: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych i já vyslovil několik poznámek a faktů jako spoluautor a spolutvůrce tohoto zákona.

Skutečně jsme tady vlastně před rokem slíbili - já osobně tady před mikrofonem - že do roka se pokusíme předložit nový návrh, který by ocenil i další skupiny lidí, kteří se aktivně zapojili do odporu ve druhé světové válce.

Jeden zásadní poznatek je, že se nám vlastně nikdy, historicky nikdy nepodaří skutečně spravedlivě a absolutně ocenit a vyjádřit úctu všem těm, kteří bojovali proti německému fašismu, protože to vlastně není ani v našich lidských silách.

Druhou skutečností je, že vlastně i samotní ti účastníci si to uvědomují. Možná řada z vás dostala dopis, kde se rozhořčeně stavěli proti tomu, že nebyli spravedlivě oceněny třeba vdovy, nebo že nebyli oceněni např. ti, kdo se zapojili někde na frontách třeba jako partyzáni v zahraničí. Právě tento návrh má řešit i ty jugoslávské partyzány, kteří nebyli zahrnuti do toho prvního návrhu zákona. A stejně tak se otevírá řada dalších diskusí, protože přestože tento návrh zákona byl úzce připravován se Sdružením domácího odboje a s partyzány, nepodařilo se nám, jak už tady řekl spolupředkladatel i paní zpravodajka, některé věci zcela zohlednit v návrhu tohoto zákona.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP