(13.30 hodin)
(pokračuje Fišer)
Saldo celkových příjmů a výdajů včetně zdanitelných dosáhlo za rok 1999 poprvé za poslední tři roky aktivní hodnotu ve výši 210 mil. Kč. Vytvořená výše salda však nedokázala pokrýt finanční potřeby pro doplnění téměř vyčerpaného rezervního fondu pro vytvoření potřebných zdrojů na snížení úrovně závazků po lhůtě splatnosti vůči zdravotnickým zařízením, které k 31. 12. 1999 dosáhly hodnoty 3,9 mld. Kč, nepokryla ani potřebu pro vytvoření splátky zůstatku zvýhodněného úvěru ve výši 200 mil. Kč. Mohu však konstatovat, že k dnešnímu dni již Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky této povinnosti dostála.
Vážené dámy a pánové, informace o dalších ekonomických výsledcích Všeobecné zdravotní pojišťovny jsou k dispozici ve vašich materiálech. Závěrem si vás dovoluji informovat, že vláda České republiky projednala výroční zprávu a účetní závěrku Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR na svém zasedání dne 18. září 2000 a svým usnesením č. 931, které obsahuje rovněž pověření informovat předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR o schválených výročních zprávách zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, pověřila předsedu vlády, aby materiál předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR spolu s vyjádřením vlády.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Tento tisk projednal výbor pro sociální politiku a zdravotnictví, usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 751/1 a já prosím zpravodajku, paní poslankyni Miladu Emmerovou, aby nás o jednání výboru informovala a přednesla nám návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
Poslankyně Milada Emmerová: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážení přítomní, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví na své 38. schůzi 15. 11. 2000 projednal výroční zprávu a účetní závěrku Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 1999, sněmovní tisk 751, a doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení: Poslanecká sněmovna schvaluje výroční zprávu a účetní závěrku Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 1999.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní kolegyně. Otevírám všeobecnou rozpravu, do které mám dvě písemné přihlášky, a to nejprve paní poslankyně Evy Fischerové a pak paní poslankyně Jirousové.
Poslankyně Eva Fischerová: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážení ministři, kolegyně a kolegové, dovolím si k výroční zprávě a závěrce Všeobecné zdravotní pojišťovny jen několik poznámek, které považuji za instruktivní a také v současné době za inspirující.
Myslím si, že závěry, které zde přednesla paní zpravodajka, jsou naprosto v souladu s názorem většiny z nás, a nehodlám podávat žádný rozporný návrh usnesení. Přesto však mám několik poznámek.
Za jeden ze závažných problémů hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny považuji závazky vůči smluvním partnerům, a to po lhůtě splatnosti. Tato skutečnost je nepochybně vnímána také jako problém i z hlediska Všeobecné zdravotní pojišťovny, což vyplynulo i z komentáře ke zprávě. Lze tak usuzovat i z formulace čtyř cílů, které bych si dovolila konkrétně uvést, které si Všeobecná zdravotní pojišťovna stanovila pro rok 1999, a ve své výroční zprávě za rok 1999 je také publikovala. Mezi těmito cíli jsou:
1. Snížení tempa růstu čerpání finančních prostředků na věcné dávky péče.
2. Udržet průměrný počet pojištěnců v určité výši.
3. Dosáhnout přebytkové finanční bilance ve výši 3,7 mld. Kč.
4. Použít dosaženého přebytku finančních prostředků ke snížení závazků pojišťovny po lhůtě splatnosti.
Cíl dosáhnout přebytkové bilance byl v průběhu roku 1999 podpořen ze strany vlády usnesením 641/99. Vláda totiž tímto usnesením uložila ministru financí od 31. 7. 1999 snížit velkoobchodní i maloobchodní marži u léčivých přípravků o 3 % a navíc po dobu nejméně do 30. června 2000 nezvyšovat maximální ceny léčivých přípravků. Takto otevřela vláda prostor pro vytvoření určitého přebytku za předpokladu stejného objemu spotřeby léčiv při jejich snížené ceně, a to cestou snížení marže. Předpokládanou úsporu odhaduji za minulý rok ve výši asi 230 mil. Kč. Namísto toho se však náklady na léčiva v roce 1999 zvýšily oproti předpokladu pojistného plánu o 113 mil. Kč, což činí 0,6 %, a v porovnání s předchozím rokem se dále zvýšily náklady o 920 mil. Kč, což představuje hodnotu 5,3 %. Průměrný počet pojištěnců pak poklesl ve stejném období o 1,5 %. Úspory na léčivech tedy za těchto sdělených předpokladů mohly být teoreticky kolem 400 mil. Kč.
Nesporně hlavním negativním faktorem, který umožnil přetrvat závazkům po lhůtě splatnosti, a to faktorem klíčovým, je nedovýběr pojistného, který proti předpokladu pojistného plánu byl nižší o téměř 3 mld. Kč. Tato skutečnost bohužel svědčí pro to, že právní rámec buď není dostatečně účinný, nebo není vyčerpávajícím způsobem uplatňován.
Na nižších příjmech VZP se dále podílí - a to bych chtěla zvláště zdůraznit - nesprávně zvolený způsob přerozdělování pojistného, který by se měl stát předmětem neodkladného řešení.
Vládní komentář k výroční zprávě VZP se podle mého názoru těmto problémům nevěnuje dostatečně v této čistě finanční rovině ani v podrobnějším přístupu z hlediska možných zdrojů ztrát nebo plýtvání a jiných možných regulačních mechanismů.
Domnívám se, že naší společnosti a především našemu zdravotnictví by mohlo prospět, pokud bychom uvedeným problémům věnovali i my v parlamentu více pozornosti. Podle mého názoru pojistné plány, jakož i výroční zprávy a závěrky zdravotních pojišťoven nejsou v popředí našeho zájmu, což bohužel neodpovídá objemu finančních prostředků a jejich optimálnímu využití.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní kolegyně. Slovo má paní poslankyně Taťána Jirousová.
Poslankyně Taťána Jirousová: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, ráda bych se v krátkosti zmínila o některých problémech k výroční zprávě Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Co se týče infrastruktury Všeobecné zdravotní pojišťovny, domnívám se, že současné okresní uspořádání nebude odpovídat územně správnímu uspořádání po předání kompetencí z centra na kraje. Co je dnes nebo bylo výhodou, tedy okresní pobočky v okresních městech, bude nevýhodou v budoucnu, kdy bude převedena pravomoc na kraje.
***