(16.20 hodin)

(pokračuje Mandík)

Vážené dámy a pánové, zvažte, zda to nejsou pro vás dostatečné důvody, abyste podpořili zamítnutí zákona. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Mandíkovi a táži se, zda se ještě někdo další hlásí do rozpravy. Pokud tomu tak není, rozpravu končím.

Nevím, jestli pan ministr chce ještě promluvit za navrhovatele. - Ano. Prosím, pane ministře.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, všechny ty věci, které zazněly tady, jsem se snažil vysvětlit v Senátu.

Chtěl bych třeba upozornit na to, že příslušná směrnice Evropského parlamentu a Rady jednoznačně říká, že stát "omezuje", "požaduje", "reguluje", "přijímá opatření" apod. Evropská unie to vyžaduje a nesvěřuje to operátorovi trhu. Já jsem se výslovně snažil to v Senátu vysvětlit, citoval jsem přímo z evropských směrnic všechny pasáže, které byly v energetickém zákonu napadány, ale výsledek byl stejně takový, jaký byl.

Bylo zde uvedeno, že bylo tisíc nebo dokonce přes tisíc pozměňovacích návrhů. To je jistě pravda. Těch tisíc nebo přes tisíc pozměňovacích návrhů bylo staženo zhruba do tří set pozměňovacích návrhů z toho titulu, že na našem ministerstvu byl zpracován počítačový program, protože jinak to ani nešlo, který vytřídil podané pozměňovací návrhy. Zjistilo se, že desítky těchto pozměňovacích návrhů byly naprosto shodné, byť byly předneseny nebo předány různými předkladateli, mnohdy dokonce se vyskytovaly se stejnými chybami v interpunkci, popřípadě s jinými chybami.

Těch tři sta pozměňovacích návrhů, které měly charakter skutečně zkvalitňující a vedly ke zkvalitnění předneseného návrhu, bylo toho druhu, že jejich začlenění znamenalo, že byl vytvořen skutečně velice kvalitní energetický zákon.

K tomu, co tu bylo řečeno o právech a nárocích souvisejících s odstraňováním či oklešťováním stromových či jiných porostů, musím říci, že v návrhu schváleném Poslaneckou sněmovnou je vyjádřeno velice korektně, a bylo to mnohokrát konstatováno, pokud jde o vztah mezi právy a povinnostmi vlastníků na straně jedné a provozovatelů energetických soustav na straně druhé.

Příprava technického zázemí energetického trhu, to je regulačního rámce, nových instrukcí a další infrastruktury, to jsou věci, které jsou Ministerstvem průmyslu a obchodu připraveny tak, aby v okamžiku nabytí účinnosti zákona jejich základní struktury začaly pracovat.

Mohl bych takto pokračovat dál, ale mrzí mě, že tu nezaznělo to, co zaznělo v Senátě, zda se nejedná někdy o konflikt zájmů.

Dovoluji si požádat ještě jednou vážené paní poslankyně a vážené pány poslance, aby se ještě jednou nad touto velice složitou normou zamysleli a podpořili její přijetí, protože se domnívám, že těžko se může vytvořit bez ověření v praxi kvalitnější a účinnější norma.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi.

Vážení kolegové, nyní přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 3 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy 101 poslanců. Prosil bych tedy, aby se pánové posadili, abych mohl dát hlasovat.

Přednesu návrh usnesení:

"Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, tzv. energetický zákon, podle sněmovního tisku 535/6."

 

Zahájil jsem hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 29 z přítomných 195 poslanců 136 bylo pro a 26 proti. Návrh byl přijat a já děkuji panu senátorovi. Přes jeho heroický boj to dopadlo jinak, než by si byl přál. Děkuji také panu ministru průmyslu a obchodu.

 

Dostáváme se tak k bodu

 

5.
Návrh ústavního zákona o referendu
/sněmovní tisk 171/5/ - vrácený Senátem

 

Senátem vrácený, s tím, že Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 171/6.

Vítám mezi námi pana senátora Žantovského a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil poslanec Pavel Svoboda.

 

Poslanec Pavel Svoboda: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, byl jsem přítomen projednávání tohoto zákona jak ve všech senátních výborech, tak i na plénu, a musím konstatovat to, co jsem konstatoval i v Senátě: senátní verze tohoto zákona je nejlepší verzí zákona o referendu, která kdy prošla touto sněmovnou - pokud si alespoň pamatuji - a myslím, že se nejvíce blíží verzi, se kterou jsem já původně přišel do sněmovny.

Proto navrhuji nebo doporučuji, aby sněmovna návrh zákona v senátní verzi podpořila.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego.

Podle prezidiálky nyní bych měl položit otázku zpravodajům výborů - ústavně právního panu Zdeňku Koudelkovi a poté panu Josefu Krejčímu z výboru pro evropskou integraci -, zda se chtějí vyjádřit k pozměňovacím návrhům Senátu. Z mimických výrazů vidím, že nikoli.

Otevírám proto rozpravu. Úvodem k ní chci připomenout, že při projednávání návrhu zákona nejsou přípustné pozměňovací návrhy. V rozpravě jako první vystoupí pan senátor Michael Žantovský. Prosím, pane senátore, máte slovo.

 

Senátor Michael Žantovský: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, neodvažoval bych se dotýkat inteligence tohoto ctihodného shromáždění tím, že bych podrobně vysvětloval smysl pozměňovacích návrhů Senátu k ústavnímu návrhu o referendu, respektive k jeho návrhům. Proto jenom krátce.

Při projednávání návrhů ústavního zákona o referendu jsme se snažili striktně přidržet základních principů našeho demokratického státu, jak jsou zakotveny v Ústavě České republiky. Podle článku 2 odst. 1 je lid zdrojem veškeré státní moci, vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP