(17.30 hodin)
(pokračuje Havlíček)

a) vyučení v oboru a 3 roky praxe v oboru nebo

b) osvědčení o rekvalifikaci k provozování malých energetických zdrojů.

Třetí odstavec neboli třetí sloupek. Nadpis: Podmínky, jejichž splnění se vyžaduje podle § 27 odst. 2 živnostenského zákona. Řádka s označením 3, text dole: Fyzická nebo právnická osoba, která žádá o udělení koncese a není držitelem licence na výrobu tepelné energie a licence na rozvod tepelné energie, odvolávka hvězdička dolů, musí prokázat, že má technické předpoklady k zajištění výkonu koncesované činnosti, odvolávka dvě hvězdičky dolů, a že touto činnosti nedojde k ohrožení života a činnosti osob, majetku či zájmu na ochranu životního prostředí. Fyzická nebo právnická osoba, která žádá o udělení koncese, musí mít uzavřeno pojištění odpovědnosti.

Tabulka - sloupek 4, nadpis je: Orgán státní správy, který se vyjadřuje k žádosti o koncesi. Číslovka čtyři a dole: Státní energetická inspekce.

Sloupek s označením Poznámka, pod tím číslovka pět, jedna hvězdička, odvolávka na zákon číslo 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), hvězdičky dvě, odvolávka, § 7 písm. a) až c) vyhlášky Energetického regulačního úřadu číslo 154/2001 Sb., kterou se stanoví podrobnosti udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích.

Vysvětlivka - odvolávka dvě hvězdičky, § 7 vyhlášky Energetického regulačního úřadu číslo 154/2001 Sb., Prokazování technických předpokladů. Technické předpoklady se prokazují následujícím způsobem: a) u nových zařízení a staveb, u kterých se provádí změna dokončených staveb v rozsahu podle zvláštního právního předpisu 1) kolaudačním rozhodnutím a podklady určujícími splnění požadavků bezpečnosti a spolehlivosti stanovené zvláštními právními předpisy 2) na úseku bezpečnosti práce a technickými normami; b) u stávajících zařízení čestným prohlášením, že zařízení splňuje platné právní předpisy a technické normy; c) u staveb předčasně uvedených do užívání podle zvláštního zákona 1) povolením stavebního úřadu a doklady, které jsou v souladu se souvisejícími platnými právními předpisy a technickými normami.

Současně doporučuji doprovodné usnesení, které se týká nařízení vlády číslo 469/2000 Sb. ze dne 8. listopadu 2000, kterým se stanoví obsahové náplně jednotlivých živností, a to příloha číslo tři s názvem Obsahové náplně koncesovaných živností, skupina 314: Ostatní, která se doplňuje o koncesovanou živnost "Výroba tepelné energie a rozvod tepelné energie nepodléhající licenci realizovaná ze zdrojů tepelné energie s instalovaným výkonem z jednoho zdroje nad 50 kW" s tímto obsahem usnesení: výroba tepelné energie nepodléhající licenci dle zákona číslo 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon) neposkytovaná ve veřejném zájmu. Rozvod tepelné energie nepodléhající licenci dle zákona číslo 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon) neposkytovaná ve veřejném zájmu. Provozování zdrojů tepelné energie a poskytovaní souvisejících služeb mimo dodávek tepelné energie.

Zdůvodnění. Přijetím zákona číslo 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), který nahradil původní zákon číslo 222/1994 Sb., byla nově upravena oblast podnikání a výkonu státní správy v energetických odvětví, kterými jsou elektroenergetika, plynárenství a teplárenství, jakož i práva a povinnosti fyzických a právnických osob s tím spojené. Zákon číslo 458/2000 Sb. v § 3 uvádí, že podnikat v energetických odvětvích na území České republiky mohou za podmínek stanovených tímto zákonem fyzické nebo právnické osoby pouze na základě státního souhlasu, kterým je licence udělena Energetickým regulačním úřadem. Licence podle tohoto zákona se však neuděluje mezi jiným na výrobu tepelné energie určené pro dodávku konečným spotřebitelům odběrným tepelným zařízením ze zdrojů tepelné energie umístěných v tomtéž objektu. Dále zákon rovněž stanovuje mimo jiné, že výroba a rozvod tepelné energie se uskutečňují ve veřejném zájmu.

Výše uvedenou dikcí však zůstala nedořešena úprava vztahů v oblasti dodávek tepelné energie z tepelných zdrojů nespadajících do výše uvedeného rámce licencí, přičemž provozování takových zdrojů a dodávek energie z nich je běžně poskytovanou službou provozovanou podnikatelskými subjekty. Za účelem umožnění legálního a kontrolovaného výkonu podnikatelské činnosti v této oblasti je nutné provést změnu zákona číslo 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, tak jak bylo uvedeno v mém zdůvodnění k tabulce, která je přímo návrhem změny zákona. Název Obor živnosti byl zvolen vzhledem k dikci zákona 458/2000 Sb., který definuje rozsah licencovaných činností v oblasti dodávek tepelné energie, jak už bylo uvedeno. Omezení instalovaným výkonem jednoho zdroje je navrhováno z důvodu potřeby ochránit ekonomiku před potenciálním zneužitím snížené sazby daně z přidané hodnoty u drobných domovních zdrojů. Z této premisy vycházel i přijatý nový energetický zákon. Hodnota 50 kW byla stanovena s přihlédnutím k obvyklému výkonu drobných domovních tepelných zdrojů, ze kterých jsou zásobovány tepelnou energií mj. objekty škol, nemocnic, mateřských škol, ústavů sociální péče, jeslí, středních a malých průmyslových provozů při zachování platných norem v oblasti nakládání s energiemi a hospodaření s energiemi - vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu 150/2000, kterou se stanoví minimální účinnost užití energie. Výkon drobného domovního zdroje pro dům s cca 100 metry je asi 10 až 15 kW. Požadovaná odborná a jiná zvláštní způsobilost podle § 27 odst. 1 a 2 živnostenského zákona byla navržena v souladu s ustanovením § 5 odst. 5 energetického zákona, aniž by byla garantována odborná způsobilost podnikatele v dostatečné úrovni. Jako orgán státní správy, který se vyjadřuje k žádosti o koncesi, byla navržena Státní energetická inspekce jako specializovaný orgán státní správy v oblasti nakládání s energiemi.

Děkuji vám za pozornost a to je vše k mému pozměňovacímu návrhu.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Hovořit bude pan poslanec Jaroslav Gongol, dále je přihlášen pan poslanec Karel Sehoř. Jinak jsem si dovolil pozvat za stolek zpravodajů pana poslance Radima Chytku jako třetího zpravodaje, neboť první i druhý zpravodaj, Oldřich Vojíř a Pavel Němec, nejsou přítomni ve sněmovně. Prosím všechny přednášející, aby písemné pozměňovací návrhy předali panu poslanci Chytkovi. Děkuji. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Pane předsedající, dámy a pánové, navrhuji odstranit nesoulad, který vznikl v uplynulém roce tím, že nové ustanovení zákona 591/92 Sb., o cenných papírech, podle něhož je zápis správce zaknihovaných cenných papírů do jejich zákonné evidence postaven na roveň plné moci pro výkon hlasovacích práv. Toto nebylo odpovídajícím způsobem promítnuto do textu obchodního zákoníku, neboť projednávání novely obchodního zákoníku předcházelo novelizaci zákona o cenných papírech.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP