(15.00 hodin)

(pokračuje Gross)

Tento návrh zákona byl projednán ve výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a dále se jím zabýval výbor pro evropskou integraci. Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, tak jak jsem již uvedl, předložil komplexní pozměňovací návrh a k němu bych chtěl říci jen několik drobných poznámek.

Za prvé platí to, že s tímto komplexním pozměňovacím návrhem souhlasím jménem předkladatele, protože původní text do značné míry zpřehledňuje a je to úprava, která myslím jde žádoucím směrem. Za druhé ale existují některé věci, které vidím jako sporné. Týká se to pouze dvou konkrétních ustanovení, která v tomto komplexním návrhu jsou.

Za prvé se to týká § 29 odst. 1, kde se vlastně možnost starosty vyhradit plochu pro vylepení volebních plakátů mění na povinnost. Domníváme se, že to především u malých obcí může být poměrně technicky nebo i finančně komplikovaná záležitost. Myslíme si, že původní úprava, tzn. ponechat možnost, je vhodnější, a to především z toho důvodu, že i ta původní varianta zachovává rovná práva všem subjektům. Prostě pokud ta možnost je, je dána všem, pokud ta možnost není, není dána nikomu. Tolik k tomuto ustanovení.

Druhá věc, kterou vidím jako problematickou, je ustanovení § 32 odst. 7, kde se původní znění "Volič může požádat ze závažných důvodů, aby mohl hlasovat mimo volební místnost, a to pouze na území volebního okrsku, pro který byla okrsková volební komise zřízena…" mění na to, že se jedná o tento text: "na území volebního obvodu, ve kterém byla okrsková volební komise zřízena". My vidíme toto navrhované řešení z hlediska organizačně technického zajištění voleb jako skutečně velice složité, ba skoro přímo neschůdné. Nelze totiž přitom vidět pouze nějaké menší obce, kde se dá s přenosnou urnou dojít takřka přes ulici k tomu, aby volební akt byl vykonán, ale je zapotřebí vidět i to, že volebním obvodem může být celá obec. Jsem přesvědčen, že pro řadu okrskových volebních komisí by to byla situace velice těžce zvládnutelná, např. na území hl. m. Prahy nebo i v některých jiných městech. Musíme si uvědomit, že to má i ten aspekt, že v případě, že někomu striktně řečeno dáme povinnost toto vykonat, z technických důvodů se to nepodaří a pak bude volič, který bude podávat stížnost, že mu jeho právo, které mu je striktně přiřknuto, nebylo umožněno vykonat, a můžeme se potom dostávat do dost složitých situací před soudem. Myslím, že nikdo z nás nestojí o to, abychom nějak destabilizovali situaci třeba v čerstvě zvolených zastupitelstvech obcí. Proto bych skutečně na toto ustanovení upozornil, že v něm vidíme poměrně velký problém, a já již vím, že v podrobné rozpravě zazní jeden pozměňovací návrh, který by myslím mohl vyjít vstříc.

Na závěr bych snad řekl pouze to, že současný právní stav je asi pro každého z nás velice složitý a nepřijatelný, protože v tuto chvíli nemůžeme vyhlásit nové volby do zastupitelstev v obcích, a i z tohoto důvodu bych byl velice rád, kdybychom dnes dokázali druhé čtení ukončit tak, abychom v horizontu několika málo dní se mohli věnovat třetímu čtení a aby Poslanecká sněmovna mohla schválit volební zákon do zastupitelstev obcí v podobě, kterou postoupíme Senátu a která bude moci být schválena a legislativní proces ukončen.

Děkuji za pozornost a končím své úvodní slovo.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Vládní návrh jsme přikázali v prvém čtení k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Návrh iniciativně projednal i výbor pro evropskou integraci. Prosím pana poslance Beneše, aby uvedl první usnesení výboru rozdané jako tisk 284/1.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Vážený pane předsedo, členové vlády, dámy a pánové, pan ministr ve svém obsáhlém úvodním slově myslím dostatečně popsal materii, kterou vláda předložila. Jestli dovolíte, soustředil bych se nikoli na sněmovní tisk 584/1, ale 584/3, který jste dostali v pátek odpoledne na lavice a který v podstatě reaguje na to, co tady říkal pan ministr vnitra.

Stalo se zvykem, že náš výbor v rámci tzv. reformy veřejné správy předkládal komplexní pozměňovací návrh, a nejinak je tomu i v tomto případě. V tomto případě při konstrukci tohoto komplexního pozměňovacího návrhu jsme vycházeli ze zákona o volbách do krajů, kdy jsme chtěli, aby bylo minimum rozdílností mezi jednotlivými volbami. Myslím, že v rámci možností se to - mimochodem i díky vstřícnému přístupu Ministerstva vnitra - podařilo. Byl bych rád, abychom vždycky, když budeme prosazovat některé věci, abychom si uvědomili, zda ve volbách do krajů nebo ve volbách do Parlamentu už nebyla přijata taková úprava, která by šla proti námi navrhovanému znění.

Nyní dovolte, abych se soustředil na myslím z hlediska obsahového zásadní rozdíl mezi vládním návrhem a návrhem výboru. Jestli si vzpomínáte na obecnou rozpravu v prvém čtení, tak bylo velmi diskutovaným problémem zavedení povinných volebních obvodů v obcích, ve kterých má zastupitelstvo více než 15 členů, resp. 16 a víc. Tento návrh byl vyňat z vládní materie a nyní upozorňuji, že tuším v § 44 je návrh na zavedení pětiprocentní uzavírací klauzule, klauzule známé z voleb do Parlamentu, ještě do tohoto shromáždění.

Vážený pane předsedo, dovolte, abych tímto své úvodní vystoupení skončil. Některé sporné věci, které zmiňoval pan ministr a které mám i já k tomuto materiálu, pak předložím v podrobné rozpravě v podobě pozměňovacích návrhů. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Táži se pana poslance Jalůvky, zda chce vystoupit - nevidím ho zde - se stanoviskem výboru pro evropskou integraci. Ani jeho šéf pan Zvěřina mě neposlouchá.

Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Radko Martínek.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, tak jak již moji předřečníci tady řekli, tímto návrhem zákona se vlastně uzavírá celý komplex volebních zákonů této republiky, tak jak byl v poslední době projednáván Poslaneckou sněmovnou. Chtěl bych hned na začátku říci, že i úpravy, které probíhaly v našem výboru, směřovaly k jedinému, a to závěrečnému cíli, ke kterému by celý tento komplex měl v budoucnu směřovat. To budoucno vidím po roce 2002, po proběhnutí příštích komunálních voleb. A sice domnívám se v souladu se záměry Ministerstva vnitra, že po tomto období, až projdou v praxi všechny nové volební kodexy, by měl vzniknout tzv. velký volební kodex, který v obecných částech vytvoří jednotnou volební strukturu a potom se v jednotlivostech bude zabývat jednotlivými typy voleb, ale měl by to být materiál, který by byl jasný a přehledný, tak aby se v něm volič mohl velmi detailně orientovat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP