(14.20 hodin)

Poslanec Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, já bych chtěl reagovat na některé přednesené návrhy, obzvláště na ten poslední, kdy poslanci z těch poslaneckých klubů, které už několik měsíců prohlašují, že tento návrh zákona o státním rozpočtu nepodpoří, tady rozhazují stamiliony, miliardy, přeřazují, přeskupují apod. Já bych považoval za velmi poctivé, kdyby každý poslanec, který předkládá takovýto pozměňovací návrh - v podstatě jakýkoli pozměňovací návrh - poctivě před kamerou, na mikrofon prohlásil, zda v případě, když jeho návrh bude přijat, je také ochoten podpořit státní rozpočet jako celek. Protože jinak celé to extempore, které tady je, obzvláště ze strany poslanců těch politických klubů, které odmítají podpořit tento státní rozpočet, považuji za velké divadlo pro občany tohoto státu. Myslím si, že je to velmi nepoctivé.

Jestliže odmítáte, vážení kolegové a kolegyně, nést zodpovědnost za tento státní rozpočet, pak nepodávejte ani pozměňovací návrhy, za které se nejste schopni postavit v rámci celého státního rozpočtu. Považuji to za velmi podlé a za velmi nedůstojné této Poslanecké sněmovny. (Potlesk v části sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má pan poslanec Jiří Havlíček, s faktickou poznámkou pan poslanec Kováčik.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji, paní předsedající. Já bych chtěl reagovat na to, co tady přednesl předseda poslaneckého klubu sociální demokracie. Ono je to trochu podivné, co tady řekl. Protože kdyby se mi návrh státního rozpočtu líbil natolik, že bych ho chtěl podpořit, tak bych přece k němu ani nepředkládal žádné pozměňovací návrhy. Čili vyčítat někomu, že předkládá pozměňovací návrhy proto, že se mi původně předložený návrh nelíbí, je naprosto, ale naprosto liché. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má poslanec Jiří Havlíček, připraví se pan poslanec Vojtěch Filip.

 

Poslanec Jiří Havlíček: Vážená paní předsedající, členové vlády, dámy a pánové, já nebudu reagovat na tu přestřelku, která tady byla, ale v rámci výkonu svého poslaneckého mandátu přednesu svůj pozměňovací návrh ke státnímu rozpočtu na rok 2001. Než tak učiním, řeknu jenom úvodem, proč předkládám tento pozměňovací návrh. Je to z toho důvodu, že místní zastupitelstvo v obci, ve které bydlím, není schopno zajistit prostředky na opravu školy, protože se v rámci okresu nedostaly prostředky, nesehnaly se a na příští rok okresní úřady již další dotace neposkytují.

Jenom pro úvod - škola v Krucemburku je z padesátých let a do dnešního dne se zde prováděly pouze běžné opravy a údržba. Školu navštěvuje cca 300 žáků a na dobu, kdy byla postavena, byla moderní budovou, ale za uplynulých 50 let se zde žádná generální oprava nerealizovala. Za posledních deset let obec ze svého rozpočtu financovala kompletní výměnu oken, lavic a dalšího vybavení tříd, ale rozpočet obce neumožňuje financovat výměnu střešní krytiny, do tříd v horních patrech zatéká, a opravu vnější omítky, včetně zateplení objektu.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás požádat o podporu tohoto návrhu, aby žáci základní školy v příštím roce nemuseli místo vyučování rozmisťovat po třídách nádoby k zachycení kapající vody a věnovali se tomu, čemu mají, a tím je výuka.

Můj pozměňovací návrh zní: V kapitole 398 Všeobecná pokladní správa snížit vládní rozpočtovou rezervu o 5 mil. Kč a navýšit v kapitole Všeobecná pokladní správa program 398 210 Výstavba a technická obnova školských zařízení v působnosti okresních úřadů a obcí o položku "Základní škola Krucemburk, rekonstrukce střechy a obvodového pláště", částka 5 mil. Kč.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Vojtěch Filip, připraví se pan poslanec Zdeněk Škromach.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Dobrý den. Paní předsedající, vážení členové vlády, paní a pánové, dovolím si přednést celkem tři pozměňovací návrhy k zákonu o státním rozpočtu, a to jak k samotnému návrhu zákona, jak jej vláda předložila, tak i k usnesení rozpočtového výboru.

Pokusím se nejdříve přednést nejsložitější a nejkomplikovanější návrh. Jedná se o systémovou dotaci Ministerstva zdravotnictví, která by směřovala ve prospěch Fakultní Thomayerovy nemocnice s poliklinikou v Praze 4, a to ve výši - to je první alternativa - 87 milionů 650 tisíc Kč. Jde o návrh realizace rekonstrukce investiční akce, která byla zahájena v letošním roce, celková stavební část dosahovala výše 123 mil. Kč, a to jak z prostředků samotné nemocnice, tak z prostředků státního rozpočtu a z prostředků úvěrových, které si nemocnice vzala. Při nedodržení této koncepce v podstatě nastane to, že v Thomayerově nemocnici bude stavební část dokončena, ale sály zůstanou prázdné při nezajištění potřebné technologie.

Dovolím si při této příležitosti upozornit, že i výbor pro sociální věci a zdravotnictví obdržel doprovodnou tabulku k tomuto návrhu a že Fakultní Thomayerova nemocnice má ve srovnání s ostatními fakultními nemocnicemi, ať už v Praze, v Plzni, v Hradci Králové, v Ostravě nebo s nemocnicí v Českých Budějovicích, nižší podíl hmotných investičních majetků na jedno lůžko a zdravotnické techniky na jedno lůžko, stejně tak jako má nižší podíl v porovnání celkových objemů na provoz. Znamená to, že je jednoznačně technologicky podvybavena proti ostatním zdravotnickým zařízením stejného charakteru.

Připomínám, že na bedra této nemocnice byla svěřena celá péče o zraněné v rámci akcí Mezinárodního měnového fondu a Světové banky v Praze.

Pokud by tento návrh na 87 milionů 650 tisíc neprošel, navrhuji alternativně, aby aspoň minimální vybavení tohoto pracoviště ARO bylo ze státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví dotováno částkou 59 milionů. To je druhá alternativa.

A teď tedy, na úkor které rozpočtové položky, protože vím, že není možné měnit svévolně tyto částky. Dovolím si navrhnout, aby celá částka, ať už 87 milionů 650 tisíc, nebo 59 milionů Kč, byla hrazena na úkor položky 307 760, což je rozpočet Ministerstva obrany. Teď budou někteří z vás očekávat, jak chci zabránit tomu, aby Česká armáda cvičila v rámci paktu NATO. Opak je pravdou. Já jsem přesvědčen, že vláda a Ministerstvo obrany se pokusilo ve státním rozpočtu trošičku obejít výbor pro obranu a bezpečnost. Doložím to zcela jednoduchým tvrzením, které mám ověřeno od členů výboru pro obranu a bezpečnost. Výbor pro obranu a bezpečnost odložil projednávání o počtu, velikosti a umístění jednotlivých vojenských výcvikových prostorů. Přesto do rozpočtu Ministerstva obrany v položce 307 760 jsou zahrnuty výkupy pozemků:

***




Přihlásit/registrovat se do ISP