(15.10 hodin)
(pokračuje Buzková)

Prosím všechny přítomné, aby se zaregistrovali, aby nás byl dostatečný počet, což pořád není. (Po chvíli.) Už je nás dostatečný počet, takže můžeme hlasovat o předloženém návrhu.

 

Zahájila jsem hlasování pořadové číslo 352 a ptám se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti tomuto návrhu usnesení?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 352 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 82 vyslovilo 77 a 2 byli proti.

 

Konstatuji tedy, že s návrhem usnesení byl vysloven souhlas. - Pane ministře, neprchejte, pokračuje se dalším vaším bodem.

 

Dalším bodem je

 

175.
Zpráva o situaci v oblasti migrace na území České republiky za rok 2000
/sněmovní tisk 1009/

 

Předloženou zprávu uvede ministr vnitra Stanislav Gross, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, páni poslanci, i tato zpráva je předkládána pravidelně Poslanecké sněmovně. Jejím cílem je dosáhnout toho, aby Poslanecká sněmovna dostala přehled o celkové migraci na území České republiky. Hovořím tedy v této fázi o migraci legální i nelegální tak, abychom měli informace o počtu cizinců, kteří na území České republiky vstupují, případně zde zůstávají nebo jsou zapojeni do procesů, jako jsou pracovní, podnikání apod., abychom dokázali na základě statistických údajů z hlediska případných legislativních předloh lépe reagovat na situaci, která v České republice je.

Předkládaná zpráva z nejrůznějších úhlů pohledů poskytuje obraz migrace v ČR v roce 2000 a porovnává některé profilové ukazatele s úrovní roku 1999, popř. v některých datech i s předcházejícími léty, a jako taková by měla sloužit jako výchozí materiál pro další specifikaci migrační politiky České republiky a k její koordinaci na úrovni ministerstev a policie.

Na rozdíl od minulých let se tedy zpráva nezabývá pouze popisem stavu v oblasti legální a nelegální migrace, odkud jsou uvedeny údaje o pobytu cizinců na území České republiky, azylu či trestné činnosti cizinců, jakož i aplikovaných represivních opatřeních, ale značná část zprávy je věnována dosud opomíjené problematice, jako je aktivní migrační politika, návratové programy, integrace cizinců, rozvojové projekty, vízová politika a situace v oblasti přípravy České republiky na přístup k schengenským dohodám.

Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, páni poslanci, jelikož bližší podrobnosti, které bych zde uváděl, jsou v předkládané zprávě samotné, končím své úvodní slovo. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Grossovi. Zprávu projednal výbor pro obranu a bezpečnost, jehož usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1009/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj tohoto výboru pan poslanec Jan Klas.

 

Poslanec Jan Klas: Vážená paní místopředsedkyně, vážení páni ministři, vážené dámy, vážení pánové, jak bylo řečeno, předložená zpráva o situaci v oblasti migrace na území České republiky na loňský rok je stejně jako zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti České republiky předkládána jedenkrát ročně předsedou vlády společně s ministrem vnitra Poslanecké sněmovně ČR.

Touto zprávou se zabýval výbor pro obranu a bezpečnost a ve svém usnesení č. 172 na 54. schůzi z 26. září 2001 přijal následující usnesení:

"Po odůvodnění náměstkem ministra vnitra dr. Petrem Iblem, zpravodajské zprávě Jana Klase a po rozpravě výbor pro obranu a bezpečnost

1. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky zprávu o situaci v oblasti migrace na území České republiky za rok 2000, sněmovní tisk 1009, vzít na vědomí;

2. pověřuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky."

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Klasovi a zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Josef Houzák, kterému udílím slovo.

 

Poslanec Josef Houzák: Vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, vážené paní poslankyně a páni poslanci, předložená zpráva o situaci v oblasti migrace na území České republiky za rok 2000 ukazuje na problematiku migrace jak legální, tak nelegální, a to v návaznosti na problémy, které jsou spojeny s novelou zákona o azylu, jakož i poukazuje na další předpokládaný vývoj migrace v Evropě.

Srovnatelné údaje s rokem 1999 ukazují, že vývoj v nelegální migraci nemá klesající tendenci, ale naopak vedle mírného nárůstu se očekává ve státech Evropské unie další růst.

Charakteristickým rysem pro nelegální migraci zůstávají migranti z východních zemí a důvodem jsou převážně otázky sociální a ekonomické vedle politických. Tento trend můžeme nazvat "pohyb za prací". Pokud jde o zadržené, tvoří podíl běženců z těchto zemí 40 % celkového počtu, přičemž jen běženci z Afghánistánu představují přes mírný pokles stále ještě 28 %. V tomto směru je třeba vyjádřit vážné obavy ze zvýšení počtu běženců právě z Afghánistánu, a to na základě předpokládaného vývoje v této části světa.

Česká republika je a zůstane i nadále dlouhodobě tranzitní zemí pro většinu migrujících osob, především z východních zemí, i když počet zahraničních zaměstnanců v České republice, který reprezentuje 41 000 zaměstnanců, v roce 2001 vzrostl o 10 %.

Předložená zpráva ale současně poukazuje na vážnost situace v oblasti migrace, včetně očekávání příštích let. Předpokládaný vývoj v zemích EU ukazuje na nutnost přijmout jednotnou imigrační politiku, která by dokázala reagovat na očekávaný růst počtu běženců.

V tomto směru se i u nás snažíme více či méně úspěšně novelizovat zákon o azylu, především pak zpřísnění podmínek pro jeho udělení. Pro předpokládaný vývoj je to však velice málo a já se domnívám, že v tomto směru vážně zaostáváme za řadou států Evropy.

Samotná zpráva poukazuje dále na fakt, že přestože v roce 2000 přišlo do států EU asi půl milionu nelegálních migrantů, bude azylová a migrační politika ovlivňována obavou ze zvyšování počtu nezaměstnaných i růstem rasismu a neofašismu. O to vážnějším signálem je zpráva OSN, která poukazuje na potřebu zvýšit počty přistěhovalců dvojnásobně. Argumenty k takovému požadavku jsou tvrdé a nekompromisní. Pokud některý stát v Evropě jen na chvíli zaspí, zůstane na chvostu, vyvstanou mu problémy, které bude řešit desítky let. Právě uvedené důvody, jako je výrazný pokles počtu narozených dětí, prodlužování délky života a hospodářské problémy - a to nejsou jediné důvody - mohou výrazně ovlivnit přistěhovaleckou politiku každého státu Evropy.

Existují signály z některých států EU, že již dnes pilně pracují na přistěhovalecké politice vymezením určitých kritérií a mantinelů, jak by měl případný přistěhovalec vypadat, aby byl co největším přínosem pro příslušnou zemi a aby s ním bylo co nejméně problémů. A právě zde vidím hlavní problém nejen z časového hlediska, kdy my přijmeme příslušná opatření včetně toho, co bude následovat, když se do kritérií našeho nebo sousedního státu běženec nevejde a nastane otázka, kdo si ho ponechá. Byl bych velmi nerad, aby touto zemí se stala právě Česká republika, přes kterou vede většinou tranzit z východních zemí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP