(10.20 hodin)
(pokračuje K. Vymětal)

Prostě z daní vláda nechce podporovat malé a střední podnikatele vůbec. To už opravdu člověk neví, jak to vláda zamýšlí, jestli jenom verbálně podporovat malé a střední podnikatele, anebo má úmysl skutečně je podporovat.

Navrhl jsem v hospodářském výboru usnesení, kterým by hospodářský výbor doporučil Poslanecké sněmovně, aby požádala vládu, aby dopracovala svou politiku podpory malého a středního podnikání na období do roku 2004, kterou vzala na vědomí 11. prosince loňského roku, a to zejména: a) přesnější konkretizací cílů a zaměření politiky tak, aby byly hodnotitelné; b) dopracováním konkrétních opatření pro zabezpečení podpory rozvoje malého a středního podnikání k odstranění všech negativních jevů, které jsou uvedeny v úvodu zprávy, včetně oblasti daní, a doplněnou politiku podpory malého a středního podnikání na období do roku 2003 předložila k projednání Poslanecké sněmovně.

Musím říci, dámy a pánové, že tento návrh se nesetkal s většinovou podporou v hospodářském výboru. Členové hospodářského výboru většinově dospěli k názoru, že nemá smysl už v tomto období do toho takto zasahovat, protože stejně budou volby, kdoví jaká bude vláda, všechno se může měnit, připravuje se zákon o podpoře malého a středního podnikání. Takže nakonec vznikla jenom první část - vzít totiž podporu politiky na vědomí.

Dámy a pánové, chtěl jsem vám říci, co se dělo, jaké jsou názory v hospodářském výboru, jaký to má výsledek. Ani v podrobné rozpravě už toto usnesení navrhovat nebudu, když většinově politické strany nemají vůli na tom něco významně měnit.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má pan poslanec Oldřich Vojíř.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážený pane předsedající, pane místopředsedo vlády, členové vlády, dámy a pánové, vystupuji zde z toho důvodu, že jsem zpravodajem novely zákona o podpoře malého a středního podnikání a ve svém úvodním slově k tomuto zákonu jsem konstatoval následující a jsem o tom i nadále hluboce přesvědčen - že nejlepší podpora je vytvořit vhodné podmínky, vhodné prostředí tak, aby nemusela existovat ta druhá strana, to znamená jakási aktivní podpora, ať už dotováním úvěru, ať už dotováním určitých programů, které vždycky musí být realizovány na základě určitého, byť transparentního procesu, realizovány ministerstvy, jednou Ministerstvem průmyslu a obchodu, jednou Ministerstvem pro místní rozvoj.

Dokonce jsme se shodli na tom, že by bylo vhodné, že pokud takové problémy mají nadále existovat, tak aby byly koncentrovány, chcete-li integrovány na jedno ministerstvo, a z logiky věci se nám jeví, že by to mělo být Ministerstvo průmyslu a obchodu. K tomu snad dospějeme kompetenčním zákonem.

Také jsme se snažili - byl to můj kolega Vávra, který se pokusil o logickou věc, a to přesunout tuto materii za projednávání zákona o podpoře malého a středního podnikání. Logika spočívala v tom, že tento zákon může určitým způsobem posunout či modifikovat některé programy, a tudíž by bylo logické, aby na to bylo reagováno. Nicméně z logiky věci platí, že pokud zákon posune některé tyto programy - a já tady podotýkám, že zákon bude platit až od 1. ledna roku 2003, tak je logické, že do té doby jsme ve starém rytmu, dle starého zákona, a tady budeme potom potřebovat, aby byla jakási reflexe, aby byl předložen určitý upgrade těch programů, které budou realizovány po roce 2003 nebo respektive včetně roku 2003.

Myslím, že platí slova, která tady řekl zpravodaj. Jsme opravdu hluboce přesvědčeni o tom, že je daleko lepší řešit tento problém spíše v rovině daňové než jakousi aktivní podporou některých vybraných projektů, protože samozřejmě platí, že prostředků je omezeně, byť stouply o určitou hodnotu. Na druhé straně projektů, které lze takto podporovat, jejich hodnota nebo respektive jejich vyhodnocení je velice nízké.

Z tohoto důvodu se pokusím navrhnout a mám pocit, že podle procedury to musí být až v podrobné rozpravě, návrh na usnesení, které by směřovalo k tomu, že by Ministerstvo průmyslu a obchodu každoročně předkládalo hospodářskému výboru v podstatě vyhodnocení podle jednotlivých programů, které budou vypsány v daném roce, s jakousi mírou účinnosti, tzn. s jakousi mírou dopadu do podnikatelské sféry. To znamená, jaký efekt byl přinesen vloženými prostředky ze státního rozpočtu. A tímto se přihlašuji do podrobné rozpravy.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Ptám se, kdo se další hlásí do obecné rozpravy. Žádnou přihlášku - chtěl jsem říci, že nevidím, nicméně pan ministr Lachnit požádal o slovo. Prosím.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Lachnit: Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v rámci programů na podporu malého a středního podnikání, které byly schváleny usnesením vlády České republiky číslo 1257 ze dne 11. prosince 2000, jsou zařazeny i programy speciálně zaměřené na podporu regionů se soustředěnou podporou státu. Tyto regiony a potom strukturálně slabé okresy jsou samozřejmě známy. Jen je vyjmenuji pro připomenutí.

Strukturálně postižené okresy jsou Děčín, Chomutov, Karviná, Kladno, Frýdek-Místek, Most, Ostrava, Přerov, Teplice a Louny. Hospodářsky slabé okresy - tam patří Jeseník, Tachov, Znojmo, Louny - to je tam dvakrát, Český Krumlov, Prachatice, Bruntál, Třebíč, Břeclav, Svitavy.

Programy, které jsou speciálně zaměřeny na podporu regionů, jsou programy Region, Vesnice, Regenerace, Preference, Provoz, Hranice a Regionzáruka. A tyto programy jsou v působnosti Ministerstva pro místní rozvoj.

Na rozdíl od pana zpravodaje si myslím, že je třeba vzít v úvahu prvek regionalizace nejen v České republice, ale samozřejmě v celé Evropě. Domnívám se, že není dobré prosazovat koncentraci všech programů podpory malého a středního podnikání pod jedno jediné ministerstvo, jakkoliv to možná z nějakého hrubě organizačního pohledu vypadá lákavě.

Vymezení podporovaných regionů se soustředěnou podporou státu odpovídá usnesení vlády č. 682 o strategii regionálního rozvoje České republiky ze dne 12. 7. 2000. Zahrnuje také území obcí do 3000 obyvatel a území památkových rezervací a zón. Počet podporovaných obcí činí 5826 a na jejich území k 1. 1. 2000 žilo 3 114 000 obyvatel, to je 30,3 % obyvatel České republiky. Na základě požadavků podnikatelské sféry uplatněných účastníky II. mezinárodní konference malého a středního podnikání v České republice a v průběhu připomínkového řízení zaměstnavatelskými a podnikatelskými institucemi a na základě dosavadní realizace programu byly sjednoceny a v maximálně možné míře zjednodušeny programové podmínky. Byly také zjednodušeny podmínky na zvýšení celkového počtu zaměstnanců, kde je podmínkou zvýšit celkový počet zaměstnanců nejméně o jednoho zaměstnance u příspěvkových programů Region, Vesnice a Regenerace a u záručního programu Regionzáruka na každé započaté 2 mil. korun podpořeného úvěru a u úvěrových programů Preference a Hranice na každý započatý 1 mil. poskytnutého úvěru.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP