(11.30 hodin)
(pokračuje Rujbrová)
Děkuji, pane předsedo.
Jsem přesvědčena, že diskuse nad vládní novelou zákona o volbách do obecních zastupitelstev bude ještě nějakou dobu pokračovat, do té doby, než jednotlivé politické strany dosáhnou určitého konsensu, který by umožnil přijetí tohoto zákona. To, že v této chvíli máme k dispozici tento poslanecký návrh, nám dává ovšem možnost vyřešit poměrně nekontroverzní otázku voleb v obcích, které v současné době svoje zastupitelstva volit nemohou.
Já vás z tohoto důvodu prosím o propuštění našeho návrhu do dalšího čtení. Děkuji.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Prosím pana poslance Zdeňka Koudelku, aby se jako zpravodaj ujal slova. Je to známý expert na volební zákony. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Zdeněk Koudelka: Děkuji, pane předsedo. Navržená novela volebního zákona je velice jednoduchá, týká se pouze volebního dne. Nejde o otázku ani legislativně technickou, ani výrazně politickou, jde o určení toho, kdy si myslíme, že je vhodné, aby naši občané chodili k volbám, a kdy si myslíme, že naši občané nejvíce využijí své možnosti jít volit.
Proto se přimlouvám, aby po zkušenostech s posledními krajskými volbami návrh zákona prošel do druhého čtení. Děkuji.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Koudelkovi. Tím otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Radko Martínek.
Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, vážené kolegyně a kolegové, řídím se pokud možno ve své práci heslem, že pokud mohu, tak si ověřuji to, při čem jsem působil, nebo resp. kde jsem spolupůsobil. Nevím, kolik z mých kolegů zvolilo stejný postup. Nicméně já jsem se nechal navolit do okrskové komise, abych si osobně vyzkoušel, jaký nový volební zákon jsme připravili.
Mám k tomu několik poznámek, které na závěr vyústí v můj názor k této předpokládané novele.
Jsem za prvé přesvědčen, že ti, kteří si myslí, že tím, že zvolíme jinou kombinaci volebních dnů, automaticky zvýšíme účast voličů ve volbách, se hluboce mýlí. Účast voličů ve volbách se podle mého názoru řeší úplně jinými důvody a v mnohém směru je máme my v této poslanecké sněmovně v rukou. Jaké bude politické klima v tomto státě, tak budou občané přesvědčeni, že jejich nezadatelné právo, tzn. právo volit, je právem, které ovlivňuje dění věcí. Proto si nemyslím, že zvolení neděle bylo tím pravým důvodem k tomu, že byly počty občanů u voleb tak katastrofální, jaké ve skutečnosti byly.
Na druhé straně právě proto, že jsem byl osobně účasten na činnosti těchto okrskových komisí, musím říci, že tento volební den byl zvolen krajně nešťastně. Krajně nešťastně proto, že byl zvolen na den, který je před pracovním dnem. Vzhledem k charakteru sčítání hlasů, a musím konstatovat, že u krajských a senátních voleb vzhledem k tomu, že byl tak katastrofálně nízký počet voličů, to bylo značně jednoduché. Když si promítnu tuto záležitost třeba do komunálních voleb, kde systém výpočtu je mnohem složitější, tak musím konstatovat, že práce komise se zcela nutně musí protáhnout hluboko do rána, resp. do druhého dne. Přál bych vám vidět stav mých kolegů v okrskové komisi po tomto dni, kdy měli druhý den jít do práce.
Z tohoto pohledu považuji návrh, který zde paní kolegyně Rujbrová navrhla, za naprosto ideální. Komise budou moci pracovat přes den a budou moci počítat ve stavu fyzické i duševní svěžesti, nikoli ve stavu, kdy jsou na pokraji fyzického vyčerpání. Také budou mít k dispozici ještě den na regeneraci a normální příchod do práce se vším, co to přináší.
Proto zcela jasně doporučuji, abychom zvážili naše původní rozhodnutí a změnili ho, protože bylo zcela jistě chybné.
Chtěl bych se vyjádřit ještě k některým dalším připomínkám k tomuto volebnímu zákonu, které mimo jiné uplatňovala i paní kolegyně Rujbrová a které se ukázaly tentokrát jako mylné.
Byla zde řada připomínek k technickému provedení voleb. Protože jsem si i toto ověřoval, musím konstatovat, že technicky byly volby zvládnuty velmi dobře. Dokonce ty výhrady, které hovořily o tom, že by mohlo dojít ke zneužití volebních výsledků nebo resp. že průhlednost zpracovávání dat bude velmi problematická, bude umožňovat nějaké machinace, se ukázaly naprosto mylné. Myslím, že nikdy v dějinách tohoto státu neměli občané, nejen zástupci politických stran, možnost sledovat aktuální volební výsledky tak jako nyní na internetu. Nejen zástupci politických stran, ale každý občan mohl sám kontrolovat, jak výsledky hlasování probíhají. Myslím, že to byla záležitost jednak velmi zajímavá a jednak velmi inspirativní. Tato část volebního zákona se velmi osvědčila a myslím, že je správná.
Z těchto všech důvodů vás na závěr žádám, abyste podpořili návrh paní kolegyně Rujbrové a propustili tuto normu do druhého kola. Předpokládám, že se jí bude zabývat náš výbor pro veřejnou správu. Pak je otázka možnosti zvážení toho, co paní kolegyně navrhla.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Nyní je přihlášen pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo, členové vlády, dámy a pánové, ačkoli se domnívám, že můj názor nebude převažovat, nepodpořím tento tisk. Na rozdíl od kolegy Martínka, zpravodaje i předkladatelky navrhuji v obecné rozpravě, aby byl tento návrh zákona zamítnut. Vedou mě k tomu některé důvody, které předkladatelka předvídala a vyvracela, nikoli však argumentačně.
Pravdou je, že dvoudenní volby jsou ve světě a v Evropě něčím naprosto mimořádným, neobvyklým. I když to byla úprava platná až donedávna, je třeba si říci, že to byla také úprava, kterou jsme zdědili z režimu minulého. Pravdou je, že volby v jeden den, a to všichni víme, jsou volbami podstatně obvyklejšími, jsou také volbami podstatně levnějšími, neboť odpadá povinnost policie střežit volební místnosti a organizačně zabezpečovat tuto záležitost. A jsou stejně spravedlivé jako volby dvoudenní, pokud je zvolen správný den k volbám. To je citlivá otázka.
Já jsem přesvědčen, že Parlament, když docela nedávno určil za jeden volební den neděli, postupoval rozumně, neboť zvážil, že ten elektorát voličů, který tráví víkendy mimo své trvalé bydliště, při volbách v neděli, končících až v deset hodin, má šanci se voleb zúčastnit. Opačně by tomu bylo například při volbách sobotních, neboť by to řadu voličů - podotýkám, že nikoli zřejmě mé strany - vylučovalo z jednoduchého práva volit.
Mám navíc za to, že ačkoli se jedná o úpravu jednoduchou, o tom není sporu, nejedná se o úpravu nevýznamnou a jedná se v každém případě o otevření volebního zákona. Obávám se, že když tento volební zákon otevřeme, takříkajíc propustíme do druhého čtení - my ho neotevíráme jenom v této jednoduché materii, o které můžeme samozřejmě debatovat, ale otevíráme ho jako celek.
***