(14.30 hodin)
(pokračuje Štrait)

Zvýšení podpor v době mateřské dovolené - u nás dnes ženy berou 69 % vyměřovacího základu, ale úmluva např. doporučuje 100 %.

Proto doporučuji rozšířit usnesení, které máte všichni v materiálech, nejen aby Poslanecká sněmovna vzala úmluvu na vědomí, to označit 1, a připojit 2, že Poslanecká sněmovna žádá vládu v souvislosti s přípravou pracovněprávního kodexu - zákoníku práce - a předpisů o nemocenském pojištění vytvořit podmínky pro ratifikaci úmluvy MOP č. 183. Jde jen o malý rozdíl, ale o takový, že vláda bude svým způsobem žádána, aby konala.

To je vše, děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Hlásí se ještě někdo další do podrobné rozpravy s návrhem? Nehlásí.

Odhlásil jsem vás a dám hlasovat nejdříve o doplňujícím návrhu poslance Štraita, kde Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby při práci na zákoníku práce a zákonu o nemocenském pojištění vytvořila podmínky, aby mohla být ratifikována další dohoda Mezinárodní organizace práce.

 

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 350 z přítomných 80 poslanců 15 pro, 54 proti. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o vzetí na vědomí.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 351 z přítomných 81 poslanců 72 pro, 2 proti. Návrh byl přijat.

 

Děkuji panu místopředsedovi i panu zpravodaji.

 

Dostáváme se k bodu

 

174.
Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti
na území České republiky za rok 2000 (ve srovnání s rokem 1999)
/sněmovní tisk 1008/

 

Prosím pana ministra vnitra, aby uvedl předloženou zprávu.

 

Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, nejprve bych se chtěl omluvit za to zdržení, které bylo způsobeno jinými povinnostmi.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, výroční zprávu o bezpečnostní situaci předkládá Ministerstvo vnitra, resp. ministr vnitra pravidelně již od roku 1993 vládě a také Poslanecké sněmovně a nově od roku 1999 též Bezpečnostní radě státu. Tuto zprávu za rok 2000 projednal 26. září t. r. také výbor pro obranu a bezpečnost Parlamentu České republiky, kde probíhala podrobná diskuse.

Zpráva byla vypracována nejen Ministerstvem vnitra, ale spolupracovaly na ní i jiné resorty a instituce, které mají určitou vazbu na oblast vnitřního pořádku a veřejného pořádku a bezpečnosti, jako je třeba Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo financí, Ministerstvo obrany a řada dalších resortů. Cílem zprávy je podat přehled o vývoji a dynamice kriminality, o vývoji problematiky v oblastech souvisejících s vnitřní bezpečností, deklarovat oblasti, na které je zapotřebí upnout mimořádnou pozornost, a definovat tak určitá východiska pro politiku exekutivy, pro politiku vlády v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti. Je zapotřebí říci, že zpráva není a ani nemůže být materiálem, který bude definovat jednotlivé dílčí postupné kroky, k tomu slouží jiné materiály, jako je např. střednědobá koncepce na úseku veřejného pořádku a bezpečnosti, která je Ministerstvem vnitra zpracována.

Smyslem této zprávy je naopak do určité míry zobecnit některé postupy, které by měly směřovat především k posílení preventivního působení státu a které by měly přispět k tomu, aby aktivita státu byla v těchto věcech provázána, protože není možné říci, že otázka vnitřního pořádku a bezpečnosti je jen a výhradně záležitostí Ministerstva vnitra a policie, protože bez provázanosti na jiné resorty, bez provázanosti na samosprávu, bez provázanosti na neziskový sektor je práce daleko obtížnější.

Tento materiál doplňuje některé jiné materiály, které byly buď předloženy vládě a zůstávají pouze v exekutivní úrovni, nebo byly předloženy vládě a postupně jsou předkládány také Poslanecké sněmovně, jako je např. záležitost zprávy o stavu migrace, jako je záležitost třeba materiálu o plnění úkolů v oblasti prevence kriminality a zpráva o extremismu, jako je materiál, který budeme projednávat za krátkou chvíli a který se týká vyšetřování trestné činnosti v úvěrních a spořitelních družstvech. Materiálů, které se tomuto tématu věnují, byť třeba v určitých segmentech, je poměrně hodně a je zapotřebí tuto zprávu do nich položit jako jeden výrazný komponent.

Co se týče výčtu aktivit, které Ministerstvo vnitra a další resorty přijaly k omezení působení bezpečnostních rizik, resp. všech forem kriminality, jsou též v této zprávě obsaženy jako samostatná část.

Zpráva samotná má dvě základní části, z nichž první se zabývá oblastí údajů o trestné činnosti, vývoji jednotlivých druhů trestné činnosti, zabývá se pachateli, zabývá se oběťmi trestné činnosti a zabývá se také tím, jak veřejnost pohlíží na trestnou činnost a na pocit bezpečnosti, protože nelze při všem vycházet pouze z číselných údajů zjištěných statisticky, ale je zapotřebí vycházet také z určité méně pregnantní pocitové základny, a k tomu směřuje i jeden výzkum, který je v této zprávě obsažen.

Je zapotřebí také říci, že co se týče druhé části, tak je zaměřena na určité priority, které si klademe do budoucna za cíl, ale jelikož zpráva vznikala někdy před půl nebo třičtvrtě rokem, bude zapotřebí určité aktualizace, protože především po událostech 11. září t. r. a následujících událostech je zapotřebí, aby došlo k určitému přeorganizování priorit, protože nepochybně priorita boje s terorismem a problematika prevence terorismu je v tuto chvíli na mnohem vyšších stupních, než třeba ještě před půl rokem byla.

Co se týče přílohy, je tam tabulková část, kde je úplný statistický přehled o trestných činech, které jsou Policií ČR evidovány. Jsou zde stanoveny určité priority, které si vláda klade za cíl pro omezení rozsahu dopadu kriminality a zvyšování bezpečnosti občanů, jsou zde informace, které se týkají jednotlivých krajů a úrovně kriminality v těchto krajích. Tyto údaje se týkají jak spáchaných trestných činů, tak i míry objasněnosti.

Co se týká uplynulého roku, jako celek lze říci, že loňský rok, to znamená rok 2000, byl charakteristický mírným poklesem úrovně trestné činnosti v České republice, to znamená mírným poklesem spáchaných trestných činů, a byl zároveň doprovázen zvýšeným procentem objasnění trestných činů. Lze konstatovat, že rok 2000 zaznamenal nejvyšší objasněnost od roku 1990.

Z dlouhodobého hlediska je pozitivní to, že dochází ke snižování počtu evidovaných krádeží vloupáním a zintenzivnění odhalování hospodářské kriminality, především těch trestných činů, kde je velká zjištěná škoda.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP