(13.40 hodin)
(pokračuje Doktor)
Pak se ale vystavujeme velkému riziku, že ty družstevní záložny, které mají konsolidovanou členskou základnu, víceméně fungují a podnikají jako uzavřená skupina členů, uzavřená skupina osob, budou nuceně vedeny ke slučování. Otevírá se tu riziko, které podle mého názoru vedlo k tomu otřesu. Ta naprostá nesourodost, anonymita, neschopnost vnímat svoji družstevní záložnu jako svou vlastní firmu, byť všichni členové byli a budou spoluvlastníky této firmy, je tady vlastně vynucena zákonem.
Na druhou stranu samozřejmě platí fakt, že náš reálný finanční trh bude dosti zajímavý pro příchod družstevních záložen zvenčí, z členských zemí Evropské unie, a je nepochybně potřeba, aby zde existoval nějaký zákon, který bude upravovat právní prostředí pro jejich podnikání.
Zabývám se tedy otázkou, nakolik je vláda České republiky ochotna vést diskusi v té definiční úrovni "skupina osob, výběr úvěrových prostředků, výběr finančních prostředků od obyvatelstva". Domnívám se, že kdybychom byli schopni vydefinovat v tom přístupovém řízení, resp. už v zákonu určitou formu výjimky, byť sám a priori většinou spíše výjimky odmítám, ale s ohledem na parametry těch družstevních záložen, které v současné době reálně hospodaří, kdybychom byli schopni vydiskutovat výjimku, která by definovala skupinu osob tak, že by zde existovala profesní vazba regionální či jiné parametrické omezení, ať už by to bylo počtem členů nebo rozlohy, na které by mohli podnikat, bylo by to uvnitř okresů, oblastí, mikroregionů, krajů, atd., pak si myslím, že bychom nemuseli být přímo v konfliktu se směrnicí Evropského společenství.
Kladu si druhou otázku, na kterou myslím, že bychom mohli najít odpověď - fond pojištění vkladů. Je to tentýž fond, který dnes převzal veškeré záruky za výplatu z fondu pojištění, je tedy ve výrazném deficitu, stát ho sanuje z dluhopisového programu, a on - protože ta výpomoc byla formulována a dána zákonem jako návratná - bezpochyby nese závazky, ke kterým se zavázal, to znamená, že dnes reálně dluží 6 mld. Kč. A protože na půdě Poslanecké sněmovny je aktivita některých našich kolegů - mimo jiné pana poslance Pilipa, pana poslance Sobotky a dalších - jejíž přijetí může znamenat další závazek 1,2 mld. Kč, v celkovém součtu tedy 7,2 mld., ptám se, jestli to je tentýž fond, který bude tyto závazky splácet. Tedy fond pojištění jiných družstevních záložen, které na trhu budou existovat, ale bohužel tatáž právní osoba s týmiž závazky. V tom případě říkám, že ten fond nebude nikdy schopen tyto závazky splnit. Pak i stanovený odvod 0,5 % z objemu vkladů evidovaných u družstevních záložen samozřejmě odpovídá reáliím na trhu financí, protože stanovit vyšší znamená, že by ty záložny nebyly konkurenceschopné, resp. bychom jim vědomě zhoršovali nákladovou strukturu, ale takto nízko stanovený odvod znamená, že zde nikdy nebudou dostatečně velké finanční zdroje na to, aby za prvé vyrovnaly závazky fondu z minulosti, za druhé řešily případné krize, které nelze předvídat.
Mám obavu, že ten sektor, tak jak dnes ještě existuje, je neustále vystaven výraznému stresovému riziku. Nadále existuje možnost, že na základě nějakých nepříznivých mediálních zpráv bude rozbalancován ještě ten zbytek, a pak si řekněme otevřeně, že fond nemůže dneska reálně splnit ani zákonnou povinnost vyplatit do 100 tisíc, a máme se někdy v budoucnu, během jednoho měsíce zabývat tím, že by měl vyplácet do 400 tis. Kč, a plnění, resp. záruky, které jsou v tisku, který projednáváme, jsou ještě vyšší.
Navrhoval bych za sebe i jménem ODS vrácení tohoto tisku k přepracování spíše z důvodu zvážení obsahu jednotlivých sdělení a obsahu tisku 1088, protože sám za sebe musím říci, že jeho vlastní zamítnutí by byl zčásti nesmysl a bylo by to také přespříliš tvrdé.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Táži se, kdo se dále hlásí do rozpravy. Pokud tomu tak není, rozpravu končím. Táži se pana ministra, zda hodlá vystoupit se závěrečným slovem. (Nikoli.) Takže poprosím pana zpravodaje, aby nám shrnul rozpravu.
Poslanec Michael Kuneš: Vážené kolegyně, vážení kolegové, pane místopředsedo, zazněl návrh na vrácení. Myslím, že můžeme dát o tomto návrhu hlasovat.
Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji. Já se pokusím přivolat další účastníky do Poslanecké sněmovny. Budeme hlasovat o vrácení předloženého návrhu navrhovateli k přepracování.
Budeme hlasovat o návrhu vrátit předložený návrh navrhovateli k přepracování.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 112 z přítomných 169 poslanců pro 53, proti 102. Návrh nebyl přijat.
Vzhledem k tomu, že jsme nepřijali tento návrh, budeme se zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.
Budeme tedy hlasovat o přikázání rozpočtovému výboru.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 113 z přítomných 170 poslanců pro 163, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že jsme propustili tento návrh zákona do druhého čtení a přikázali jej k projednání rozpočtovému výboru. Končím projednávání bodu č. 43. Děkuji panu ministrovi a panu zpravodaji.
Vážené kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že jste se zde všichni shromáždili na hlasování, dovolte mi několik organizačních sdělení. Dva zástupci poslaneckých klubů mě požádali, abych sdělil program, který bude pokračovat dnešní odpoledne. Vzhledem k tomu, že se koná pražský oblastní sněm ODS, vzhledem k problémům, které vznikají na letišti s odbavováním našich poslanců, kteří letí na Moravu, protože jsou bezpečnostní prohlídky apod., vzhledem k tomu, že zasedá krizový štáb a nebude tady přítomen ani pan ministr Gross, ani pan ministr Špidla, kteří mají body následující po bodech pana ministra Rusnoka, dovolím si vám navrhnout, že bychom projednali ještě body 44 a 45, to je body pana ministra Rusnoka, a poté bychom ukončili dnešní zasedání Poslanecké sněmovny. (Potlesk.)
Pokud není připomínek nenechám o tom návrhu ani hlasovat a skončíme dnešní jednání. Představovali jsme si, že projednáme minimálně 50 bodů z těch 200, ale nebudeme mít ani předkladatele na zahraniční smlouvy, proto není jiné řešení.
Tolik sdělení a nyní otevřeme bod číslo
44.
Vládní návrh exekučního řádu správního
/sněmovní tisk 1085/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Jiří Rusnok.
***