(12.00 hodin)

(pokračuje K. Vymětal)

Jde o to, aby oblast zvýhodněného financování se rozvíjela do budoucna, a naopak, aby kroky, které by mohly vést k tomu, aby byla omezena činnost České exportní banky, byly nežádoucí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Táži se, kdo se dále hlásí do rozpravy. Možná že není chyba ani na straně pana poslance Vymětala, ani chyba na straně hospodářského výboru, protože pokud zjistíme, že při projednávání byl přítomen náměstek pan Ing. Dvořák, a určitě tam byli i zástupci exportní banky, a usnesení bylo přijato jednomyslně, zavání to jakousi možná neinformovaností od těchto státních úředníků. Nicméně tento názor samozřejmě zazněl a pan ministr má k němu ještě další připomínku.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, reagoval jsem trochu unáhleně a omlouvám se za to. Teď, když jsem si v klidu přečetl text usnesení, je v pořádku, ale je v rozporu s argumentací, kterou použil pan poslanec Vymětal a kterou mu zřejmě někdo posunul, nevím kdo, ale argumentace zněla, že vynětí z té bankovní licence by vedlo k zabránění těm službám. Naopak, vynětí z té licence povede k tomu, co je v tom obsahově správném usnesení.

Beru zpět to, co jsem řekl o tvaru toho usnesení. Polemika byla v oblasti té argumentace, která nebyla věcně správně založena. Moc se omlouvám panu poslanci Vymětalovi i hospodářskému výboru.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, že se celá situace vyjasnila. Táži se, kdo se dále hlásí do rozpravy. Pokud nikdo, přiznám se, že nevím, jestli již jsme vedli podrobnou rozpravu. Nevedli, takže končím obecnou rozpravu a zahajuji podrobnou rozpravu. Táži se, kdo se do ní hlásí. Nikoho nevidím, končím i podrobnou rozpravu.

Ze dvou usnesení rozpočtového výboru a hospodářského výboru navrhne pan poslanec Patočka body, o kterých budeme hlasovat.

 

Poslanec Jiří Patočka: Děkuji, pane předsedající. Máme stejná usnesení rozpočtového a hospodářského výboru, která znějí: "Poslanecká sněmovna Parlamentu bere na vědomí informaci o zvýhodněném financování za I. pololetí roku 2000, sněmovní tisk 721."

 

Místopředseda PSP František Brožík: To je první část? (Ano.) Dobře.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 522 z přítomných 155 poslanců pro 122, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Jiří Patočka: Pak je doprovodné usnesení, které vyplývá z usnesení hospodářského výboru, které přečtu: "Sněmovna žádá vládu České republiky, aby při jednání o podřízení České exportní banky bankovním směrnicím Evropských společenství volila takový postup, který zabezpečí i nadále úplné působení České exportní banky při financování vývozních operací a poskytování bankovních služeb v tuzemsku a v zahraničí a vytvoří tak podmínky pro rozšiřování činnosti České exportní banky v oblasti zvýhodněného financování vývozů do budoucna."

 

Místopředseda PSP František Brožík: Myslím, že to není doprovodné usnesení, ale je to druhá část usnesení. Je nám to jasné, máme všichni písemné usnesení hospodářského výboru.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 523 z přítomných 157 poslanců pro 122, proti 3. I tento návrh byl přijat.

Nyní bychom hlasovali o usnesení jako celku.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 524 z přítomných 157 poslanců pro 123, proti 5. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že s návrhem usnesení vyslovila sněmovna souhlas. Končím projednávání bodu 70.

 

Aktéry bodu 70 nepustím z lavice, protože přicházíme k bodu 71, kterým je

 

71.
Informace o pojišťování vývozních úvěrových rizik (za období leden - červen 2000)
/sněmovní tisk 723/

 

Podle stejného zákona jako Česká exportní banka je také Exportní garanční a pojišťovací společnost, a. s., Praha, povinna podávat dvakrát ročně Poslanecké sněmovně informaci o pojišťování vývozních úvěrových rizik. Informace byla předložena, hospodářský a rozpočtový výbor ji projednávaly. Usnesení obou výborů byla rozdána jako sněmovní tisky 723/1 a 723/2. Žádám opět pověřené zpravodaje, pana poslance Karla Vymětala a pana poslance Jiřího Patočku, aby nás informovali o jednání výborů a přednesli návrh na usnesení. Dávám slovo panu kolegovi Patočkovi.

 

Poslanec Jiří Patočka: Děkuji, pane předsedající. Tak jako v předchozím bodu na minulé schůzi byla tato problematika za rok 1999 probírána, byla projednána v rozpočtovém i hospodářském výboru. Dovolím si říci opět určité souhrnné charakteristické výsledky.

Hodnota pojistných smluv uzavřených v prvním pololetí roku 2000 činí u EGAP 15,5 mld. Stav pojistných fondů a rezerv činí 8,6 mld., z toho je rezervní fond 4,783 mld. a fond technických rezerv 3,842 mld. Pojistná kapacita, která byla v rozpočtu stanovena na 80 mld., je formou pojistné angažovanosti k 30. 6. čerpána ve výši 63,7 mld. Kč. Krytí vlastními zdroji, tzn. vytvořenými vlastními zdroji a rezervami, činí 12,7 %, což je nad limitní hranicí, která je stanovena rozhodnutím Ministerstva financí ve výši 12 %.

Likvidace pojistných událostí v prvním pololetí. EGAP vyplatila 261 mil. škod. Pojišťování proti krátkodobým rizikům probíhá bez angažovanosti státního rozpočtu, čili je to v kompetenci vlastní EGAP. Pro informaci, pojištění malého a středního podnikání představuje cca 61 % z pojistné angažovanosti.

Hospodářské výsledky. Za první pololetí EGAP vytvořila ztrátu 528 mil., která se skládá z vlastní její činnosti na netechnickém účtu, kde byl vytvořen zisk 249 mil., a ztráty na technickém účtu, což jsou vlastně tvorby rezerv v hospodaření této banky ve výši 777 mil. Kč. Tato částka koresponduje s předpokladem EGAP, která očekávala roční ztrátu vzhledem k obchodům, které uvažovala uzavírat ve výši 1,5 mld. K tomu zřetelně nedojde a dojde tedy díky vytvořeným rezervám k navýšení souhrnu pojistných fondů a rezerv. Je zřejmé, že ztráta České exportní banky je zásadně ovlivněna touto tvorbou rezerv a na pojistném plnění ve výši asi 0,9 mld. Kč, které vyvolávají vyšší předpoklady roční ztráty i vyšší požadavky potom na státní rozpočet. Až budeme projednávat informaci za celý rok, bude možná tento výsledek zřetelně jiný.

Nyní bych přešel k usnesení rozpočtového výboru, které projednal na své 37. schůzi a přijal usnesení 371, kde doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení:

***




Přihlásit/registrovat se do ISP