(11.50 hodin)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Dobře. Pane zpravodaji, rozumím tomu tak, že navrhujete na základě jednání zemědělského výboru usnesení, že Poslanecká sněmovna Zprávu o stavu zemědělství České republiky za rok 1999 bere na vědomí. Děkuji.

Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Končím podrobnou rozpravu.

Pan ministr si přeje krátce reagovat. Prosím, pane ministře.

 

Ministr zemědělství ČR Jan Fencl: Paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, chci být stručný, protože cítím, že je sněmovna v časovém tlaku. Nicméně musím zareagovat na některé záležitosti, protože jsem k tomu byl přímo vyzván.

Za prvé děkuji za všechny vaše názory, pečlivě jsem je poslouchal a určitě o nich budu uvažovat a také vám mohu sdělit, že některé názory mě ujistily o tom, že naše agrární politika je politikou správnou.

Za druhé. Pokud vás zajímá zpráva o vodě, lese a myslivosti, mohu ji dát k dispozici už v letošním roce, v příštím roce tak učiníme a nabídneme vám ji současně se zelenou zprávou.

Otázka přepracování už není aktuální, nicméně kdyby byla, musel bych konstatovat, že není co přepracovávat, protože tato zpráva je prostá faktografie, a kdybychom ji chtěli přepracovat, museli bychom přepracovat už bohužel historii roku 1999 a to jistě uznáte, že by nebylo smysluplné.

K regulacím mléka v loňském roce. Je to velmi prosté. Meziročně výrazně narostla užitkovost, což je žádoucí, protože to zvýšilo konkurenceschopnost českého zemědělství, a zdroje, které byly k dispozici prostě nestačily na podporu exportu, protože export produktů z mléka na celém světě se pohybuje ve výprodejních cenách, které vznikají masivními dotacemi na straně exportu u všech producentů. V okamžiku, kdy chyběly peníze, nebylo nic jiného možné, než hledat určité změny v systému regulace trhu mléka, a to byly změny, které byly zmíněny panem poslancem Němcem. Já jsem přesvědčen, a pokud o to budete stát, mohu vám zdokladovat, že všechna řešení, která Státní fond tržní regulace v loňském roce přijal, byla řešení špatná. Nicméně ta, která přijal, byla nejméně špatná. Na tom nelze nic změnit, na tom nelze nic vysledovat, tak se vyvíjela situace v loňském roce.

Náznak "Jihočeské mlékárny jako korektní podnikatel" není fér, protože NKÚ zjistil, že se jedná o nekorektního podnikatele, který porušoval zásady a inkasoval státní podpory. Státní fond tržní regulace ani já jako ministr zemědělství nemám možnost učinit nic jiného než vyvodit z toho potřebné důsledky. Důsledky jsme modelovali v nejméně tvrdých dopadech a doufáme, že námi navrhovaná řešení překonají zatvrzelost toho, kdo porušil zákon, to znamená Jihočeských mlékáren, a že z tohoto problému najdeme východisko, východisko, které neohrozí sektor produkce mléka z pohledu této mlékárny, která skutečně zpracovává téměř třetinu produkce.

Co se týká obchodu s obilím, jenom dvě poznámky. Ano, v loňském roce jsme omezili intervenci na trhu objemem 500 tisíc tun a tato skutečnost měla některé důsledky, které byly naznačeny. V letošním roce jsme zajistili prostředky a otevřeli jsme možnost intervence v celém rozsahu, nicméně situace se vyvinula tak, jak se vyvinula. Obilí se neurodilo, resp. neurodilo se v odpovídající kvalitě, takže toto rozhodnutí nemělo smysl.

Nepřečerpali jsme prostředky v roce 1998, spláceli jsme staré dluhy. V roce 1999 jsme učinili to, co jsme považovali za dobré. Velmi oceňuji, že pan poslanec Kučera oceňuje naši agrární politiku, která směřuje ke sdružování zemědělců, k jejich kooperativnosti, a oceňuje funkci a působnost družstva Agropork. Ano, ono sehrálo pozitivní roli. Možná to mělo být výrazněji zaznamenáno v zelené zprávě, nicméně také připomínám vepřovou válku, kterou jsme jednoznačně v loňském roce vyhráli.

Ještě musím říci jednu větu. Právnické a fyzické osoby, to je problém, který já nehodlám pěstovat. Všechny informace, které jsou o ekonomice právnických a fyzických osob v tomto materiálu a které chci, aby byly i v dalším materiálu, musí být informace objektivní a každý nechť si s nimi učiní jakékoliv další závěry. Jen upozorňuji, že jednotná metodika je velmi obtížná, protože především skupina individuálních rolníků pracuje s jednoduchým účetnictvím, zbytek s podvojným, a to je problém, který se musí v metodice překonat.

Už opravdu končím. Děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Prosím pana zpravodaje, aby se ujal své role.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji. Paní předsedající, v rozpravě vystoupilo pět poslanců, pokud jsem dobře zaznamenal, a padly dva návrhy, návrh zemědělského výboru na vzetí zprávy na vědomí a návrh doprovodného usnesení pana kolegy Kučery, jestli rozumím dobře návrhu jako doprovodného usnesení, to znamená, o tom budeme hlasovat až poté, co zpráva bude vzata na vědomí.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ano. Je tomu tak.

 

Nejprve rozhodneme v hlasování pořadové číslo 267 o návrhu o vzetí zprávy na vědomí.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 267. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 267 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 173 vyslovilo 97 a 51 bylo proti.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu usnesení, tak jak jej předložil pan poslanec Miloslav Kučera ml.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 268. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 268 tento návrh nebyl přijat, když se pro něj z přítomných 174 vyslovilo 72 a 74 bylo proti. Konstatuji, že s tímto návrhem usnesení nebyl vysloven souhlas.

 

Konstatuji, že tato zpráva byla vzata na vědomí. Tím jsme ukončili projednávání tohoto bodu.

 

Dalším bodem je

 

70.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony,
/sněmovní tisk 615/ - třetí čtení

 

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík a zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Martin Kocourek. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 615/3.

Otevírám rozpravu ve třetím čtení a ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Hlásí se pan poslanec Ransdorf. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miloslav Ransdorf: Dámy a pánové, svůj návrh na zamítnutí předkládaného textu bych chtěl zdůvodnit následujícím vystoupením.

Opět na schůzi této sněmovny stojíme před daňovou problematikou. Předložený návrh je plně v intencích připravované vládní koncepce vývoje naší daňové soustavy v horizontu několika let. V podstatě tyto návrhy sledují pouze změny dílčích parametrů či drobné úpravy spíše administrativního rázu. Nejde tedy podle mého názoru o věcné systémové změny v daňové soustavě.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP