(9.50 hodin)

(pokračuje Palas)

Tato skutečnost nepochybně povede k tomu, že některé oblasti resortu zemědělství budou fungovat velice obtížně, a především Podpůrný a garanční lesnický fond.

Proto navrhuji: Kapitola 329 - Ministerstvo zemědělství - v části Souhrnné ukazatele u ukazatele "výdaje celkem" se uvedená částka 13 miliard 906 milionů 360 tisíc zvyšuje o částku 500 milionů, a to na částku 14 miliard 406 milionů 360, a to, jak jsem již předeslal, jako dotace Podpůrného a garančního rolnického fondu. Navrhuji, aby toto celkové navýšení částky ukazatelů kapitoly 329 - Ministerstvo zemědělství bylo uhrazeno převodem z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Slova se ujme pan poslanec Jiří Papež, připraví se pan poslanec Jaroslav Plachý.

Promiňte, ještě technicky paní místopředsedkyně Petra Buzková.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Omlouvám se, jen technické sdělení. Na upozornění pana zpravodaje sděluji, že v mém návrhu se nejednalo o položku 72, ale 76.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Ano, já jsem si to také zaznamenal, paní místopředsedkyně.

Nyní pan kolega Papež, připraví se pan kolega Plachý.

 

Poslanec Jiří Papež: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych přednesl jeden svůj pozměňovací návrh k návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2001.

Navrhuji v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj zvýšit částku 320 milionů korun na rok 2001 u programu 317 710 - Obnova venkova o 200 milionů korun, tedy na částku 520 milionů korun.

Zároveň navrhuji snížit v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj položku Běžné výdaje, ukazatel "ostatní neinvestiční nákupy a související výdaje", z částky 712 milionů 316 tisíc o 200 milionů, na částku 512 milionů 316 tisíc korun.

Dovolte mi krátké zdůvodnění mého pozměňovacího návrhu. Program obnovy venkova je jedním z nejúspěšnějších a také nejpřehlednějších vládních programů, jehož účinnost na venkově je veliká. Poslanecká sněmovna každoročně zvyšuje vládou navrhovanou částku na tento program nesystémovým řešením, tj. přesunem významné částky z rozpočtu Pozemkového fondu. Snažil jsem se tímto svým pozměňovacím návrhem nalézt řešení systémové, které by mělo být základem i pro příští léta. Mým pozměňovacím návrhem se konečná částka určená pro Program obnovy venkova dostává na výši, kterou tento program disponoval v roce minulém i v roce letošním.

Prostředky jsem se pokusil nalézt přímo v příslušné kapitole, a to konkrétně u ukazatele, kde byl plánovaný meziroční nárůst výdajů o 102,5 %, tj. na konečných 202,5 %. Mým pozměňovacím návrhem zůstává zachován nárůst příslušných výdajů, avšak pouze o 46 %, to je na konečných 146 %. Myslím si, že takový nepatrný zásah nemůže výrazným způsobem ovlivnit běžný chod ministerstva ani konkrétní ukazatel "ostatní neinvestiční nákupy".

Vážené kolegyně poslankyně, vážení kolegové poslanci, děkuji vám za podporu mého pozměňovacího návrhu.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Slova se ujme pan poslanec Jaroslav Plachý a připraví se pan Miroslav Kalousek.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, navrhuji v kapitole VPS, v programu 398 090, vytvořit novou položku - Rezerva na rekonstrukci Léčebny pro dlouhodobě nemocné, Malý Val, 1553 Kroměříž, ve výši 5 milionů korun. O tuto částku navrhuji snížit vládní rozpočtovou rezervu.

Dámy a pánové, dovolte mi krátké zdůvodnění. V loňském roce usnesením Poslanecké sněmovny bylo uvolněno na tuto akci 5 milionů korun. S přispěním obcí byla započata rekonstrukce této léčebny. K dnešnímu dni činí příspěvek obcí a okresu Kroměříž 20 milionů korun. Pro příští rok je třeba dalších 10 milionů korun, aby celá rekonstrukce byla dokončena. Úspornými opatřeními byl původní rozpočet 50 milionů stlačen na pouhých 35 milionů korun. Obce jsou ochotné i pro příští rok přispět, ale jejich možnosti budou již značně omezené, a proto se jeví jako nezbytné znovu požádat o příspěvek 5 milionů korun ze státního rozpočtu. Bude-li ochota zde, v Poslanecké sněmovně, jistě to bude i pro obce pobídka k jejich další účasti na dofinancování oprav tak, aby léčebna mohla opět sloužit pacientům celého okresu.

Upozorňuji, že toto zařízení prošlo výběrovým řízením na lůžka následné péče a má smlouvu se zdravotními pojišťovnami. Jeho rekonstrukce byla doporučena Ministerstvem zdravotnictví.

Dámy a pánové, děkuji za vaše pochopení a prosím o podporu tohoto návrhu.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji pane poslanče. Slova se ujme pan poslanec Kalousek, připraví se Jiří Patočka.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení členové vlády, dámy a pánové. Vláda pro tento návrh státního rozpočtu definuje celkem tři rozpočtové priority. Je to vzdělání, jsou to výdaje související se vstupem České republiky do Evropské unie a je to nezaměstnanost. Jsou to podle mého názoru rozpočtové priority akceptovatelné a podporyhodné. Prosím však o zamyšlení, zda vždy ve všech případech, ve všech položkách mají výdaje na jednotlivých titulech skutečnou věcnou souvislost s těmito deklarovanými prioritami, popř. zda jsou skutečně tím nejefektivnějším způsobem, jak tyto věcné priority naplnit. Dovolíte-li mi parafrázi: prosím o zamyšlení, zda by nestálo za to zvážit, zda správné nálepky v řadě případů nepřelepit na mnohem lepší lahve, než na kterých jsou v návrhu státního rozpočtu nalepeny.

Uvedu příklad. Hospodářský výbor navrhl ve svém usnesení k návrhu o státním rozpočtu posílit o jednu miliardu korun položku dopravní obslužnosti v železniční dopravě na úkor položky Ministerstva práce a sociálních věcí - aktivní politika zaměstnanosti. Hospodářský výbor vycházel z velmi racionální úvahy, že aktivní politika zaměstnanosti prováděná mechanismy přes úřady práce, podpory na tvorbu jednotlivých pracovních míst je poměrně správným fiskálním nástrojem vlády v období recese, v období minimálních investičních aktivit, kdy vláda tohoto nástroje používá jako řešení důsledků v lokálně nejpalčivějších oblastech. V období jiné fáze ekonomického cyklu, v období křehkého růstu a investičních aktivit se nám zdá mnohem efektivnějším nástrojem boje s nezaměstnaností, chcete-li aktivní politiky zaměstnanosti, vytvořit prostředí pro větší mobilitu pracovních sil.

Státní rozpočet na jedné straně vynakládá poměrně významné prostředky na investiční pobídky, na budování průmyslových zón. Tato politika zřetelně nese své výsledky. Na druhé straně se mu nedostává sil, aby vytvořil prostředí, kdy si lidé za touto prací do těchto přirozených vznikajících center mohou dojet.

Prosím o zamyšlení, zda s posunem vývoje hospodářské situace v České republice by nemělo dojít také k posunu priorit od politiky, která řeší důsledky, k politice, která řeší příčiny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP