(16.00 hodin)
(pokračuje Vojíř)
Pozměňovací návrhy jsou následující:
1. V části druhé návrhu č. 9, tj. čl. III v § 35b odst. 4 číslovku "5" změnit na číslovku "10".
2. V části druhé v čl. III se v § 35b za odstavec 7 vkládá nový odstavec 8, který zní:
(8) Rozdíl mezi původně uplatněnou slevou na dani a nižší slevou na dani může poplatník uplatnit v přiznání za další zdaňovací období, pokud dodrží podmínky uvedené v § 35b odst. 4 a v § 35b odst. 5. Vyšší slevu na dani, než je sleva na dani původní, může poplatník uplatnit v dodatečném daňovém přiznání, jen pokud dodrží podmínky uvedené v § 35b odst. 4 a § 35b odst. 5.
Dosavadní odst. 8 se označí jako odst. 9.
3. Čl. IV Přechodná ustanovení v části druhé se upravuje následovně:
Ustanovení § 35a odstavců 1 až 4 a 6 a § 35b odstavců 4 až 7 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění tohoto zákona, se použijí i pro poplatníky, kteří uplatnili nárok na slevu na dani přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
Subvarianta k tomuto znění: V případě, že by byl přijat pozměňovací návrh č. 2 tohoto dokumentu, mění se znění takto:
Ustanovení § 35a odstavců 1 až 4 a 6 a § 35b odstavců 4 až 8 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění tohoto zákona, se použijí i pro poplatníky, kteří uplatnili nárok na slevu na dani přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
Tím, že jsem úvodem naznačil, že vnímám, že tam existuje jistá diskrepance mezi několika typy investorů, tak si myslím, že bych dál nemusel zdůvodňovat své pohnutky k přednesu tohoto pozměňovacího návrhu.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Vojířovi. Táži se, zda je někdo další, kdo se hlásí do podrobné rozpravy k tomuto návrhu zákona. Pan poslanec Kořistka.
Poslanec Zdeněk Kořistka: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, přednesu zde dva velice stručné pozměňovací návrhy a jeden přece jenom obsáhlejší.
1. V § 2 odst. 2 písm. e) za slovy "fyzické osoby" vypustit text "Za splnění této podmínky se nepovažuje vynaložení investičních prostředků vytvořených ze zisku dosaženého z investiční akce posuzované pro účely poskytnutí veřejné podpory".
Odůvodnění je jednoduché. Jedná se o reinvestice. Myslím si, že zákon by měl motivovat podnikatele své zisky investovat, a ne spotřebovávat či vyvážet mimo Českou republiku.
Druhý pozměňující návrh se týká stejného problému. V § 2 odst. 4 za slovy "fyzické osoby" vypustit text "Za splnění této podmínky se nepovažuje vynaložení investičních prostředků vytvořených ze zisku dosaženého z investiční akce posuzované pro účely poskytnutí veřejné podpory".
Zdůvodnění je stejné jako u předchozího bodu.
A nyní bych přednesl poněkud obsáhlejší pozměňující návrh, který vycházel z pozměňujícího návrhu kolegy Vávry a mého pozměňujícího návrhu. Došli jsme ke shodě i s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem průmyslu a obchodu. Tento návrh je vlastně komplexní pozměňující návrh, který má všechny myšlenky těchto návrhů, o kterých jsem se tady zmiňoval, v sobě obsaženy. Jedná se o změnu zákona o zaměstnanosti, kdy v části III se vkládá nový § 5a:
(1) Ministerstvo na základě písemné dohody hmotně podporuje vytváření nových pracovních míst u zaměstnavatele, kterému bylo vydáno rozhodnutí o příslibu investičních pobídek podle zvláštního právního předpisu (6a). Hmotná podpora se poskytuje zaměstnavateli, který vytvoří nová pracovní místa v územní oblasti, ve které v době předložení záměru získal investiční pobídky (6b). Průměrná míra nezaměstnanosti dosahuje nejméně průměrné míry nezaměstnanosti za Českou republiku za uplynulá dvě pololetí.
(2) Písemná dohoda podle odst. 1 musí obsahovat zejména označení příjemce, výši poskytované hmotné podpory, počet pracovních míst, která se zřizují, datum, do kterého budou místa obsazena dohodnutým počtem zaměstnanců, náklady, na jejichž úhradu lze poskytnuté prostředky použít, termíny poskytování hmotné podpory, způsob kontroly plnění sjednaných podmínek, povinnost vrátit poskytnuté prostředky v případě nedodržení sjednaných podmínek, způsob a lhůtu vypořádání.
(3) Územní oblastí se pro účely tohoto zákona rozumí okres, v němž je investiční akce umístěna, nebo spádová oblast. Do spádové oblasti patří kromě okresu, v němž je investiční akce umístěna, i okresy, z jejichž území doba dojíždění do obce, v níž je umístěna investiční akce, prostředky hromadné dopravy nepřevyšuje 1 hodinu. Průměrná míra nezaměstnanosti ve spádové oblasti se pro účely poskytnutí hmotné podpory použije pouze pro zaměstnavatele, který vytvoří více než 1000 nových pracovních míst, a to v případě, že průměrná míra nezaměstnanosti ve spádové oblasti je vyšší než v okrese, v němž je investiční akce umístěna.
(4) Hmotná podpora je účelově určena a lze ji použít pouze na vytváření nových pracovních míst sjednaných v dohodě podle odst. 2. Je výdajem státního rozpočtu na úhradu dohodnutých nákladů zaměstnavatele. Nemusí být použit pouze v roce poskytnutí, ale podle harmonogramu stanoveného v těchto dohodách. Vyúčtování provádí zaměstnavatel k 31. prosinci kalendářního roku a předkládá jej Ministerstvu do 15. února následujícího kalendářního roku. Do celkového počtu nově vytvořených pracovních míst se zahrnují místa vytvářená ode dne předložení záměru získat investiční pobídky. Výši hmotné podpory na jedno pracovní místo v závislosti na situaci na trhu práce vyjádřené mírou nezaměstnanosti nebo dalšími ukazateli a formu úhrady stanoví vláda nařízením.
Dále se vkládá nový § 6b:
(1) Ministerstvo na základě písemné dohody hmotně podporuje zaměstnavatele, kterému bylo vydáno rozhodnutí o příslibu investičních pobídek podle zvláštního právního předpisu (6a) při rekvalifikaci jeho zaměstnanců, a to částečnou úhradou nákladů, které budou na rekvalifikaci skutečně vynaloženy. Hmotná podpora se poskytuje v závislosti na průměrné míře nezaměstnanosti podle § 5a odst. 1 v době předložení záměru získat investiční pobídky (6b).
(2) Písemná dohoda podle odst. 1 musí obsahovat zejména označení příjemce, výši poskytované hmotné podpory, počet osob, které budou zařazeny do rekvalifikace, obsah rekvalifikace, způsob a dobu jejího zabezpečení, předpokládanou výši nákladů na rekvalifikaci, výši a termín poskytnutí hmotné podpory, způsob úhrady nákladů a dobu jejího poskytování, datum, do kterého bude dohodnutý počet zaměstnanců rekvalifikován, náklady, na jejichž úhradu lze poskytnuté prostředky použít, datum poskytnutí hmotné podpory, způsob kontroly plnění sjednaných podmínek, povinnost vrátit poskytnuté prostředky v případě nedodržení sjednaných podmínek nebo v případě jejího nevyčerpání, způsob a lhůtu vypořádání.
(3) Hmotná podpora je účelově určena a lze ji použít pouze na rekvalifikaci zaměstnanců sjednaných v dohodě podle odst. 2. Je výdajem státního rozpočtu na úhradu dohodnutých nákladů zaměstnavatele. Nemusí být použit pouze v roce poskytnutí, ale podle harmonogramu stanoveného v těchto dohodách. Vyúčtování provádí zaměstnavatel k 31. prosinci kalendářního roku a předkládá jej Ministerstvu do 15. února následujícího kalendářního roku. Do celkového počtu rekvalifikovaných zaměstnanců se zahrnují zaměstnanci rekvalifikovaní ode dne předložení záměru získat investiční pobídky. Výši úhrady nákladů na rekvalifikaci zaměstnanců v závislosti na situaci na trhu práce vyjádřenou mírou nezaměstnanosti, případně dalšími ukazateli a formu úhrady stanoví vláda nařízením.
Před část čtvrtou vložit článek VI. v tomto znění:
Čl. VI: Ustanovení § 5a odst. 4 a § 6b odst. 3 se použijí i pro zaměstnavatele, kteří uzavřeli s Ministerstvem písemné dohody o poskytnutí hmotné podpory v rámci investičních pobídek přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
***