(11.30 hodin)

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Lachnit: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, chci se vyjádřit k návrhu, který tady byl přednesen panem poslancem Papežem, a to byl přesun 200 mil. Kč v rámci kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj, který navrhoval v rámci ostatních neinvestičních nákupů a souvisejících výdajů. Já jsem si nechal pro jistotu ještě přinést celý rozpočet kapitoly, abych přesně věděl, o co jde. Jde o to, že na této položce jsou v podstatě peníze, které jsou určeny na kofinancování programů spolufinancovaných Evropskou unií v rámci předvstupních fondů. Takový přesun situaci vůbec neřeší. Já se naopak domnívám, že tam, kde dostáváme peníze odjinud, bychom měli přednostně spolufinancovat sami, a chtěl bych vás požádat, abyste to velmi zvážili, než pro tento návrh zvednete ruku.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Je jen smůla, že vás pan poslanec Papež zřejmě neslyší, protože není ve sněmovně. Pan ministr financí Pavel Mertlík.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jen krátce bych rád reagoval na slova pana poslance Kořistky o nekorektním chování úředníků Ministerstva financí. Pokud nekorektnost měla spočívat v prohlášení či v písemném materiálu, který praví, že prostředky na výstavbu dálnic jsou rozpočtovány ve fondu dopravní infrastruktury, nezbývá mi než konstatovat, že je to pravda, protože výstavba dálnice je bezesporu něco jiného než vykupování a scelování pozemků.

Nicméně protože ten materiál nemám k dispozici, je těžké meritorně reagovat. Ujišťuji vás prostřednictvím předsedajícího, pane poslanče, že tak učiním do pátku, kdy předpokládám, že by se mohl projednávat rozpočet ve třetím čtení. Pokud se ukáže pochybení na straně úředníků, budou příslušným způsobem potrestáni, pokud se ukáže pochybení na straně vaší, budu žádat vaši kategorickou omluvu.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. Slova se ujme pan poslanec Hojdar, připraví se paní poslankyně Šojdrová.

 

Poslanec Josef Hojdar: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mám tady pouze upřesnění formulační části bodu č. 229 usnesení rozpočtového výboru, sněmovní tisk 731/2. Je to v návaznosti na vystoupení předsedy rozpočtového výboru. Tento bud bude znít následovně: Kapitola VPS převést na položku 3981104041 Nemocnice Most - rekonstrukce centrálních operačních sálů částku 15 mil. Kč a zvýšit tím celkovou částku na 25 mil. Kč. Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Hovořit bude paní poslankyně Šojdrová, připraví se pan poslanec Karel Vymětal.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych vystoupila se dvěma pozměňujícími návrhy, které se týkají školství.

První návrh se bude týkat pouze kapitoly Ministerstva školství 333 a půjde o návrh přesunu finančních prostředků uvnitř této kapitoly. Navrhuji navýšit běžné výdaje regionálního školství o 400 mil. Kč. V kapitolním sešitě se tato částka promítne do položky provozní výdaje 1 487 666 000 Kč o navýšení na částku 1 887 666 000 Kč. Zdroj k tomuto navýšení nacházím právě ve vlastní kapitole Ministerstva školství, v položce 13 přílohy č. 1 státní informační politika. Navrhuji snížit tuto položku z celkové výše 1 840 800 000 Kč o 400 mil. Kč na výši 1 440 800 000 Kč.

Dovolte mi, abych tento návrh stručně zdůvodnila. Prohloubení deficitu provozních výdajů pokračuje i v rozpočtu na rok 2001. Ostatně samotný materiál Ministerstva školství tento deficit jasně přiznává. Na rok 2000 představuje rozpočet pokrytí pouze 80 % potřeb provozu regionálního školství, což znamená, že v letošním roce chybí v regionálním školství 1,6 mld. Kč. Na rok 2001 výdaje na provoz regionálního školství stagnují a deficit se prohlubuje. Ze samotného materiálu kapitoly 33 cituji: "Problémem návrhu rozpočtu na rok 2001 je stagnace v oblasti ostatních neinvestičních výdajů a zajištění nezbytných potřeb pro školy zřizované státem a od roku 2001 kraji."

Vážené dámy a pánové, jestliže se tedy jedná o 0% nárůst provozních výdajů, znamená to prohlubování tohoto deficitu. 400 mil. Kč samozřejmě není dostatečným zvýšením, ale znamená 9% nárůst proti původnímu návrhu vlády, a tedy znamená zastavení onoho propadu v provozních výdajích.

Za druhé bych chtěla zdůvodnit, proč tuto položku navrhuji zvýšit právě z prostředků státní informační politiky ve vzdělávání. Rozhodně tím nechci poškodit myšlenku posílení informatiky v našem školství. Podporuji naopak záměr koncepce státní informační politiky ve vzdělávání, která má svůj harmonogram časový i věcný a jejímž cílem je informační gramotnost žáků i občanů s výhledem do pěti let. Jaká je ale konkrétní připravenost tohoto ambiciózního programu? Dovolím si citovat z jediného dostupného materiálu Ministerstva školství, který byl našemu školskému výboru dán k dispozici. Jaká je tedy připravenost? V současné době neexistuje úplný přehled o stavu počítačové sítě ve školách. Proto je jedním z primárních cílů koordinačního centra zajistit dopracování metodiky a zajistit samotný sběr kvalitních a dostatečně podrobných relevantních informací. Hlavním dostupným souhrnným materiálem je průzkum SITES. Tyto údaje však neposkytují všechny potřebné informace a jsou pouze statistické povahy.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, na takto nedostatečně připravenou realizaci dáváme Ministerstvu školství 1,8 mld. Kč. Dovoluji si vám navrhnout, abychom tuto položku snížili o 400 mil. Kč a dali ji na provoz, a to na provoz i počítačové sítě. Obávám se totiž, abych nebyla označena za nepřítele informatiky či internetu. Je to přesně naopak. Aby bylo kde počítače instalovat, aby bylo z čeho tuto síť včetně internetu provozovat, navrhuji přesunutí těchto 400 mil. Kč do provozu regionálních škol. Považuji tyto peníze takto za efektivněji využitelné. I po tomto snížení zůstane na podporu ICT 1,4 mld. Kč.

I tak, vážené kolegyně a kolegové - obracím se nyní zejména na poslance školského výboru -, myslím, že budeme mít co dělat, abychom uhlídali efektivní využití této 1,4 mld. Kč. Prosím tedy, abyste zvážili podporu tomuto návrhu. Zejména varuji před důsledky v případě nezajištění provozních prostředků pro regionální školství.

Dovolte mi, abych nyní obrátila vaši pozornost na můj druhý návrh. Je to návrh, který se pokouší řešit stejný problém, se kterým zde již vystoupil kolega Martínek, to je státní příspěvek obcím na jednoho žáka. Chápu, že poslanec vládní strany má větší důvěru k vládě a spokojil by se usnesením, kterým doporučujeme vládě řešit zvýšení tohoto státního příspěvku rozpočtovým opatřením, nicméně já se přiznám, že bych byla daleko klidnější, kdyby tato změna byla promítnuta již do zákona o státním rozpočtu, a proto si dovolím vám předložit konkrétní návrh. Je to návrh přímo k tisku 731. V § 1 odst. 6 se navrhuje zaměnit částku 15 616 549 000 Kč částkou 16 074 849 000 Kč. Ustanovení bude znít takto: Ve státním rozpočtu jsou obsaženy finanční vztahy k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých okresech, a to dotacemi a transfery v celkové výši 16 074 849 000 Kč, uvedenými v příloze č. 6.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP