(17.10 hodin)
(pokračuje Rychetský)

Tato úprava akceptuje potřebu poskytovatelů i příjemců podpory, a to nejen v obecné rovině, ale i v tak specifických oblastech, jako je výzkum na vysokých školách nebo mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji. Navržený systém činí úpravu financování vědy a výzkumu kompatibilní s obdobnou úpravou Evropských společenství. Je ovšem pravda, že Poslanecká sněmovna se rozhodla přerušit projednávání této osnovy do té doby, než bude současně předložen návrh zákona o veřejných výzkumných institucích.

Já jsem zde již jednou prohlásil, že považuji toto přerušení za legitimní, považuji za legitimní skutečnost, že tento zákon musí být doplněn, ať už samostatným zákonem, či jiným způsobem, o podmínky, které klademe na příjemce podpory. Bude-li tento zákon upravovat způsob poskytování podpory výzkumu a vývoji z veřejných prostředků, pak abychom se nedostali do rozporu se zákazem veřejné pomoci v oblasti podnikání a narušování hospodářské soutěže, tak musíme v tomto nebo jiném zákoně jasně upravit, jaké zákonné podmínky se kladou na veřejnou výzkumnou instituci jako příjemce této podpory. A říkám otevřeně, že nový zákon o veřejných výzkumných institucích by nebyl problém připravit, pokud se týče té oblasti těchto podmínek kladených na ty nestátní, privátní výzkumné instituce, ale nejsme schopni, a bylo by to i nekorektní se o to snažit, tento zákon připravit v té oblasti, která je nejsložitější a nejpalčivější, a to je postavení české Akademie věd.

Z těchto důvodů jsme využili přerušení a letních měsíců k tomu, abychom otázku přípravy tohoto zákona učinili předmětem řady jednání mezi předkladateli a poslanci, zástupci všech klubů, s tím, že výsledkem těchto jednání byla dohoda o možnosti zapracovat klíčové části zákona o veřejných výzkumných institucích do tohoto návrhu zákona o podpoře výzkumu a vývoje cestou pozměňovacích návrhů. Takové pozměňovací návrhy byly společně připraveny, byly zpracovány a jsou připraveny pro druhé čtení. Takže vláda právě na základě této dohody a tohoto společného úsilí mohla zrušit svým usnesením číslo 900 ze dne 12. září 2001 úkol zpracovat nový návrh zákona o veřejných výzkumných institucích a naopak uložila předkladatelům nejprve zajistit podrobnou právní analýzu řešení problematiky státních výzkumných institucí, neboť tato problematika se v průběhu přípravy obou zákonů ukázala být velmi složitou a provázanou prakticky s celým právním řádem ČR.

Pro úplnost považuji za korektní vás ještě seznámit s tím, že kromě tohoto jednoho pozměňovacího návrhu, který se týká zapracování požadavků na příjemce státní nebo veřejné podpory na výzkum a vývoj, je připraven ještě jeden pozměňovací návrh. A tento pozměňovací návrh se týká postavení Grantové agentury ČR. A tento pozměňovací návrh bychom chtěli, samozřejmě až ve druhém čtení, přednést. Měl by změnit v podstatě dvě věci proti předloženému návrhu zákona. Za prvé její systémové začlenění, a to tak, aby nebyla podřízenou organizační složkou ministerstva školství, ale aby byla samostatným subjektem, jak tomu je dnes, s vlastní rozpočtovou kapitolou navázanou přímo na vládu. Za druhé - abychom obnovili to, co vy jste už završili nedávno na svém zasedání, to je kontrolní orgán Grantové agentury. Nebude se tedy jmenovat dozorčí rada, jak tomu je dosud, ale patrně kontrolní rada s ohledem na to, aby nedošlo k záměně s analogickými instituty v oblasti obchodního práva, protože zde se nepohybujeme v oblasti obchodních společností.

Na základě těchto společných prací, a chtěl bych z tohoto místa poděkovat jak panu zpravodaji, tak všem ostatním zástupcům klubů, kteří se podíleli na těchto pracích, chci požádat Poslaneckou sněmovnu, aby revokovala své usnesení a mohla propustit tuto osnovu po uzavření obecné rozpravy do druhého čtení.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám pane místopředsedo. Měl jste samozřejmě nárok vystoupit jako navrhovatel, přestože byla obecná rozprava přerušena. Já pro sněmovnu ještě ocituji usnesení číslo 1663, které hovoří: "Poslanecká sněmovna přerušuje obecnou rozpravu a odročuje projednávání vládního návrhu zákona o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů, sněmovní tisk 963, do předložení vládního návrhu zákona o veřejných výzkumných institucích."

Pan zpravodaj Petr Matějů doporučil, abychom se touto novelou zabývali klasicky v prvním čtení, přesto já jej nyní vyzývám, aby jako poslanec Poslanecké sněmovny předložil návrh na revokaci tohoto usnesení při splnění ostatních podmínek.

Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Matějů: Děkuji, pane předsedající. Souhlasím s dvěma podstatnými body vystoupení místopředsedy vlády pana Pavla Rychetského.

Především na schůzce, na které jsem se jako zpravodaj a představitelé ostatních politických stran sešli, jsme se shodli na tom, že se k tomuto zákonu musíme vrátit. Souhlasím tedy i s druhým podstatným bodem, abychom revokovali naše původní usnesení, které bylo odhlasováno, nemýlím-li se, 3. 7. 2001, a mohli pokračovat v projednávání tohoto zákona v prvním čtení. Tedy navrhuji revokaci usnesení.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám pane poslanče. Budeme tedy hlasovat o revokaci usnesení č. 1663 z 37. schůze ze dne 3. července 2001, kterým jsme odročili projednávání tohoto návrhu zákona a přerušili jsme tím obecnou rozpravu.

 

Já zahajuji hlasování a tážu se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 121 z přítomných 167 poslanců pro 128, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Můžeme tedy pokračovat v přerušené obecné rozpravě. Já se táži, kdo se do ní dále hlásí. Pan poslanec Miloslav Kučera st.

 

Poslanec Miloslav Kučera st.: Vážený pane předsedající, vážený pane místopředsedo vlády, pane ministře, kolegyně a kolegové. Já bych chtěl požádat Poslaneckou sněmovnu s ohledem na to, co zde bylo řečeno jak ve zprávě pana místopředsedy Rychetského, tak ve zpravodajské zprávě pana kolegy Matějů, aby propustila tento zákon do druhého čtení, v němž bude moci provést naznačené úpravy, tak aby zákon po případné diskusi mohl být přijat. Takže navrhuji propuštění do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám pane poslanče. Kdo se dále hlásí do obecné rozpravy? Žádnou zvednutou ruku nevidím a končím obecnou rozpravu. V této nezazněly žádné jiné procedurální návrhy, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Táži se, kdo má jiný návrh. Žádný návrh nezazněl. Přistoupíme k hlasování.

 

Já se táži, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 122 z přítomných 167 poslanců pro 120 a nikdo proti. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Končím první čtení tohoto návrhu zákona. Končím projednávání bodu č. 183. Děkuji panu místopředsedovi vlády i zpravodaji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP