(12.20 hodin)
(pokračuje Frank)

V současné době stále platí, že vojáci v záloze mohou na svou žádost vykonat dobrovolné cvičení, které se jim započítává do celkového rozsahu vojenských cvičení. Je pravdou, že navrhovatelé vedle toho stanoví i možnost vojenských cvičení, která se započítávat do celkového rozsahu nebudou.

Víme, že i v době míru jsou pro doplnění ozbrojených sil předurčeny desetitisíce vojáků v záloze, i když o svém předurčení nejsou vyrozumívány. Návrh zákona se tedy snaží zavádět institut aktivních záloh, přičemž uvedené důvody pro vytvoření takovéto skupiny jsou - dovolím si tvrdit - velmi sporné. Pokud totiž platný zákon stanovuje občanům nějakou povinnost, je právně neudržitelné spojovat ji s dobrovolností a ještě ji zvýhodňovat finančně zvláštním příplatkem a dvojnásobným služným. Mezi občany podléhajícími branné povinnosti by tak bezesporu vznikla ničím neomluvitelná nerovnost. Jsem přesvědčen, že nedostatek vojáků základní služby nemůže být nahrazován možným zájmem části záloh o dobrovolnou přípravu a nemůže být ani důvodem pro živelnost doplňování Armády České republiky na válečné počty.

Konečně nedostatek vojáků základní služby není ani v tom, že by byla nepočetná populace branců, jak o tom koneckonců hovoří analýza k armádní reformě, ale v tom, jak jsou nastaveny podmínky pro naplnění požadovaných počtů. Lze se tedy oprávněně domnívat, že proces tvorby a výcviku záloh nebude fungovat možná i z jiných důvodů - prostě o něj nemusí být zájem, jak to nakonec dokázaly i některé první zkušenosti s dobrovolnými záložáky.

Dovolím si tvrdit i to, že pro řádově stovky lidí, kteří uzavřou dohodu k dobrovolnému plnění dalších povinností dobrovolné zálohy, může být velmi složité z pohledu např. naplnění zákoníku práce, zákona o důchodovém zabezpečení, zdravotního pojištění atd. tento nejasný systém aplikovat.

Je rovněž otázkou, zda aktivní zálohy, jejichž hlavní složkou měli být možná vysloužilí profesionálové, tedy dříve vojáci z povolání, svým převážně dobrovolným charakterem vůbec budou, a i přes pobídkové finanční stimuly k aktivní účasti na přípravě záloh, kterých zatím armáda nemá dostatek, jak si to sami předkladatelé slibují.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, mohl bych jmenovat více prokazatelných, především právních argumentů, které tento návrh zákona neřeší, a vnáší do této problematiky mírně řečeno trochu nejasno.

Já se nebráním tomu, ba jsem pro to, aby v souvislosti s nastartováním procesu profesionalizace české armády byla předložena ucelená koncepce, která na základě rozborů a třeba i zkušeností z jiných zemí stanoví, že v tom nebo v onom roce začne přechod na profesionální armádu. Všichni přitom víme, že si vyžádá zásadní změny v nedávno přijaté vojenské legislativě, včetně řešení problematiky záloh. Pak myslím, že bychom mohli předkládat potřebné novely a také o nich diskutovat. Zatím se nic takového oficiálně nestalo, a řešit v tuto chvíli pouze část celkové problematiky, která se navíc nejeví jako potřebná a je právně neúplná, je unáhlené a nesystémové.

Navrhuji proto Poslanecké sněmovně zamítnout tento návrh zákona v prvním čtení a v případě, že nebude přijat návrh na zamítnutí, navrhuji přerušit projednávání tohoto návrhu zákona až do doby, kdy bude Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky předložena ucelená koncepce profesionalizace Armády České republiky včetně potřebných legislativních úprav, a projednávat tyto materiály společně. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Kdo se dále hlásí do obecné rozpravy? Nehlásí-li se nikdo, obecnou rozpravu končím a zeptám se pana navrhovatele, zda se hodlá vyjádřit k návrhu pana poslance Franka. - Ano, prosím.

 

Poslanec Petr Nečas: Pane místopředsedo, dámy a pánové, myslím, že Poslanecká sněmovna by měla reagovat především na současný stav. A jakkoliv toto vytváří předpoklady i pro budoucí rozvoj aktivních záloh a pro budoucí profesionalizaci ozbrojených sil, jsou tady dvě nesporné skutečnosti.

Skutečnost první - Armáda České republiky již zavedla dobrovolná cvičení. Tato dobrovolná cvičení se setkávají se zájmem vojáků v záloze - je jich celá řada, kteří dobrovolně a rádi nastupují na tato vojenská cvičení, a jsem proto přesvědčen, že musíme zpřesnit naši legislativu především tehdy, jestliže někteří z nich mnohačetně nastupují na cvičení a počet týdnů těchto cvičení u nich dosáhne daným zákonem vymezený rámec.

A druhým důvodem podle mého názoru je, že tady již de facto, dokonce v podobě konkrétních jednotek, jednotky aktivních záloh máme, aniž s nimi náš legislativní právní řád počítá. Jsem přesvědčen, že právě v oblasti ozbrojených sborů, jako je Armáda České republiky, není možné se pohybovat na pomezí zákona nebo dokonce na jeho hraně či mírně za jeho hranou. V důsledku toho, že se tu vytváří určitý faktický stav, je nutno na něj co nejrychleji legislativně reagovat a právně zavést institut aktivních záloh.

Netvrdím, že tato novela je dokonalá, opakuji však, že bezesporu se zástupci Ministerstva obrany budeme schopni na ní odvést velký kus práce, a jsem přesvědčen, že na tyto dvě skutečnosti, skutečnosti z reálného života, to znamená provádění dobrovolných cvičení a faktického zavedení aktivních záloh, je naší povinností reagovat.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní poprosím pana zpravodaje.

 

Poslanec Petr Koháček: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové v rozpravě vystoupil jediný poslanec, který předložil návrh na zamítnutí a v případě, že nebude tento návrh přijat, navrhl přerušit projednávání tohoto bodu do předložení celkové koncepce restrukturalizace Armády České republiky - parafrázovaně jsem si to takto zapsal.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče.

Návrh na zamítnutí je samozřejmě jasný. Já vás všechny odhlásím a žádám vás o novou registraci.

 

Budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí této předlohy.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro tento návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 340 z přítomných 129 poslanců pro bylo 17, proti 109. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o druhém procedurálním návrhu - na přerušení projednávání tohoto bodu do doby předložení celkové koncepce o Armádě České republiky.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 341 z přítomných 129 poslanců pro bylo 19, proti 105. Návrh nebyl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP