(14.00 hodin)
(pokračuje Kavan)
Ale rozhodně vítám, že se přístup k evropským záležitostem mění a že se tyto stávají předmětem kontinuálního zájmu politiků, včetně poslanců a poslankyň i veřejnosti.
Nemohu souhlasit ani s názorem, že se česká vláda bila v prsa, jak uhájí několik desítek přechodných období, a nyní od nich ustupuje, aby zůstala v pelotonu nejlepších kandidátských zemí. Cituji ze stena z minulého týdne. Opět zdůrazňuji, že vláda požádala o přechodná období pouze tam, kde to považovala za nutné. Nebudu se opakovat, že seznam byl redukován z důvodů, které jsem vysvětlil.
Domnívám se, že bychom hazardovali, pokud bychom se nechali dotlačit do jakési soutěže krásy kandidátských zemí v zájmu rychlého vstupování do Evropské unie. Do této hry se zásadně odmítám nechat vmanévrovat. Rovněž odmítám tezi, kterou využívají některé kandidátské země, a to, že zvyšující se počet předběžně uzavřených kapitol bude znamenat rychlejší vstup do Evropské unie. To je iluze. Není tomu tak, naopak. Bohužel i díky negociacím nemohu teď sdělit detaily, které jsem skutečně sdělil na uzavřeném jednání jedné z mnoha pracovních snídaní, které mám s představiteli všech poslaneckých klubů politického spektra, kdy jsem dal příklad jedné kapitoly, o níž jsem přesvědčen, že v nejbližších týdnech budeme moci uzavřít, ale uzavřeme ji bez ústupků, které udělaly jiné kandidátské země, které tu samou kapitolu uzavřely o několik měsíců dříve, ale budou za to platit vyšší cenu, protože ji uzavřely s ústupky, na které jsme my nepřistoupili.
Počet předběžně uzavřených kapitol nemá zatím žádnou vypovídací hodnotu. To nedávno potvrdil i generální ředitel pan Landaburu.
Kladu si otázku, za jakou cenu země, která se rychle vzdá svých přechodných období, do Evropské unie vstoupí. Česká republika se chce těmto já tomu říkám pastím vyhnout. Naším cílem je vyjednat co nejlepší podmínky vstupu do unie, ale to neznamená maximum přechodných období.
Na druhou stranu, jak už jsem naznačil, počet přechodných období, která teď navrhujeme, zcela určitě není konečný. Nelze vyloučit, že se možná v blízké době v procesu negociací některé další požadavky prokáží jako málo průkazně odůvodněné, a tudíž nevyjednatelné.
Teď mi dovolte alespoň na některé věci, které tu zazněly dnes, reagovat.
Je samozřejmě, jak říká pan poslanec Zahradil, důležité vědět, na základě jakých analýz byla přechodná období formulována, a základní principy těchto analýz jsou k dispozici, můžeme je poskytnout, ale do detailů skutečně nemohu jít, protože by to negativně ovlivnilo naši vyjednávací taktiku. To by se musel parlament rozhodnout, já bych to samozřejmě respektoval, zda chcete býti průběžně informováni o všech argumentech, všech analýzách, taktikách každého období, ale potom nevyjednáme nic. Anebo budete chtít od vlády, aby vyjednala přechodná období, aby vyjednala nástup do Evropské unie tak, jak to odpovídá našim zájmům, a pak je třeba respektovat to, co pan poslanec Zahradil sám uznal, že je negociační taktika.
Jinak bych chtěl zdůraznit, že veškeré výtky, výhrady, námitky vítám, považuji je za přijatelné a takovouto diskusi vítám. Omlouvám se z tohoto místa - už tu není - panu poslanci Zahradilovi. Pokud můj úsměv během jeho vystoupení pochopil jako pošklebování, nebylo tomu tak, chtěl jsem tím vyjádřit radost nad sdělením, že všechny politické strany v tomto parlamentu jsou vskutku proevropské. Bylo to špatně pochopeno, omlouvám se.
Pokud jde o postoj k Chartě základních práv a svobod - naprostý souhlas, že je třeba o tom diskutovat, i když znovu opakuji, toto nebylo zadání, aby to bylo zahrnuto do souhrnné zprávy, jistě pro to ale najdete prostor, ale jsem přesvědčen, že vláda má právo, a to i menšinová vláda, má právo formulovat svůj názor na Chartu základních práv a svobod. To není v rozporu s tím, že bych uvítal diskusi o této důležité chartě a vůbec vizi, jak má příští Evropa vypadat, diskusi v parlamentu napříč politickým spektrem.
S vystoupením pana poslance Zvěřiny mohu jen souhlasit, ale to neznamená, že s každou poznámkou. Jistě se nebude pan poslanec divit, že s jeho kritikou zákona o státní službě asi souhlas nevyslovím, ale jinak prakticky z 99 procent s tím, co tu řekl, se mohu ztotožnit. Je to příklad věcné racionální diskuse, kterou bych vítal a která skutečně má smysl.
Pokud jde o možnost pokračovat v této závažné diskusi, tak bych chtěl využít poznámek pana poslance Zvěřiny, který poukázal na to, že v květnu bude vláda schvalovat aktualizovaný program národní přípravy. Jsem ochoten samozřejmě předložit jej včas výboru, jemuž pan poslanec Zvěřina předsedá, a nechat na něm nebo na výboru, aby našel prostor pro důležitou diskusi, která by ovšem měla zahrnout i poslance z resortních výborů, jichž se např. některá závažná a citlivá přechodná období týkají. Mám na mysli např. zemědělství apod.
Není pravda - to už tu ale zaznělo - že by neformální jednání s představiteli důležitých výborů či poslaneckých klubů nepokračovala. Naopak, pracovní snídaně pokračují, poslední byla včera.
Pokud jde o sdělení cen, už se mě na to jeden poslanec nedávno ptal, kolik bude stát rohlík, až vstoupíme do Evropské unie. Já to skutečně nevím a jsem hluboce přesvědčen o tom, že to neví ani nejlepší prognostik. I Agrární komora může dát jedno velké rozpětí. Tady bylo citováno rozpětí 25 až 50 %, jiní citují i větší. Nevím ani přesně, kdy vstoupíme, nevíme, jaké budou cenové relace v té době, proto by to bylo střílení od boku. To neznamená, že není naší povinností všechny analýzy monitorovat, studovat a na tyto možné dopady se podle toho připravovat.
K argumentu, který tu zazněl mezi poslancem Zahradilem a poslancem Zaorálkem, musím říci, že vskutku nebylo řečeno, že jsme stáhli některá přechodná období, protože byla špatně argumentována, slabě argumentována na základě toho, co přišlo z resortů. Tomu tak nebylo a toto bylo nepochopeno. Ale bylo řečeno, že z resortu občas dostáváme žádosti o přechodná období, která jsou skutečně slabě nedostatečně argumentována, a proto jsme je nepředložili.
Nesouhlasím s tím, že jsme si neujasnili a nedefinovali, co je náš národní zájem. Udělali jsme to mnohokrát, budeme to dělat i permanentně a například při definici aktualizovaného mandátu, který je hřištěm, v jehož rámci se vyjednávači smějí pohybovat, u každého přechodného období jsme si samozřejmě ujasňovali, co je naším národním zájmem. Doporučuji i panu poslanci Zahradilovi si důkladně přečíst národní program a především i příští aktualizovanou formu. Z důvodů i časových nebudu zacházet do všech detailů některých jeho argumentů, na něž národní program poskytuje odpověď. Ale nemohu souhlasit s tím, že se tu říká "Irsko byla jediná země, která profitovala ze vstupu do Evropské unie".
***