(14.40 hodin)

(pokračuje Čevela)

V oblasti podpory a řízení zdravotnické informatiky nemůžeme vycházet z ničeho jiného než z potřeb a perspektiv vývoje zdravotnictví. Základními obecnými východisky jsou Státní informační politika a Akční plán realizace státní informační politiky. Vzhledem k širším souvislostem poskytování zdravotní péče musíme koordinovat svou snahu také s děním v EU, a to nejen vzhledem k naší snaze o členství.

Velkou výzvou a potvrzením národní snahy o výraznější postavení zdravotnické informatiky byla iniciativa Evropské komise i e Europe - An Information Society For All a jeho e Europe Action Plan. Zde máme v projektu Health on-line a Smart cards for secure electronic access možnost ihned se zapojit do celoevropské snahy o rozvoj informačních společností.

O standardizaci zdravotní péče často hovořívá kolegyně Milada Emmerová. Domnívám se, že musíme hovořit též o standardizaci zdravotnické informatiky. Základním kamenem všech úvah o rozvoji zdravotnické informatiky musí být totiž právě ona standardizace. Nikdo z nás by neměl připustit pod tlakem nedostatku prostředků vlastní cestu, která v budoucnu neumožní spolupracovat na rozvoji systému poskytování zdravotní péče. Podstatou je budování zdravotnické informatiky na základě standardních postupů a technologií, které v budoucnosti nediskvalifikují zdravotnická zařízení při očekávaném rozvoji informatiky a nových požadavcích medicínských oborů. V oblasti standardizace bychom měli spolupracovat zejména na tvorbě komunikačních standardů a jejich zavádění do praxe, což se jeví jako základní podmínka dlouhodobého rozvoje informatiky každého zdravotnického zařízení.

Jsem rád, že začínají práce na inovaci původního standardu pro komunikaci informačních systémů ve zdravotnictví a jeho převodu do jazyka XML. Jsem rád, že Ministerstvo zdravotnictví se také podílí velmi aktivně na normalizaci v rámci EU svou účastí v normalizačním orgánu CEN/TC 251 - Zdravotnická informatika, a spolupracuje na zavádění standardů a norem EU do našeho systému. A jsem do třetice rád, že Ministerstvo zdravotnictví v těchto širokých souvislostech stanovilo vlastní priority pro Českou republiku na nejbližší období. Součástí Akčního plánu státní informační politiky je program Zdravotnictví on-line, v jehož rámci jsou stanoveny tři priority:

1. Národní zdravotní registry - realizace v letech 2000 až 2004 - i zřízení Koordinačního střediska pro resortní zdravotnické informační systémy, které bylo zřízeno k 1. 12. minulého roku, je součástí této priority.

2. Podpora telemedicíny, a tedy poskytování zdravotní péče na dálku - realizace v letech 2000 až 2002.

3. Elektronická forma lékařských zpráv a identifikace pacienta, tedy včetně papírové a elektronické dokumentace - realizace v letech 2000 - 2003.

K dalším prioritám nepochybně patří rozvoj informačních systémů zdravotnických zařízení, postupné dobudování resortní datové sítě a vybudování informačních systémů podpory hodnocení kvality a efektivnosti zdravotní péče. Tedy bez nadsázky, schvalujeme ve sněmovním tisku 809 takové pasáže, které ovlivní další rozvoj medicíny v naší zemi.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Čevelovi. Předložený návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 809/2. Prosím paní poslankyni Taťánu Jirousovou, aby se jako zpravodajka výboru ujala slova.

 

Poslankyně Taťána Jirousová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, po odůvodnění poslance Rostislava Čevely, zpravodajské zprávě poslankyně Jirousové a po rozpravě výbor pro sociální politiku a zdravotnictví doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s návrhem poslanců Rostislava Čevely a Milana Cabrnocha na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 20/66 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, a aby přijala k tomuto návrhu zákona další pozměňovací návrhy, které máte uvedeny v tisku 809/2. Podepsána Taťána Jirousová - zpravodajka, Jana Volfová - ověřovatelka, Zdeněk Škromach - předseda výboru.

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se nikdo nepřihlásil. Rozpravu končím a otevírám rozpravu podrobnou, do které se jako první přihlásila paní poslankyně Fischerová.

 

Poslankyně Eva Fischerová: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážení předkladatelé, dámy a pánové, dovolím si jen stručný pozměňovací návrh, který se v průběhu projednávání nedopatřením vytratil. Pozměňovací návrh zní:

V bodu 1 v § 67C nahradit text odstavce 2 následujícím textem: "Informace podle odst. 1 písm. a) jsou zdravotnická zařízení povinna poskytovat v rozsahu a způsobem stanoveným vyhláškou Ministerstva zdravotnictví."

Navržené zjednodušení textu odst. 2 sleduje úsporu času a nákladů oproti textu původnímu. Obvyklý postup při tvorbě právní normy je založen na standardním připomínkovém řízení pro daný druh právní normy, které je nutno v souladu s legislativními pravidly vlády považovat za dostačující demokratický proces. Jeho součástí je možnost vyjádření širšího okruhu účastníků, a nikoli pouze úzkého vybraného okruhu poskytovatelů zdravotnických služeb, odborných společností a profesních sdružení, tak jak se praví v § 67C odst. 2 návrhu zákona.

Závěrem mi dovolte jen dodat, že při původním projednávání se k tomuto textu Ministerstvo zdravotnictví postavilo kladně. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Pan poslanec Holáň.

 

Poslanec Vilém Holáň: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, mám několik menších pozměňovacích návrhů. Za prvé v § 67A navrhuji tuto dikci: "Zpracováním osobních údajů podle tohoto zákona se rozumí vedení zdravotnické dokumentace a další nakládání s ní a zpracování osobních údajů v národním zdravotnickém informačním systému (dále jen NZIS)."

Odůvodnění: Navrhovaná úprava textu zavádí nový pojem "zdravotní osobní údaje" a definuje se, co se jimi rozumí. Zavedení nového pojmu je podle mého názoru nejen nadbytečné, ale do jisté míry matoucí. Podle mého názoru plně postačuje dosavadní návrh, který v souladu s definicemi užívanými zákonem o ochraně osobních údajů definuje zpracování osobních údajů souvisejících se zajišťováním zdravotní péče.

Nicméně pokud by byly námitky při hlasování ve třetím čtení k tomuto znění, navrhuji ještě alternativní znění téhož, čili § 67A, takto: "Zpracování osobních údajů souvisejících se zajišťováním zdravotní péče podle tohoto zákona se rozumí zpracování osobních údajů při vedení zdravotnické dokumentace a zpracování osobních údajů v národním zdravotnickém informačním systému (dále jen NZIS)."

***




Přihlásit/registrovat se do ISP